2016.12.01. 17:16
A meghatározott napirendű közös életből fakad az iskola erőssége
Pápa – Augusztus óta egy jemeni muszlim diák is tanul a Pannonhalmi Bencés Gimnáziumban – derült ki Hardi Titusz iskolaigazgató a Gyurátz Körben tartott előadásából.
A Gyurátz Ferenc Gondolkodó Kör novemberi összejövetelének vendége Hardi Titusz bencés szerzetes, a Pannonhalmi Bencés Gimnázium igazgatója volt, aki a kör vezetője, Polgárdi Sándor esperes köszöntője után előadásában a keresztény iskola működéséről, mindennapi életéről, kulturális és sportlehetőségeiről számolt be, majd az érdeklődők kérdéseire válaszolva szót ejtett még a hobbijairól, a diákok továbbtanulásáról, illetve a Pannonhalmi Bencés Főapátság védőszentjéhez, Szent Mártonhoz kapcsolódó programokról.
Hardi Titusz 1962-ben született Budapesten, hatgyerekes családban, szép gyermekkora volt, öt évig Algériában is élt a család, amelytől biztos alapokat kapott. Budapesten érettségizett, aztán Pannonhalmára jelentkezett bencés szerzetesnek, s elvégezte a teológiát. Később az ELTE-n magyar történelem-francia szakon végzett, 1990-ben került vissza Pannonhalmára, ahol osztályfőnök és prefektus lett, 2006-tól igazgatja a gimnáziumot.
- A mi iskolánk sajátossága, hogy a diákotthon és az iskola a legszorosabb egységet képezi. Ezt annak idején, a mai iskolaépület 1939-es építésekor már így álmodták meg. Együtt élünk, hat napos tanítási rendben, szombaton is van tanítás, hét napos kollégiummal, havonta egyszer van hazautazás. Erősségünk, gazdagságunk ebből a közös életből fakad, együtt élünk, ünnepelünk, szórakozunk, játszunk, dolgozunk, tanulunk, együtt készülünk egy-egy eseményre, együtt vannak szellemi kihívásaink, lelki élményeink, imádságok, rekollekciók.
Elzárt élet, de hatalmas kilátással, panorámával a világra, amit tudatos, gondos válogatással akarunk megmutatni - nyilatkozta az iskoláról az ott élő igazgató és tanár. Mint mondta, a diákokon érezhető a generációs váltás, de elkötelezettek, motiváltak, s hálás értük.
A megváltozott világ, az internet, az okostelefon erősen hat rájuk, azonban az ember a teremtés óta lényegében nem változott. - Minden gyerek – a maga egyediségével – ugyanazt a kihívást hozza, a benne elrejtett kincseket kell felfedeznünk, hogy minél teljesebben ki tudjon bontakozni – tette hozzá a jelenleg 340 diákot négy és hat éves képzésen nevelő intézmény vezetője.
- Iskolánk küldetése, hogy a keresztény emberképből kiindulva a teljes személyt szólítsa meg. Ezért célunk, hogy diákjaink Pannonhalma ezer éves falai között megtalálják a számukra megfelelő kihívást a magas szintű oktatás, a személyes hit és elköteleződés, a közösség, a művészetek és a sport területein egyaránt.
Ennek megfelelően a gimnázium és a diákotthon olyan egységet képez, amelyben szerzetesek, világi munkatársak és diákok együtt munkálkodnak azon, hogy a jövő nemzedék felnőtt keresztényként otthonra találjon a teremtett világban – ismertette a bencés gimnázium küldetésnyilatkozatát Hardi Titusz, aki azzal zárta előadását, hogy augusztus óta egy jemeni muszlim diák is tanul náluk. - Gazdag családként repülőgéppel, turistavízummal menekültek el Jemenből a háború miatt, mert az orvos anyuka nem szerette volna, hogy a tizenéves fiát besorozzák a hadseregbe.
Itt adták be a menekültügyi kérelmet, de mivel még nincs meg a státuszuk, ezért állami iskolába nem veszik fel. A táborban nincs mit csinálni, ezért csak egyházi iskola jöhetett szóba, Pannonhalmáról pedig hallottak.
Semmi különleges baj nincs vele, angolul beszél, de magyarul is tanítjuk – tudtuk meg a bencés gimnázium történetének első muszlim diákjáról.