Kultúra

2010.11.10. 14:16

Budapesten a Munkácsy-trilógia

Budapest - Megérkezett a fővárosba Munkácsy Mihály Krisztus-trilógiája, amelyet a Magyar Nemzeti Galéria november 23-án nyíló kiállításán először láthat majd együtt a közönség. Az Ecce homo című képet már a hét elején sikeresen elhelyezték a múzeumban, a Krisztus Pilátus előtt és a Golgota című festményeket szerdán emelték be az épületbe.

Napló Online

A Golgotát szerdán kora délután daruzták be a múzeum B épületének első emeletére. A már üres szállítódoboz kiemelésekor azonban a tűzoltódaru megbillent, a doboz pedig összetört, így a kisebbik festményt, a Krisztus Pilátus előtt című alkotást végül emberi erővel kellett beemelni az épületbe - mondta az MTI-nek Miklós Léna, a Magyar Nemzeti Galéria sajtóreferense, hozzátéve, hogy a daru felborulásakor műtárgyban nem keletkezett kár, személyi sérülés sem történt, egy gépkocsi azonban megsérült.
   
Csák Ferenc, a múzeum főigazgatója a képek beemelése előtt tartott sajtótájékoztatón elmondta: a kiállítás, amely a Magyar Nemzeti Galéria és a Munkácsy Alapítvány közös szervezésében jön létre, a leghíresebb Munkácsy-képek keletkezéstörténetét is bemutatja. 

"Amikor november 23-án megérkezik a látogató a múzeumba, a vázlatfüzetből kifotózott, egészen kicsi alkotásoktól a különböző olajvázlatokon, szénvázlatokon keresztül ér majd a trilógia helyszínére" - emelte ki Csák Ferenc, megjegyezve: az érdeklődőknek így lehetőségük lesz végigkövetni azt az alkotói gondolatmenetet, amelyet "nemzetünk nagy művésze, Munkácsy is végigjárt".
   
Az igazgató felidézte: a képek a világ számos országában láthatók voltak, de így együtt még soha nem voltak kiállítva Budapesten. "Régi adósságot törlesztünk a budapestiek felé ezzel a kiállítással" - mondta a főigazgató. Csák Ferenc ugyanakkor bejelentette: a következő időszakban a Magyar Nemzeti Galéria Munkácsy-programot indít, hiszen az állandó kiállítás jövő évi megújulásával az állandó Munkácsy-kiállítást is korszerűsítik
   
Bakó Zsuzsanna, a tárlat kurátora az MTI-nek elmondta: a trilógiát bemutató terem templomszerű szerkezetét a képek által teremtett atmoszféra indokolja. "Több helyütt megnéztük a képeket, és azt láttuk, hogy egyfajta áhítatos hangulatot teremtenek nagyságukkal és drámaiságukkal" - mutatott rá, hozzátéve, hogy a kiállítás főterébe lépve a Golgota és Krisztus Pilátus előtt című képek Munkácsy által festett redukcióit is láthatják a nézők. 

"Minden, a trilógiához fellelhető képet, redukciót, vázlatot, grafikát bemutatunk, de lesz egy vetítőtermünk is, ahol a restaurálásról, a trilógiáról és Munkácsy életéről fogunk filmeket vetíteni" - fűzte hozzá a kurátor.
   
Bakó Zsuzsanna elmondta: a képek szállítása komoly felkészülést igényelt, de nagy feladatot jelentett a tér kialakítása is. "Nagyon erős tartószerkezetet kellett építeni, hiszen a festmények egyenként több mint kilencszáz kilót nyomnak" - tette hozzá.
   
"Az Ecce homo két napja érkezett, két napig fektettük, hogy a kép hozzászokjon az új klímához. Arra a keretre tettük rá, amely a festménnyel egy időben készült. A művelet viszonylag egyszerű, mert ezeket a képeket kifejezetten utaztatásra festette Munkácsy" - árulta el Bakó Zsuzsanna, hozzátéve, hogy a művész műkereskedője, Charles Sedelmayer végig arra törekedett, hogy Munkácsyból világhírű festő váljon.
   
A Munkácsy-trilógia április 30-ig lesz látható Budapesten, a Magyar Nemzeti Galériában.

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!