2017.02.17. 16:25
Azért szeretlek, mert te te vagy
Barsi Balázs OFM ferences rendi szerzetes szerint egy családban lehet bukdácsolni, de nincs más iskola számunkra, mint a család, az emberi közösség középpontja. A családról és keresztény értékeinkről szóló előadásában a sümegi Sarlós Boldogasszony ferences kegytemplom igazgatója elmondta, hogy a Biblia első fejezetei fantasztikusan mélyek.
- Azért mer olyan primitív lenni, mert nagyon nem primitív. Hiszen már az első mondata így szól: Kezdetben teremtette Isten az eget és a földet. Ez mindent elmond.
A teremtés szó megrendítő a Bibliában, nem szerepelhet ember neve mellett, mert teremteni ember nem képes, csak Isten. Minden forma és anyag nélkül, puszta akaratával a semmiből előhozni a mindenséget: ez az Isten. Kisebb istenekkel ne tessenek foglalkozni, nem érdemes
- mondta az atya. Szólt arról is, hogy a mai embernek nagyon hiányzik a filozófiai, a létezésről való gondolkodás. Mert az a látszat, hogy megoldottuk az életünket a technikával.
- Hála Istennek, az nagyon magas szinten van, de az ész arra való, hogy a világot megismerjük, az értelem pedig azt kérdezi, hogy mi végett? Tessék a hitet tanulni, Isten nem csillagászatot akar tanítani, meg fizikát, hanem a világnak a vele való kapcsolatát. A képére teremtette az embert. Valaki vagyok, nem valami.
Az Isten engem valakinek, embernek teremtett, ezért vagyok valaki. Személy vagyok, erre épül a kereszténység. Személy. Ezt a szót a kamaszoknak naponta el kellene mondani, hogy tudják, mit jelent az, hogy te valaki vagy. Szabad vagy, tudsz magadról. Szerethető és szeretni képes vagy. Azt, hogy az ember valaki, nem lehet megmagyarázni a biológiával. Ahol a biológiatanár azt tanítja, hogy az emberi élet nem más, mint oxidációs folyamat, az iskolából egy szellemi bordélyházat csinálnak - mondta Barsi Balázs.
A szabadságról, az Istennel való kapcsolatról szólva hozzá- tette, hogy sejtjeink ugyan nem szabadok, de én, a személy, szabad vagyok, az Isten képmása, valaki. Szabadok vagyunk, tudunk szeretni, Isten a vele való kapcsolatra teremtett bennünket. Tudunk magunkról, az értelmünk képes arra, hogy olyan dolgokat elfogadjon értelmesnek, amit nem tud belátni. Az ész, az nem - az matematikát, fizikát kutat.
Barsi Balázs atya szerint a család az igazi szeretet iskolája, mert el akar vezetni a szeretet legmagasabb pontjához. Nem oda, ahol azt mondjuk, azért szeretlek, mert ilyen vagy, hanem oda, ahol azért szeretünk valakit, mert van. Ez óriási dolog Fotó: Tóth B. Zsuzsa
- Belemenni egy kapcsolatba értelmes döntés, de értelemmel nem lehet igazolni. Az Istennel való kapcsolat képessé tesz arra, hogy egymással is kapcsolatban legyünk. Ez a csoda, amit paradicsomi állapotnak nevezünk. Ami azt jelenti, hogy Isten a vele való kapcsolatban élő embert teremtett. Lehetett az nagyon primitív, mint Ádám és Éva, akik Istennel tökéletes kapcsolatban voltak. Nem ismerték, de élvezték a szentháromságot. Ahogy a három-éves gyerek se tudja, hogy az a férfi hogyan az ő apja, az a nő hogyan az anyja. Nem is kell tudnia, de élvezi: ez a paradicsomi állapot.
Ebben az állapotban mondja a szent-írás, hogy Isten létesítette a házasságot, megáldotta a férfit és a nőt. Minden egyes fogantatásnál, amikor két sejt egyesül, Isten teremt valakit. Ha így nézzük, a család nem működik Isten nélkül, mert ő úgy gondolta, hogy mind-egyikünk szíve, énje rá van kapcsolva az ő szentháromságos életére. Az ember elszakadt az Istentől, de megmaradt ennek a szeretetnek a vázlata bennünk. Ezt a vázlatot tessék kutatni.
A gyerekek szemében látom, hogy hiszik, anya és apa nem hal meg, nincs halál. Mert örökké szeretik őt, akkor is, ha rossz, végtelenül. A kisgyermek arra számít, hogy ez a férfi és ez a nő istenként szereti őt. Aztán persze hozzászokunk, hogy van halál, hogy lehet, hogy nem szeretnek, kigúnyolnak, megtagadnak, és ezzel kezd megalkudni az ember. Akkor kell találkozni Jézussal. Nagy merénylet a gyermek ellen, ha nem engedjük, hogy találkozzon vele - nyilatkozta a szerzetes. Leszögezte továbbá, hogy bűnös a világ, mert cinikus. A szerelemben megjelenik a szó, hogy örökké. Azt várja a másik, hogy a párja örökké szeresse őt.
- Nem játéktér a szerelem. Valami végtelenség megtapasztalása, valami végtelent keres abban az ember. Amikor pedig szakít Istennel, elromlik minden. Ha nem tartunk bűnbánatot, és beengedjük a bűnt, az maga fog cselekedni. Úgy mutatják be ma a bűnözést, hogy izgalmas, a hűség pedig unalmas. Ez nem igaz. A bűnözés, a betörés, a paráznaság egy program, ami lefut. Az emberből gépet csinál. De bennünk marad a szomjúság egy végtelen szeretetre. Ma a televízión át is terjed az energiaküldés, egy boszorkány a tévében küldi az energiát. Nem az ateizmus a hit ellensége, hanem a babona. A keresztény ember senkiben és semmiben nem hisz úgy, mint Istenben.
De mi a szeretet valósága? Mi van mögötte? Ez a kérdés a házasságban. A család az igazi szeretet iskolája, mert el akar vezetni a szeretet legmagasabb pontjához. Nem oda, ahol azt mondjuk, azért szeretlek, mert ilyen vagy, hanem oda, ahol azért szeretünk valakit, mert van. Ez óriási dolog. Isten egy utat akar, hogy bejárjunk, egy iskolát. A házasság ott kezdődik, hogy azért szereti a lány a fiút, mert az megbízható, erős becsületes.
A fiú a lányt azért, mert el- ragadóan szép, kedves, házias. Enélkül nincs házasság. Annyira, hogy ha nincs szerelem, az egyház semmisnek nyilvánítja a házasságot. Ha nincs nemi vonzalom, akkor az nem házasság. De mitől lesz szentség? Nem attól, hogy bemennek a templomba, vagy lefröccsentik szenteltvízzel. Hanem, hogy odajutnak egy ponton, hogy nem azért szeretlek, mert ilyen vagy, hanem mert te te vagy. Jézus ezt nyilatkoztatja ki. Isten nem azért szeret engem, mert ilyen vagyok, vagy olyan. Hiszen ő adta a tulajdonságaimat, hogy azokkal a másik embert szolgáljam.
Kodálynak az volt a dolga, hogy zenét szerezzen akkor is, ha Budapestet éppen bombázzák. Szinte önmagát fel-emésztve kellett szolgálnia a többieket - emlékeztet Barsi Balázs. Úgy véli, minden családban el lehet jutni oda, hogy ezt megértsék. Tulajdonképpen erre pályázunk, mert ha csak a tulajdonságai miatt szeretünk valakit, akkor már a plébánosnak vitatkoznia kell, hogy nem adja őket össze, hiszen már el is váltak. Pont. Mert egy másik nő majd szebb lesz, egy másik férfi vonzóbb lesz.
- Ebben él ma Európa. Micsoda kiszolgáltatottság! Ott marad az ember egyedül azzal, hogy őt nem szeretik. Pedig Isten azért szeret, mert én én vagyok. Azt a csupasz, szegény valakit, minden tulajdonságom nélkül. Akkor is, ha rossz vagyok, akkor is, ha jó. Ezt lehetne megtanulni a családban, persze, szenvedések árán. De ha mindig meg akarok felelni annak, amit tőlem elvárnak, egy 70-80 éves asszonyból egy nevetséges valaki lesz, aki a húsz-éves lányt játssza. Miért? Mert a férje ezt szereti. De nem őt! Ez a kereszténység, és ezt az emberiség nem fog-ja tudni kikerülni.
Erről szól minden. Krisztus ezt hozta, hogy Isten téged ingyen szeret, ok nélkül. Előhív a semmiből, nincs is haszna belőlünk, megosztja a belső szeretet világát, ami a szentháromságnak az élete. Az ószövetség azt mondja a szeretetről, hogy szeresd felebarátodat, mint önmagad. Mit jelent ez? Önmagunkat nem lehet szeretni, mert én egyetlen én vagyok, nincs bennem két valaki. Tehát azt jelenti, hogy tessék törődni az egészségemmel, kifejleszteni a képességeimet, adni a hírnevemre. Isten ezt akarja. Valamit szeretek magamban, nem valakit.
Védd a másik egészségét, becsületét, hírnevét is. A szeretet azt jelenti, hogy segítem, mert én is szeretem, ha segítenek a bajban. De ez nem jelenti azt, hogy szeretem a személyét. Az utolsó vacsorán azt mondja, ahogy az atya szeret engem, én úgy szeretlek titeket. Szeressétek egymást, ahogy én szeretlek benneteket.
Mert az érzés, az ölelés, a jóindulat kevés. Valami isteni világot kell közvetíteni, erre képes az ember. Akár az életét adni a másikért. A szeretet az nem más, mint hogy életemet adom. Lehet cseppenként is, ahogy a mi szüleink tették. A húgomnak és nekem mindenüket odaadták, és ez boldoggá tette őket. Ha látnák őket sokan ebben a hedonista, undok világban! Ez a szeretet magasiskolája. Néha messze vagyunk tőle, de a szívünk mélyén ilyen szeretetre, erre vágyunk. Arra, hogy ne csak ezért, meg azért, hanem magamért szeress. Hanem úgy, ahogy az Isten szeret.
Isten azért szeret, mert én én vagyok. Engem, a csupasz, szegény valakit szereti minden tulajdonságom nélkül. Akkor is, ha rossz vagyok, akkor is, ha jó. Ezt lehetne megtanulni a családban. Persze, szenvedések árán. Nem az ateizmus a hit ellensége, hanem a babona. A keresztény ember senkiben és semmiben nem hisz úgy, mint Istenben