2014.03.30. 10:35
A jót és az értéket keresi a hónap tanára
Veszprém – Kiváló szakmai felkészültség és jó pedagógiai érzék jellemzi; tanárként mondhatni személyiség. Megtanulta, így tudja, hogy a diákoknak miként adhatja át a tudását. Veszprém megyében Varga Vince, a Lovassy László Gimnázium osztályfőnöke lett olvasóink szavazataival februárban a hónap tanára.
Noha alig ismerem, biztos vagyok abban: hevesen tiltakozna a hasonlat ellen, ám nekem a hatvanas évekbeli Öveges professzor jut eszembe róla. Tudom, a tudományos ismeretterjesztés úttörője, az ország tanítója idősebb volt nála a televíziós képkockákon, kicsit mégis hasonlít rá. A veol.hu szavazásán február legjobb Veszprém-megyei tanárának választott Varga Vince az osztályának termében fogad. Miután hallottam, hogy a dicséreteket próbálja elhárítani magától, először oktatói szárnypróbálgatásai felé terelem a beszélgetést. Még a gyulafirátóti iskola padjait koptatta, mikor jó eszű gyermekként társait korrepetálta. Már akkor is leginkább a matematika érdekelte. Kétkezi munkát végzett szülei nem is próbálták eltántorítani attól, hogy a Lovassy gimnáziumba jelentkezzen, ahol matek tagozatosként végzett. Egy esztendei katonaság után az ELTE-re felvételizett, ahol 1981-ben diplomázott. Még abban az évben visszakerült a veszprémi intézménybe.
- Furcsa, ugyanakkor jó érzés volt újra az egykori alma materbe lépni, azok közé, akikre nebulóként felnéztem. Békefi Zsuzsannától és Király Lászlótól sok segítséget kaptam az induláskor - meséli az 58 éves, matematika-fizika szakos díjazott.
Pályakezdőként nagy ambíciókkal tért vissza. Hallgatott az őt szeretettel fogadó, tapasztalt kollégáira, akik szerint akkor lesz valakiből vérbeli tanár, ha a gyakorlatban is képes elsajátítani azokat a módszertani ismereteket, amik révén hatásosan tudja átadni a tudását. A hajdani hallgatóból idővel a szakmáját sikerrel gyakorló pedagógus lett. Hamarosan egy világos, a gyermekek számára is értelmezhető képet nyújtott a tárgyaiból. Varga Vince a megfelelő követelménytámasztás, a diákok motiválása, az érdeklődésük fenntartása, a valós életből vett példák alkalmazása és a fegyelem fenntartása mellett tört lándzsát. Hitelét a szakmai hitele teremtette meg. Tanítványai szerint nála nem egyszerűen a tananyag leadásából áll a tanítás. A jót, a pozitívat, az értéket keresi: nem azt emeli ki, amit a diák nem tud, hanem amit tud. Jó előadó, az órái érdekesek, s miután világos az értékrendje, mindenki biztonságban érezheti magát nála. Kedvelik a diákok, nem csak a módszerei és a kisugárzása miatt, lévén, tudják: a legtöbbet akarja kihozni belőlük.
Nincs nála kettős mérce, nem tesz a tanulók között különbségeket, partnerként kezeli őket (Fotó: Zwicker Tamás)
- A tanár-diák kapcsolatban fontos a kölcsönös tisztelet - vallja. Mintáját ismeri a diák, diákét a tanár, így tanulnak egymástól. Varga Vince következetes és kiszámítható. Nincs nála kettős mérce, nem tesz a diákok között különbségeket, egyenlően bánik velük, s partnerként kezeli őket. Önmagát és minden tanítványát ugyanazzal a mértékkel méri. Ilyenformán igazodási pontot ad.
- Gyakran hallom, hogy a feje tetejére állt a világ, a mai nemzedék egy része kezelhetetlen. Intézményünk mai diákjai más világban szocializálódnak, mint mi, bizonyos tekintetben másként reagálnak a dolgokra, ám itt, nálunk nem beszélhetünk értékcsökkent ifjúságról. A nehéz tananyag dacára a legtöbbjük becsületesen tanul, betartja a szabályokat, céltudatos és együttműködő -hangsúlyozza, majd végzős osztályát említi, amely a tanulmányi átlagok alapján félévkor második lett a Lovassyban.
Varga Vince nem pusztán tanít, általános és hiteles értékrendet is átad. Nem csak a tárgyait, a gyerekeket is tanítja. Iránytűt ad a kezükbe azzal, hogy az ismeretek lényegét emeli ki.
- A Lovassyban minden pedagógus a tökéletesre törekszik, a kollégák pedig segítik egymást. Ilyen közösségben könnyű jónak lenni. Vagyis ezt az elismerést jó néhány itteni tanár megérdemelné, biztatnám is a diákokat, hogy álljanak újabb szavazások szervezése mögé. Öröm a visszajelzés, de nem változtat meg. Szeretek itt lenni, tanítani. Elárulom, másutt nem tudnám elképzelni magam, az iskola falain túl életképtelen lennék.