Kultúra

2014.07.09. 18:20

Különleges festmények a Kogart Tihany közönségsikerre ítélt tárlatán

Tihany - Munkácsy Mihály, Paál László, Mészöly Géza, Mednyánszky László a Kogart Tihany nyári időszaki kiállítása annak az 1870-es években kibontakozó művészgenerációnak a munkásságát mutatja be, amely megteremtette a modern magyar festészet alapjait.

Bartuc Gabriella

Munkácsy Mihály korának világviszonylatban is egyik legnagyobb festőtehetsége volt, az a fajta abszolút festő, aki a színek nyelvén mély emberi tartalmakat tudott közölni. Az asztalosinasból festőfejedelemmé vált Munkácsy bravúros technikai tudása és színérzéke ma is csodálatot vált ki a nézőkből. Mind a mai napig ő a legismertebb magyar festő a közönség körében.

A szemlélődő úgy érezheti, hogy szinte kapásból kerültek vászonra alakjai, biztos kézzel, mély átéléssel, lényeglátó képességgel. Mintha a művész mindezt éppen most fedezte volna fel, s élményét frissen öntötte volna alakba a kiállítás látogatók legnagyobb örömére. Még Hoppál Péter kultúráért felelős államtitkár is megjegyezte megnyitó beszédében: Ennyi Munkácsyt egy teremben ritkán látni!

Főhajtásnak nevezte Munkácsy Mihály és az adott kor nagymesterei előtt a tihanyi Kogart galériában tegnap este megnyílt kiállítást Hoppál Péter kultúráért felelős államtitkár. Beszédében kifejtette, olyan alkalom ez, amelyen az állam és a civil szféra hatékony együttműködését is ünnepelhetjük. Nehezen épül újra a művészetpártolás, a mecenatúra Magyarországon. Ennek a fejlődésnek egyik kulcsszereplője Kovács Gábor és alapítványa, amely a Munkácsy Alapítvánnyal közösen szervezte ezt a nagy érdeklődésre számot tartó eseményt.

A magyar realista festők, köztük a tihanyi kiállításon is látható Paál László és Mészöly Géza a tájfestészet jelentős képviselőiként egy újfajta természetszemléletet honosítottak meg, amelynek legfőbb jellemzője a valóságos látvány megragadása. Mednyánszky Lászlónak a társadalom peremén élő csavargói pedig a 20. század első évtizedeinek szociális érzékenységű festői számára váltak követendő mintaképekké. A kiállítás 25 festményen keresztül tárja a látogatók elé a magyar festészetnek azt a fejlődési ívét, amelyben a századfordulóra utolérte a francia festészet leghaladóbb tendenciáit, megteremtve egy új, progresszív művészeti fejlődés lehetőségét hazánkban.

Olyan képekkel találkozhatnak mától a Kogart Tihanyba látogatók, mint Munkácsy Ásító inasa a Pákh Imre Gyűjteményből, továbbá Munkácsy más ismert zsánerképei és szép portréi. A kiállítás kuriózuma Mészöly Géza két festménye, mely eredetileg egy kép volt, de egy örökösödési vita folytán kettévágták. A Rőzseszedők a Kovács Gábor Gyűjtemény megbecsült darabja, a Sétalovaglás pedig 2014 júniusában bukkant fel egy árverésen, így hosszú idő után most először láthatja együtt a két festményt egymás mellett a közönség. A szerda esti esemény hangulatát emelte a Pannon Filharmonikusokból alakult vonósnégyes zenéje. A Munkácsy és a magyar realizmus című kiállítás szeptember 21-ig látható a Kogart tavaly nyílt tihanyi kiállítóhelyén.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!