2017.08.17. 14:55
A szocialista időszakban mintegy 2000 filmszínház működött országszerte
BALATONFÜRED Pálffy Géza több korszakot is az első sorból élt át a hazai mozizás történetében, és a folyamatos, néha viharos változások sűrűjéből is állítja, mozira mindig igény lesz. Ennek pedig egyszerű az oka, érdekesség, hogy még a torrentezés is segíthet.
- A mozira mindig igény lesz. Amíg Hollywoodban vagy a világ más stúdióiban érdemes mozifilmet készíteni, addig azt levetíteni is érdemes lesz. Nem véletlenül hívják a filmet mozifilmnek. Egy filmet meg lehet nézni otthon, televízióban, laptopon, még mobiltelefonon is, de a mozi az más. Egy közösségi élmény, meg kell tisztelni, úgy, mint a színházat. El kell menni, fel kell öltözni, ott meg kell jelenni - magyarázta kérdésünkre Pálffy Géza, aki több mint két évtizedes múlttal rendelkező moziüzemeltetőként a fentiek igazságát többször is bizonyította.
Az 1990-es évek közepén a mozik kikerültek állami kézből, üzemeltetésük nagyrészt az önkormányzatokra maradt, de ez nem volt jó út, a legtöbb lepusztult és bezárt. Pálffy Géza 22 éve, két zánkai filmszínházzal (egy volt a faluban, egy pedig az üdülőtáborban) került a szakmába, majd jött a balatonakali, a révfülöpi és a fövenyesi kertmozi. Ezek közül a révfülöpi már nem is működött, a nulláról kellett újraépíteni.
Ma az akali, a révfülöpi és a fövenyesi egységek mellett a balatonfüredi mozit is Pálffy Géza üzemelteti. Utóbbi bő egy évtizede az újonnan épülő sportcsarnokban kapott helyet.
Pálffy Géza vallja, minden érdeklődési kört ki kell szolgálni Fotó: shutterstock.com, facebook
Tehát miközben folyamatosan csökkent a filmszínházak száma, a zánkai mozisnak sikerült életet lehelnie a kor kihívásaiban alaposan megtépázódott, több téren is átalakuló kultúrába. Amikor a titokról kérdeztük, széttárta a kezét, s elmondta: nem volt szükség csodára. - Következetes voltam, igyekeztem tenni arról, hogy minden működjön. Például legyen rendes program, és soha ne maradjanak el előadások.
Megtudtuk, a szocialista időszakban országosan mintegy 2000 filmszínház működött, ezek évente 200-250 millió nézőt szolgáltak ki.
A '90-es években kezdődött átalakulást követően 400 mozi maradt talpon, rájuk 10-20 millió közötti nézőszám jut.
- Most lassan, de ismét emelkedik a termek száma. Korábban csak a nagyobb települések engedhették meg maguknak a mozit, nemrég elindult azonban egy olyan tendencia, hogy kisebb, de agilis vezetésű városok is vásárolnak digitális gépet. Nem feltétlenül napi szolgáltatásban gondolkodnak, hanem alternatív programként kínálják a vetítéseket.
Apropó, digitális technológia: a mozik vetítőtermében a szalagos masinákat pár éve új gépek váltották fel. - Akkor a mozis választás elé került: vagy lakatot vesz, vagy digitális gépet - mondta el a szintén nem könnyű, igen költséges változásról Pálffy Géza, aki hozzátette: ma már winchesteren kapják a filmeket, amelyeket egy kóddal lehet vetítés előtt aktiválni.
A tapasztalt mozist az óriási népszerűségnek örvendő internetes filmletöltésről, az úgynevezett torrentezésről is kérdeztük. Bármilyen furcsa, azt válaszolta, hogy a jelenség még segíthet is a moziknak. Sokan letöltik a filmet, megnézik otthon, és rájönnek, hogy ezt mozis körülmények között, a képi világot és hanghatásokat maximálisan kiélvezve is meg kell nézniük. Nem beszélve arról, hogy az internet ezen szeglete komoly szerepet játszik az alkotások népszerűsítésében.
A Balaton partján több kert- mozi is működik a mai napig.
Pálffy Géza azt vallja, hogy a moziban mindenfajta filmnek helyet kell adni. Műsorra kell tűzni a látványos filmet, még akkor is, ha semmit sem mond, de más rétegnek szóló alkotásokat is vetíteni kell.
- Felgyorsult a világ, ez a filmekben is tetten érhető. A technika fejlődésével megnövekedett a filmek száma. A fényképezéshez tudnám hasonlítani a jelenséget. Régen a fotózásnak tétje volt, ma már viszont nem alkotunk, mindenkinek a zsebében ott a fényképező, mondhatjuk, csak lesz a kép. A filmkészítésben sincs már akkora tét, hiszen a fizikai legyártás olcsó, felhígult a kínálat.
A mozisnak pedig a hígabb kínálatból kell megfelelően, jó érzékkel merítenie. - Úgy válogatunk, hogy nem is látjuk a filmet, ez egy nagyon nehéz sakkozás. Nincs két egyforma hét és nincs két egyforma film. És ha megtaláltuk a jó filmet, az is csak egy dolog, mert van olyan jó film, amit soha nem lehet eladni.
Érdekesség, hogy minden mozi más és más, és a közönségük között is van különbség. Megtudtuk, hogy a kertmozik reneszánszukat élik, nagyon sikeresek. A Pálffy-mozik közül a fövenyesi például kultikus hellyé vált az utóbbi időben, s mindegyik egységnek van egy elhelyezkedéstől nagyban függő sajátossága. A speciális hangulatot éjszakai vetítések, különleges darabok fokozzák.
Az autósmozik ideje ugyanakkor lejárt, ennek az oka banális. Az emberek nem bírják ki, hogy ne járó motorral, a légkondit bekapcsolva üljenek autóikban, ez pedig nyilván fenntarthatatlan, gazdaságtalan és élvezhetetlen.
Pálffy Géza érdeklődésünkre bevallotta, manapság egyre kevesebb filmet néz, de ha teheti, a nap végén, esténként beül a révfülöpi kertmozi éjszakai előadására. - Mindenevő vagyok, mindegy, hogy kalandfilm, fantasztikus vagy vígjáték, mindent szeretek, ami jó. A lényeg úgyis az, hogy az élet élét elvegyük, kikapcsoljuk azt a rutint, amelyben nap, mint nap őrlődünk.