2011.01.19. 16:35
Metsző, fanyar játék a Vígben
Budapest - Öt év után először játszik új darabban Eszenyi Enikő. A Vígszínház friss ötvenéves igazgatónője Az öldöklés istene című vígjátékában lép színre.
Yasmina Reza világhírű, magyar származású francia írónő műve 2009-ben minden jelentős írói díjat elnyert, így a legjobb új darabnak járó Laurence Olivier-díjat és a tekintélyes Tony-díjat is. Nem véletlen, hiszen metsző, fanyar, önironikus és nagyon is valóságos élethelyzet bontakozik ki két házaspár: Eszenyi Enikő és Kern András, valamint Börcsök Enikő és Epres Attila párbeszédéből. Az alaphelyzet a következő: a Reille házaspár (Eszenyiék) 11 éves gyereke kiütötte Houlliék gyerekének a fogát a téren.
Az ügyvéd pénzügyi tanácsadó (Eszenyiék) és az író háztartásicikk-kereskedő házaspár próbálja felnőtt, intelligens emberek módjára rendezni a történetet. Gondolhatják: nem sikerül. A feszengő, udvarias- kodó, szánom-bánom kezdetű beszélgetések álarca mögül ugyanis lassan-lassan előbújik a tökéletlen valóság. A háttérben rejlő feszültségek a házaspárok tagjai között (lásd, amikor kiderül Epres Attiláról, hogy bár liberálisnak maszkírozott a feleségem, inkább egy félig vadállat), aztán a nők és a férfiak között (az embernek van 10-15 jó éve a rák vagy az infarktus előtt, minek azt gyerekkel elrontani?!), illetve a végén egyetért vagy veszekszik már mindenki mindenkivel.
Kamondi Zoltán rendezésében a színészek alapvetően nagyon jók. A kissé lassan induló darab a közepén igazi röhögésben csúcsosodik, de aztán leül, szerintem jó negyedórányi rövidítést elbírna. Ettől függetlenül érdemes megnézni.
Január első hetében volt a premierje a Vígszínházban Az öldöklés istenének. A zsidó származású Yasmina Reza a Wikipedia szerint 1959-ben vagy 1960-ban született Párizsban, magyar anyától és iráni apától.