2017.01.25. 15:05
Hatalmas pluszterhet jelent - Osztrák minimálbért kell fizetni
Veszprém - Az általunk megkérdezett fuvarozók nem használtak csúnya szavakat, de akkor sem lepődtünk volna meg, ha így tesznek a január 1-jétől életbe lépett osztrák szabályozást véleményezve.
Ausztria alaposan bekeményített, már ami a saját fuvarozási piacának védelmét illeti. A védelem ezúttal azt jelenti, hogy az osztrákok - nincs jobb kifejezés - megfontoltan és alaposan keresztbe tettek a magyar, illetve más közép-kelet-, valamint kelet-európai országok fuvarozással foglalkozó vállalatainak.
A 2017. január 1-től bevezetett szabályozás szerint a külföldi kamionos cégeknek - ausztriai kezdő, vagy célállomású fuvarjaik esetében - osztrák minimálbért kell fizetniük az osztrák területen végzett munka idejére sofőrjeiknek. Nyugati szomszédunk oda ütött, ahol a legjobban fáj, hiszen a keleti vállalkozások éppen azért versenyképesek Nyugat-Európában, mert olcsóbban dolgoznak (kénytelenek), mint a helyiek. De, mint látni fogjuk, nem ez az egyetlen hátránya a változtatásnak.
Az intézkedés miatt a sofőröknek számos igazolást kell bemutatniuk
- Az intézkedés óriási adminisztratív teher és fuvarszervezési szempontból abszolút nem életszerű - reagált lapunk érdeklődésére Bíró Attila, a veszprémi Persped Kft. nemzetközi fuvarozási és szállítmányozási üzletágvezetője, aki keserűen jegyezte meg: míg a korábbi német és francia szabályozásnál volt idő felkészülésre, akadt előzetes információ, addig mostani helyzet igazi derült égből villámcsapás.
- Január elején szembesültünk vele, úgy, hogy január 1-tőlbevezették. Nem tudtunk készülni rá, hirtelen kellett kezelni az új helyzetet - tette hozzá Bíró Attila, aki munkatársaival az utóbbi hetekben rengeteget dolgozott azon, hogy a cég megfeleljen a frissen bevezetett szabályozásnak, amely értelmében a sofőröknek számos igazolást kell bemutatniuk egy esetleges ellenőrzésnél.
Náluk kell legyen a munkaszerződésük, egy társadalombiztosítási igazolás, egy ötoldalas formanyomtatvány (amelyet minden fuvarra külön ki kell tölteni), friss bérpapír és a kifizetésről szóló igazolás. Mindezek német nyelven, a hivatalos fordítás költsége a cégeket terheli.
Osztrák minimálbért kell fizetni az osztrák területen végzett munka idejére a magyar sofőröknek
Fotó: Pesthy Márton
Bíró Attila kérdésünkre elmondta: az új szabály bizonyára a béreket tekintve is plusz terhet jelent majd, de ennek pontos mértéke még nem ismert, mert vannak kérdőjelek. Az idei első kifizetések ugye február elején lesznek, addigra sok minden tisztázódhat.
- Az egyik szakmai érdekképviselet küldött ezzel kapcsolatos információkat, de az az igazság, hogy egyelőre keveset tudunk - mondta el lapunknak egy másik Veszprém megyei, nemzetközi fuvarozással foglalkozó cég vezetője, aki kérte: ne írjuk le a nevét. - Mi kisvállalkozás vagyunk és nagyon nehéz a dolgunk. Egyre nehezebb. Érezzük, hogy igyekeznek minket kiszorítani a nyugat-európai piacról, bízom benne, hogy az ország vezetői tesznek ez ellen lépéseket. Ez a szakma már nem olyan, mint régen, komoly munkaerőhiánnyal küszködünk, le is csökkentettük a kocsik számát - fogalmazott.
Az érdekvédelmi szervezetek hevesen tiltakoznak az osztrák szabályozás ellen (is). A Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE) például kijelentette: szeretné, ha minél előbb az Európa Bíróság elé kerülne az ügy.
A Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete elnöke, Wáberer György január 24-én Trócsányi László igazságügy miniszterrel és Kecsmár Krisztián EU-ügyi államtitkárral tárgyalt a nyugat-európai minimálbér előírások elleni fellépésről. A kormányzat figyelemmel követi az eseményeket.