Kultúra

2017.04.25. 09:24

Képek a megfogott emberségről - színészek portréjából nyílt kiállítás a Vaszary Galériában Balatonfüreden

Balatonfüred - Nyolcvan ismert színész portréjából nyílt kiállítás a Vaszary Galériában. Keleti Éva Kossuth- díjas fotográfus a képeket 1976 és 1991 között készítette, amikor az Új Tükör, és a Színházi Élet képszerkesztője volt.

Sági Ági

A több ezer negatívot és diát tartalmazó kollekciót a Magyar Nemzeti Múzeumnak adományozta, és a korábban még soha sem publikált képekből válogatva tavaly év végén ott nyílt meg a Kontakt című tárlat. Most ez az anyag érkezett Füredre Kontakt 2.0 címmel.

A képekről olyan színészóriások néznek vissza, mint Ruttkai Éva, Psota Irén, Pogány Judit, Komlós Juci, Bessenyei Ferenc és még sokan mások. Bár portrékról van szó, a nyolcvan kép nagyon különböző. Vannak közöttük klasszikus portrék, stúdióban készültek, és vannak életképek az utcáról, elkapott pillanatok színházi próbákról. Nincs közöttük egy sem, ami mellett szó nélkül el lehet menni.

Ebben biztos szerepe van annak is, hogy a néző ismeri a kép szereplőjét, látja 20-30-40 évvel idősebbnek, vagy már nincs is közöttünk, de nem emiatt jók ezek a képek. A fotósnak sikerült olyan pillanatokat megörökíteni, amikor a színész kivetkőzik szerepéből és szemben áll az ember. A megfáradtan is szép Ruttkai Éva, az ártatlan Pap Vera, a nagy gesztusokkal élő Psota Irén, a kihívó Nyertes Zsuzsa, vagy a még önmagában bizonytalan, és a tárlatot is megnyitó Götz Anna. Méltatta a kiállítást és saját portréjáról is beszélt.

- A rólam készült portré alján szabad szemmel nem látható a tojáshéj, mely abban az időben kezdett el leválni rólam. Félszegen, kissé megilletődötten húzódok meg a kép szélén, hunyorogva az erős fényben, mert nem hiszek a szememnek micsoda illusztris társaságba csöppentem, kislánykorom elérhetetlennek tűnő ideáljai közé. Ruttkai Éva, Gábor Miklós, Latinovics Zoltán, Kállai Ferenc, aki mesterem volt a színművészeti főiskolán, és többször is partnere lehettem filmen és színházban egyaránt. Vagy Esztergályos Cili az akkori magyar Marilyn Monroe akivel hosszú idő után most nagy boldogság újra együtt játszani. És az akkori fiatalok Mácsai Pali, Kovács Adél akikkel együtt nőttünk fel, és akik mára már a színházi életünk meghatározó alakjai lettek- mesélte személyes történeteit a színésznő.

A képek nemcsak fotótörténeti szempontból, de művészetileg is jelentősek. Keleti Éva munkáit kiegyensúlyozott kompozíciók, szép fény- árnyék hatások jellemzik.

- Éva is az egyik nagy újító volt, a spontaneitást sokkal bátrabban használta, mint kortársai. Merészebben komponált képeit a mai fiatalok is megirigyelhetik, pedig ezt ő évtizedekkel ezelőtt csinálta, mert mocorgott benne az újat keresés. Az őszinteség látszik az arcokon, látszik a helyzeteken. Éva ezzel a sajátos fotográfiai nyelvvel, amit kialakított, helyettünk nézi meg ezeket az embereket és mutatja meg nekünk. Például semmit sem rombol le abból a mítoszból ami Rutkai Évát körülvette, mégis teljesen őszinte, ha úgy tetszik hétköznapi szemmel néz rá- mondta el lapunknak Szarka Klára fotótörténész, az életmű gondozója, a kiállítás kurátora.

Bár a képek magukban is megállnak, alattuk apró személyes írások olvashatók a fotóstól, arról, hogy mit kell tudni a modellről, hogy ő milyennek látta, hogy milyen kapcsolat volt közöttük. Kiderül például, hogy Esztergályos Cecília egy kosárban a kiskutyáját mindig magával viszi a fotózásokra, vagy, hogy  Pogány Judit is rajong az állatokért és sok kutyája van. Keleti Éva nem arról ír, hogy ő, hogy készítette a képet. A portrék a megfogott emberségről szólnak, és az írások is ehhez tesznek hozzá egy kis darabot. Nem érdemes kihagyni.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!