Hírek

2017.01.14. 22:10

Folyamatosan fejlődő repülőtér

A térség meghatározó légikikötőjének nevezte az MH Pápa Bázisrepülőte-ret Gangler László ezredes, a pápai katonai bázis parancsnoka az előző év végén.

Polgár Tibor

Ha felelevenítjük a reptér 2016-os esztendejét, illetve áttekintjük az idei évi fejlesztési, bővítési, beruházási terveit, a legcsekélyebb kétségünk is elillan annak kapcsán, hogy az ezredes túlzottan hazabeszélt volna az imént idézett kijelentésével.

Az MH Pápa Bázisrepülőtér innovációja 2014-ben kapott új távlatokat, miután az akkori walesi NATO-csúcstalálkozón Magyarország vállalta, hogy növeli a honvédelemre fordított kiadásokat, modernizálja a Magyar Honvédséget. Ennek mentén egy hosszú távú, 2022-ig szóló fejlesztési program kezdődött meg a bakonyaljai bázison, aminek javára mostanáig már több mint tízmilliárd forintot költöttek el a nagyszabású projekt keretein belül. Ha bárkinek kétségei támadnának az elköltött pénzösszegekkel kapcsolatban, elég csak arra gondolni, hogy a légikikötő három katonai szervezetnek ad otthont: a NATO Program-irodának, a Nehéz Légiszállító Ezrednek, valamint azMH Pápai Bázisrepülőtérnek. Emellett szolgáltatóként jelen van itt a Boeing repülőgépgyártó vállalat. Azt sem árt megjegyezni, hogy a fejlesztések három forrásból valósultak meg: a Magyar Honvédség költségvetéséből, valamint a NATO és a Stratégiai Légiszállítási Képesség Prog-ram büdzséjéből - és ez minden bizonnyal a továbbiakban is így lesz.

Gangler László reptérparancsnok

Az innovációs program mostanáig két legnagyobb beruházása, az új repülésirányító torony és a hangárkomplexum 2016-ban készült el, így a tavalyi esztendő egészen biztosan piros betűs évként vonul be a bázis történelmébe. Az új toronyban az irányítószem magassága a régi létesítmény 14 méteréhez képest jóval magasabban, 33 méteren van, innen pedig tökéletes rálátás nyílik a teljes munkaterületre. Gangler László korábban úgy fogalmazott, ez az építmény leg-alább 50 évre meghatározza a repülőtér arculatát és az itteni munkát.

Ennél is nagyobb dobás volt a Stratégiai Légiszállítási Képesség Program közel 9,5 milliárd forintból létrehozott, nagyjából 20 ezer négyzetméter alapterületű hangárkomplexuma. Ez egy repülőgép-szerelő hangárból, egy karbantartó létesítményből, illetve egy irodaházból áll, és alkalmas a C-17-es teherszállító repülőgépek teljes körű kiszolgálására. Az épület-együttes a világon egyedülálló konstrukciónak számít abból a szempontból, hogy a hangár kifejezetten C-17-esek számára épült, és olyan tulajdonságok összességével rendelkezik, amikkel egyetlen más hasonló építmény sem. A honvedelem.hu leírása szerint a hangárkomplexum időjárási körülményektől függetlenül, egész évben lehetővé teszi a gépek teljes karbantartását, emellett járműmosóként is funkcionál, kisebb festéseket is meg lehet valósítani benne, valamint az üzemanyagtartályok karbantartását itt szintén végre lehet hajtani. Ez a négy funkció egy létesítményen belül páratlannak számít. Még a korábban éves nagyjavításokra az Egyesült Államokba hazarepült C-17-eseket karbantartó légibázisokon is különböző részegységekben találhatók meg a fentiek ellátásához szükséges infrastruktúrák - olvasható a honvedelem.hu-n.Az új irányítótorony és hangárkomplexum megépítése mellett a repülőtér-üzemeltetési körülmények javításáról sem feledkeztek meg: többféle modern technikai eszközzel gazdagodott tavaly a bázis, ezek közé tartozik például két-két kis- és nagybusz, madárriasztó autó, utaslépcső, földi áramforrás, jégtelenítő berendezés. Ehhez kapcsolódva Gangler László kiemelte, a berendezéseik mellett igyekeznek minden munkakörülményt egyre korszerűbbé fejleszteni.

- Mostanra elmondható, hogy a pápai bázisrepülőtér a Magyar Honvédségen belül az egyik olyan pont, ahol a legkorszerűbb munkafeltételek állnak rendelkezésre. Az infrastrukturális, technikai fejlesztéseket leköveti a szervezeti struktúra is, ezeknek köszönhetően pedig létszámnövekedésre számítunk az állományunk tekintetében - fűzte hozzá a parancsnok.

Az MH Pápa Bázisrepülőtér újonnan beszerzett technikai eszközeinek egy része: a madárriasztó autó, a földi áramforrás és az utaslépcső. A háttérben az új repülésirányító torony látható
Fotó: Polgár Tibor

Mint mondta, a pápai reptér állományának jelenleg mintegy 800 fő körül mozog a létszáma. Lehetőség van további 100-150 ember foglalkoztatására, a létszámbővítés pedig kifejezett célja a honvédségnek. - Mindent egybevetve a folyamatos fejlesztéseknek, valamint az itt dolgozók szaktudásának, hozzáállásának köszönhetően ez a katonai bázis a térség meghatározó légikikötője, ami előtt fényes és biztos jövő áll - hangsúlyozta az ezredes.

Gangler László megjegyezte: a felújítások, fejlesztések, beszerzések természetesen idén is folytatódnak. - 2017-ben körülbelül 100-120 kiszolgálóeszköz érkezik még a bázisra, emellett pedig elkészül a katonák átáramoltatására szolgáló utasforgalmi terminál, ahol utasokat és poggyászokat tudunk ellenőrizni, ki- és beléptetni az országból. Továbbá különböző közlekedési és gurulóutak javítását, szélesítését, bővítését is elvégezzük, illetve új állóhelyeket alakítunk ki repülőgépek számára - tekintette a közeljövőbe az MH Pápa Bázisrepülőtér parancsnoka.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!