2015.02.11. 19:56
Vekerdy Tamás: az iskola a diák dolga, nem a szülőé
Egy igazi ovis a nap végére koszos. Az iskola a gyerek dolga. A kamaszt szabadjára kell engedni. Vekerdy Tamás pszichológus több életkor sajátosságairól beszélt, és azt is elmondta, hogy ő miért járatta saját gyermekeit alternatív iskolába.
A normális óvodás a nap végére mocskos és szakadt - kezdte lovasi előadását a népszerű pszichológus. Hiszen a kicsi feladata ebben az életkorban még a játék és a rohangálás. Vekerdy Tamás hangsúlyozta: fontos, hogy a gyereket ne nyúzzuk az óvodában történt dolgaival, ne faggassuk az óvodából hazafelé menet, hogy mi történt aznap, hagyjuk, hogy maga kezdjen el mesélni az élményeiről egy kötetlen helyzetben.
A szakember elmondta: az óvoda szociális szükséglet. Nem igaz, hogy ha nem jár óvodába a gyermek, nem lesz szociális. Hiszen vannak szomszédai, barátai. Az óvoda csak azért kell, mert a szülők dolgoznak.
A mindennapos mese és játék jelentőségéről is beszélt. Egy magyar felmérést idézett, mely szerint az a gyermek, aki minden nap hall mesét, másfél évvel előzi meg kortársait fejlettségben.
Rámutatott: a gyerek egy kiszolgáltatott utánzó, tehát azt tanulja majd el, amit lát. Ha rosszul ejt ki egy szót, nem kell kijavítani, hanem legfeljebb meg kell ismételni helyesen azt a szót. A folyamatos javítgatás ugyanis a spontán beszélést fékezi le a kicsinél. Aláhúzta: egy óvodásnak nem kellene felkészülnie az iskolára, az oviba ovisok mennek, akik majd bizonyos különbségekkel érnek be az iskolákban két- három év alatt.
A szakember az érzelmi biztonság a csiklandozás, dögönyözés, együtt játszás jelentőségéről is beszélt. Úgy véli: ezeknek később, a kamaszkorban nagy haszna van, mert aki érzelmileg stabil és igényes, szeretne ugyan sodródni a többiekkel, de nem tud elég jól, hiszen csak a személyes kapcsolat minőségét fogadja el.
A pszichológus szerint az iskola a diák dolga, nem a szülő feladata. Az állandó számonkérés csak családi poklot eredményez. Nem szabadna házi feladattal sem gyötörni a gyereket. Az iskolai teljesítmény ugyanis legtöbbször nem határozza meg az életben való sikerességet.
Úgy fogalmazott: iskoláink ellentmondanak mindannak, amit a régi magyar iskola tudott a gyerekről és annak is, amit ma tudunk róla tudományosan. Nézői kérdésre megemlítette, hogy jónak tartja az alternatív iskolákat, saját gyermekeit is ilyenekbe járatta, mert úgy gondolja, hogy ott valóban a gyermek van a figyelem középpontjában.