Hírek

2015.01.19. 17:20

Wachtler Edinát választották az olvasók november hónap tanárának

Pedagógusként akkor fogadnak el a diákjaim, ha ember tudok maradni, mondta Wachtler Edina, a Veszprémi Közgazdasági és Közigazgatási Szakközépiskola pedagógusa, akit olvasóink a hónap tanárának választottak.

Balla Emőke

Wachtler Edinát többször jelölték már a hónap tanárának, volt már második, harmadik, ezúttal ő lett az első az online szavazáson. A téli szünet ideje alatt kellett voksolni, ezért is lepődött meg, hogy ilyen sok szavazatot kapott. Megható volt számára; azt mondja, ez megerősíti őt abban, hogy jó úton jár.

Wachtler Edina a közgazdasági szakközépiskolában kezdte középiskolai tanulmányait, számviteli, gazdálkodási ágazaton. Szakmai érettségit, szakképesítési bizonyítványt szerzett, érettségi után egy évvel a zalaegerszegi számviteli főiskolán tanult, közgazdász diplomát kapott. A tanulmányok ideje alatt is dolgozott, a szakközépiskolába 1998-ban tért vissza, az iskola gazdasági vezetőjeként. 2001-ben elkezdte a Budapesti Corvinus Egyetemet ahol gazdálkodási szakos közgazdász tanárként végzett.

Próbálok úgy törődni a diákokkal, hogy a magánéletükbe ne gázoljak bele, mondta Wachtler Edina (Fotó: Penovác Károly)

– A munkakörömhöz nem kellett volna a végzettség, de amikor ide kerültem, felszínre törtek bennem a régi érzések, hogy már gyerekkoromban is vonzódtam a pedagógus pályához. Az iskola támogatott a tanulásban, szakképzett szakmai tanárok akkoriban kevesen voltak, az igazgató próbált az utánpótlásról gondoskodni. Gazdasági vezetőből pedagógussá válni nagy váltás volt, más szempontok szerint kellett rendeznie a dolgait, más a munkaidő-beosztás, aminek előnyei és hátrányai is vannak. Mint mondja, itt is racionális döntéseket kell hoznia, mint gazdasági vezetőként, de munkaidejének teljes részében gyerekekkel foglalkozik, mindenkire figyelni kell, ezt el is várják tőle a diákok. Az első néhány tanévban nagyon sokat dolgozott, hogy minden rendben legyen, érettségire, szakmai vizsgára fel tudja készíteni a tanulókat.

– Már kezdetben megtaláltam a közös hangot a diákokkal. Ha elmondom, hogy miért tartom helyesnek azt, amit kérek, ha érvelek, akkor tudok rájuk hatni, elfogadnak engem. Mindig korrektnek kell lenni velük, elmondani az elvárásainkat, azok mellett kitartani, akkor könnyen elfogadják az embert. Szakmailag is hitelesnek kell maradni, úgy készülni az órára, hogy az adott évre érvényes szabályozók is benne legyenek a tananyagban.

A tantárgyak közül Wachtler Edina elsősorban a gyakorlatias jellegűeket szereti, nyilván ez a múltjából is adódik, állítja, ezeket hitelesebben tudja közvetíteni. Vannak a tananyagban átfedések, minden évfolyamon, minden szakmai képzésben másként hívják a tantárgyakat. Az üzleti gazdaságtan szerteágazó, szinte az összes gazdasági alapfogalmat tartalmazza.

– Az üzleti gazdaságtan kiemelt tantárgy, ebből érettségizni lehet. Másik kiemelt tantárgyam a gazdálkodási feladatok, abból szakmai vizsgát lehet tenni. A gyerekek mindig úgy érzik, minden tárgy nagyon nehéz, kellő begyakorlás után azonban már másként látják.

A tanárnő négyéves, érettségire felkészítő osztályokban szakmai tantárgyakat, üzleti gazdaságtant tanít, a diákok általában érettségiznek az ötödikként választható tárgyból. Érettségi után néhányan továbbtanulnak vagy munkába állnak, mások ott maradnak a szakképző évfolyamon. Tavaly kilencvenen érettségiztek az iskolában, a szakképző évfolyamot 72-en kezdték, közülük hatvan az iskola tanulója volt. Érettségi után három szakmára iskoláznak be az intézményben: pénzügyi és számviteli ügyintéző, vállalkozási és bérügyintéző, valamint ügyviteli titkár szakmára.

Hogy mennyiben mások az az érettségiző és a szakképző osztályba járó diákok, arra a tanárnő úgy válaszol: korosztályban nincs nagy különbség, nincs nagy váltás. A szakképzősök sokkal önállóbbak, bátrabban vállalnak feladatokat. Wachtler Edinának a mostani a harmadik osztálya: az egyéves szakképző és a négyéves érettségiző osztály után idén egy kétéves szakképző osztály osztályfőnöke. Szeretetre méltó, nyílt gyerekek, jól megtalálja velük a közös hangot, közli. Kérik a véleményét, hallgatnak rá.

– Pedagógusként akkor fogadnak el a diákjaim, ha ember tudok maradni. Megérzik, ha rossz kedvem van, és meg szoktam mondani, hogy annak oka van. Lássák, hogy a tanár is ember. Ők ugyan-ezekkel a problémákkal küzdenek, ráadásul minden munkahelyen vannak hibák, kisebb konfliktusok. Akkor fogadnak el, ha megmondom, mi a baj. Emberségnek, empátiának jelen kell lennie a munkában, oda kell figyelni a diákokra, a problémáikra. Úgy gondolom, hogy nem tartanak szigorú tanárnak, de ehhez hozzátartozik az emberség, az empátia, odafigyelés. Próbálok úgy törődni a gyerekekkel, hogy a magán-életükbe ne gázoljak bele. Ott vagyok nekik, ha szükség van rám, meghallgatom őket, de ők már felnőttek, hagyom, hogy az életüket tudják élni.

Hogy milyen örömöket ad a pedagógus pálya, arra egy példát hoz Wachtler Edina.

– Mióta tanárként dolgozom, nem tudok elvonatkoztatni attól, hogy az iskolában mi történik. Sokszor foglalkoztat az, hogyan lehetne valamin javítani, Igyekszem mindenkire odafigyelni, aki hozzám tartozik. Legszebb példa erre az osztály karácsonyi ünnepsége, ahol arról beszéltem a diákoknak, öleljék meg a családtagjaikat, mutassák meg nekik, hogy mennyire szeretik őket. A végén többen odajöttek hozzám azzal: megölelhetem, tanárnő? Az nagyon szép, megható pillanat volt.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!