2011.10.07. 10:39
Nem bővült tovább az értékesítési piac
Megyei körkép - Az év első felében még örülhettek a kereskedők, úgy tűnt, az értékesítési darabszámokkal sikerül felülmúlni a tavalyi évet. Csakhogy a lendület megfeneklett.
Negatív folyamatokról árulkodnak a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének legfrissebb adatai. A 2011. szeptemberi és első háromnegyed évi értékesítési mutatók láttán oda a kereskedők bizalma, nyilatkozta Erdélyi Péter elnök.
A 2011 szeptemberi forgalomba helyezés a személygépjárműveknél - az erősebb 2010. szeptemberi referenciához képest - minimális csökkenést mutat, miközben az éves időarányos adatok némileg még mindig meghaladják az előző évet.
2011. szeptemberében 3481 személygépkocsit helyeztek forgalomba hazánkban, míg 2010. szeptemberében 3554-et. Ha kilenc havi forgalomba helyezési adatokat nézzük, akkor sincs ok örömre. Idén szeptember végéig 33 676 személygépkocsi talált gazdára, szemben a 2010-es időarányos 32 453-mal, és a 2009-es 49 048-cal.
A kishaszon járművek területén azonban jelentős 38,6 százalékos emelkedést tapasztaltak, vagyis a szeptemberi adat 933, a tavaly szeptemberi 673-mal szemben. A kishaszon járművek éves halmozott értékesítése is jócskán 22,8 százalékkal haladja meg a 2010. évi időarányos forgalomba helyezéseket, viszont a 2009-es adatoktól még így is elmaradnak. Az idei kilenc havi értékesítés 7489 darab, szemben a tavalyi 6099-nel, illetve a 2009-es 8111-gyel.
A motorkerékpár piac csökkenése - bár jelentősen lelassult - szeptemberben sajnos még folytatódott, szerintük ez a szegmens lábal ki legnehezebben és leglassabban a válságból. Fontos jel számukra, hogy a csökkenés 2011 szeptemberében gyakorlatilag megállt. A nagyhaszon jármű piac talpra állása tovább folytatódik, ami jelzi, hogy a szállítási ágazat fejlődése folyamatos.
Csongrádi László, az Autó Forrás Kft. ügyvezető igazgatója szerint benne volt a levegőben a személygépkocsi piac megtorpanása, a bejelentett kormányzati intézkedések pedig ugyancsak visszafogják a forgalmat. Az áfa emelése hatással lesz az üzemanyagok és a gépjárművek árára is, mindegyik emelkedni fog. Emellett a gázolaj jövedéki adója még 13 forinttal növekszik is. Ha drágul a kocsi ára és a fenntartási költsége, mindenki háromszor is meggondolja, vegyen-e új autót. Éppen ezért ő személy szerint pesszimistán tekint a jövőbe.
Eladás mellett javítás és szolgáltatás
Az alacsony értékesítési volumen a kereskedések számára további anyagi problémákat okozhat, amely e létesítmények számának további csökkenését vonhatja maga után. Nem arról van tehát szó, hogy a szakma nyereségesen működik-e, hanem arról, hogy az elhúzódó értékesítési visszaesést milyen formában élik túl. Továbbra is kiemelkedően fontosnak érzik a javító és szolgáltató ágazatokban tapasztalható visszaesés megállítását, a működés stabilizálását és fejlesztését. Ehhez fontos a személyzet folyamatos képzése.