2010.10.14. 07:06
Felmérés az iskolai agresszióról
Veszprém - A maga nemében egyedülálló és hiánypótló tanulmányt készítettek az Érseki Hittudományi Főiskola tanárai, akik az agressziót vizsgálták a veszprémi általános iskolákban.
Az Albert József, Bálint Bánk, Kalocsai Adrienn által jegyzett kötetet szerdán mutatták be iskolaigazgatóknak és pedagógusoknak. A felmérés reprezentatívnak számít, hiszen a város összes általános iskolájába kiküldték az osztályfőnököknek és az igazgatóknak a kérdőíveket, sőt az intézmények vezetőivel külön interjút is készítettek a szakemberek.
- A feltételezése az volt, hogy az elmúlt években növekedett az iskolai agresszió, azonban meglepetés, talán túlságosan is kellemes meglepetés érte a kutatókat, hiszen a válaszok ezt nem támasztották alá - közölte Albert József szociológus, a könyv társszerzője. Hozzátette ugyanakkor, hogy Veszprém az országos átlagnál jobb helyzetben van sok szempontból (keresetek, munkanélküliség aránya), de persze lehet benne "szépítés" is.
A vizsgálatból kiderült, hogy az osztályokban előforduló problémák közül a leggyakoribb a válás, a tanulási zavar, illetve a túl megengedő szülők. Az osztályok 70 százalékában vannak szegély gyerekek, vagyis számuk, ahol ezt jelezték, osztályonként legalább egy és három közötti. Bálint Bánk pszichológus arról beszélt, hogy általánosságban egyetértés volt abban, az elmúlt években az iskolai agresszió növekedett, azonban ezt az adatok ezt nem támasztották alá. Ezzel kapcsolatban megfogalmazódott az is, hogy a médiában bemutatott esetek is közrejátszhatnak abban, hogy a valóságosnál súlyosabbnak ítélik meg a problémát, amit azonban nem lehet elhanyagolni. Lehetséges, hogy míg 20 évvel ezelőtt az iskolai agresszió szinte egyetlen megjelenési formája a diákok közötti verekedés volt, addig mára az agresszió több formája is fellelhető az iskolában, ezért tűnik gyakoribbnak – vélekedett a pszichológus.
Elhangzott, hogy a tanárok gyakran, vagy rendszeresen a diáktársak csúfolásával, verekedéssel, vagy órán szóbeli agresszióval találkoznak, illetve kiközösítéssel találkoznak az iskolában. A kiközösítéssel kapcsolatban egyébként az egyik pedagógus azt jegyezte meg, hogy új fajtáját észlelte, azt, amikor valakit érzékenysége miatt közösítenek ki társai.