Kultúra

2017.01.03. 17:15

Marionettek és óriásbábok - Székely Andrea, a Kabóca Bábszínház igazgatója 2016-ról és a tervekről

Január másodikán már elkezdődött a munka a veszprémi Kabóca Bábszínházban. A társulat készül az idei bemutatókra; a 2017-es év különlegességei a marionettek és az óriásbábok lesznek.

Kutasi Zsófia

- Túl vagyunk az évad első felének a bemutatóin, a Kinizsi Pál, A Medvefiú című előadásokon. Mindkettő kapcsolódott a finnugor kulturális főváros programsorozathoz. A Kinizsi Pál előadást elvittük Finnországba és Észtországba, és az ottani magyar gyermekeknek mutattuk be - mondta Székely Andrea, a Kabóca Bábszínház igazgatója.

Január másodikán már elkezdődött a munka A Béka-király című új előadás olvasópróbájával. Az alkotógárda fiatal tehetségekből áll, a darab érdekessége a marionett- bábok alkalmazása.

- Az idei év újdonsága a marionett. Ez egy titokzatos világ, a marionettbáb olyan, mint az ember, arányaiban és a stilizált mozgás szempontjából is - mondta Székely Andrea. A technikához kapcsolódva a bábszínház tart egy marionettkurzust a színészek számára, a gyerekek pedig Sarkadi Bence, világhírű marionettművész előadását láthatják.

Az idei az építkezés éve, cél, hogy minél több és érdekesebb programot rendezzünk a bérletes előadások mellett - mondta Székely Andrea. Kiegyensúlyozott évet zártak az Agórában
Fotó: Penovác Károly

A látogatószám hasonlóan alakult, mint tavalyelőtt, némileg nőtt a bérletesek száma. - 2016-ban már kiegyensúlyozottan az új felújított helyünkön, az Agórában működtünk így egy nyugodtabb év van mögöttünk. Az idei az építkezés éve, cél, hogy minél több és érdekesebb programot rendezzünk a bérletes előadások mellett. Az Agóra színházterme a technikai háttér, a látványvilág, a vizuális elemek terén is nagyobb szabadságot biztosít, mindez a Miau, a Zűrbolygó és A Medvefiú című előadásokban fontos szerepet kapott - nyilatkozta az igazgató. A Békakirály után A rút kiskacsa bemutatója áprilisban lesz látható. Idén több egyszemélyes előadással készül a bábszínház. A színművészeti egyetem hallgatója, Pájer Alma a Szegény Dzsoni és Árnika című produkciót mutatja be márciusban. Danny Bain új előadással készül, mely során több hangszert megjelenít, mesét mond, szerepeket játszik és énekel. Nyáron a tervek szerint ismét játssza a társulat a Helka, a Balaton tündére című elő-adást. 2017. februárban a vizuális dramaturgia konferencia nemzetközivé válik. - A 2016-os konferencián számos téma felmerült, ezért az idei rendezvényt szerettük volna bővíteni. Az elmélet mellett gyakorlati példákon, saját tapasztalatainkból merítve mutatjuk be a vizualitáson át történő megértés folyamatát. Gyűjtjük a gyerekrajzokat iskoláktól, óvodák- tól, amely szintén egy kutatás alapja lesz - mondta Székely Andrea. Június 17-18-án lesz a Veszprémvölgyben a Kabóciádé Családi Fesztivál, melynek témája az óriásbábok. A Kabóca az iparművészeti egyetemmel együttműködve indít egy projektet, mely során a hallgatókkal közösen készítik az óriásbábokat.

Több külföldi fellépés is szerepel a tervek között.

- A szatmárnémeti színház Brighella Bábtagozatával egy bérletcsereprogramot indítottunk el. Több külföldi fesztiválra kaptunk meghívást, Ostravába és Dániába is - tudtuk meg az igazgatótól.

A bábszínház költségvetésében, támogatása terén nincs változás. Az alapfeladatokon túli tevékenységeket pályázati forrásból biztosítják. Székely Andrea elmondta, a társulat stabil, a társulati tagok mellett több szabadúszó vendégművész rendszeres fellépőnek számít.

- Fontosnak tartjuk meg-erősíteni, tudatosítani és megmutatni, azt, hogy a bábszínház nem csak az ovisoknak való. A repertoárban több olyan előadás is szerepel, melyek az iskolásokat célozzák meg. Ezek a produkciók a látvány terén érdekes, gazdag, új elemeket alkalmaznak, témájukban a nagyobbakat foglalkoztató kérdéseket taglalnak - mondta Székely Andrea, aki szerint a digitális technológia nem veszélyezteti a bábszínházat mint művészeti formát:

- A digitális technológiák más tempót diktálnak, amelynek hatására az előadásokban a cselekvések tempóján némileg változtattunk, jellemzőbb lett a vágásszerű dramaturgiai építkezés. Azonban mi inkább az ellenpólust képviseljük; a felgyorsult világban segítünk a nyugalmat, az elmélyedést megtalálni. Ha egy újabb technológia megjelenik, felmerül, kell-e változtatni, változni, de nekünk alapvetően ott kell maradni a színpadi miliőben, hiszen az ember és az ember által mozgatott tárgyak teremtette világ a mi varázsunk. Az egyéb eszközök csupán segítséget nyújtanak, hogy kiemeljük, még hang-súlyosabbá tegyük mindezt. De valójában a kezünkben és a személyiségünkben van az, aminek hatni kell. Ez örök téma, mindig azt szoktam mondani, hogy a mozgófilm sem ölte meg a színházat, pedig ez egy nagy félelem volt. Ami több ezer éve működik, az talán meg fog maradni.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!