2017.04.02. 19:44
Feltérképeztük a történelematlaszok használtságát
Pápa - Nyolcvan oldalon körülbelül kétszáz térképpel, eddig csak tudományos publikációkban hozzáférhető eredmények képi megjelenítésével, valamint a használatot megkönnyítő keresőhálóval készül a középiskolai történelmi diákatlasz harmadik kiadása az MTA Bölcsészettudományi Kutatóközpont Történettudományi Intézetében.
Az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet (2017-től: Eszterházy Károly Egyetem OFI) 2015 tavaszán írt ki közbeszerzési pályázatot új középiskolai és általános iskolai történelmi diákatlaszok kifejlesztésére, amit az MTA BTK Történettudományi Intézet nyert meg. A kiírás szerint az új diákatlaszoknak illeszkedniük kell a Nemzeti Alaptantervben és a kerettantervekben megfogalmazott pedagógiai célokhoz, illetve a diákok életkori sajátosságaihoz, szerkezetükben pedig az OFI által fejlesztett 5–8., illetve 9–12. osztályos új történelemtankönyvekhez.
Az utóbbi években megjelentetett diákatlaszok adattárakat (részletes történelmi kronológia és névmutató) és más segédanyagokat is tartalmaztak, így szétfeszítették egy hagyományos értelemben vett oktatási segédeszköznek szánt atlasz kereteit, s az érettségin „legalizált puskaként” is használhatóak voltak. Az OFI kérésére ezért az atlaszok történeti kronológia és névmutató nélkül készültek el – írja sajtóközleményében az MTA.
Magyar Géza történelemtanár, könyvtáros nemcsak a gyakorlatban, de a fotón nonverbálisan is a Cartographia Tankönyvkiadó történelmi atlasza mellett teszi a voksát
Úgy fogalmaznak, a 2015-ben és '16-ban, szintén az MTA BTK TTI segítségével készült atlaszokat ért bírálatok nem a tartalomra vonatkoztak, hanem szinte kivétel nélkül a szerkesztési koncepciót érintették. Az OFI, mérlegelve az észrevételeket, úgy döntött, hogy a középiskolai történelmi diákatlasz harmadik kiadása nyolcvan oldalas lesz, hetvenkét térképoldalon körülbelül kétszáz, keresőhálós térképpel. Nyolc oldalt fog kapni a NAT-ban szereplő történeti-földrajzi fogalmak megkeresését megkönnyítő tárgymutató és egy, csak a leglényegesebb eseményekre szorítkozó történelmi kronológia.
Az atlasznak 2017 júniusáig kell elkészülnie, így már a 2017/18-as iskolaévben használatba kerülhet. Térképei többszörös ellenőrzésen és lektoráláson esnek át, s a legfrissebb kutatási eredményeket tükrözik. Elsősorban a magyar történelemmel kapcsolatban mutat be eddig csak tudományos publikációkban hozzáférhető eredményeket, például a következő témákban: a honfoglalás, a múlt század elejének kivándorlási folyamata, az európai zsidóság holokausztja, a cigányság történelme.
Két pápai középiskolában jártunk, hogy feltérképezzük a korábbi kiadások használati tapasztalatait.
Magyar Géza, a Pápai Szakképzési Centrum Jókai Mór Közgazdasági Szakgimnáziuma és Kollégiuma történelem – könyvtár szakos tanára beszámolt róla, hogy majdnem minden órán használják az atlaszokat. Bizonyos témáknál, például a földrajzi felfedezések, kereskedelem, háborúk esetében elengedhetetlenül, ugyanis a tanulónak jól kell tudnia eligazodni a térképtárban, hogy majd az érettségin megoldhassa a feladatokat.
- Mikor még szabadon választhattunk tankönyvet, akkor általában a Cartographia Tankönyvkiadó atlaszait használtuk, azok voltak a legjobbak. Aztán jött a reform, hogy az OFI által kiadott tankönyveket lehet jórészt használni, megkaptuk ingyen a hozzájuk tartozó atlaszokat, de tavaly már fizetni kellett érte. Igazából ezekre nagyon sok panasz volt, tehát a korábbi, „Cartographiás” atlaszhoz képest egyharmad rész a tartalom, a térképek leegyszerűsítettek és hiányosak.
Sok esetben a tankönyvben jobb térképek vannak. Túl kevésszer tudtuk normálisan használni az OFI-s atlaszokat, szerintem egyetlen történelem- vagy földrajztanár sem volt velük megelégedve. Egy előnyük van, könnyűek, nem húzzák le a diákok táskáját – foglalta össze a tapasztalatait. Majd az intézmény könyvtárában megmutatta nekünk a korábbi kiadványokat. Az OFI 2015-ös 56 oldalas, illetve a 2016-os 64 oldalas kiadványával összehasonlítva a „Cartographiás” 184 oldalas (történeti kronológiával és névmutatóval).
- Nagyon jó hír, mindenképpen előrelépés, hogy új kiadás érkezik. Megnyugtató, hogy az MTA is beszállt a projektbe, remélem, ez garancia lesz a minőségre - véli Magyar Géza.
A Petőfi Sándor Gimnázium egy, a nevét nem vállaló történelemtanára teljesen szükségtelennek tartja az OFI elnagyolt, hiányos atlaszait, mivel a Cartographia Tankönyvkiadó verziója tökéletesen bevált és megfelelő volt. Véleménye szerint abból kellett volna egész egyszerűen kivenni a történeti kronológia és névmutató részt, meghagyva a jól használható térképeket. Az újonnan bekerülő témák, illetve a legújabb kutatások általi frissítés csak javíthat az OFI kvázi fércmunkáján. Az órákon csak azon diákokkal használtatja az OFI-s atlaszt, akiknek nincs „Cartographiás”. De azoknak is megmondta, ha tudnak, szerezzenek olyat.