2013.10.08. 07:50
Nagy teher az e-útdíj a fuvarozóknak
Hazánk 6513 kilométeres közúti szakaszán vezették be július 1-től a használatarányos elektronikus útdíj fizetési rendszert, ami közel 30 százalékos költségnövekedést jelentett a fuvarozók számára. Ezt mindenki megpróbálja továbbhárítani, így azt végül a vásárlók fizetik meg.
A közúthálózat folyamatos fejlesztése, illetve biztonságos működtetése komoly anyagi terhet jelent, melynek egyetlen finanszírozási módja az útdíjszedés. A hazánkban ez idáig alkalmazott egyetemes e-matricás rendszer, azaz az időtartamhoz kötött használati díj kivetése nem volt képes előteremteni a szükséges finanszírozási hátteret.
A HU-GO használatarányos elektronikus útdíjszedési rendszert július 1-től vezették be hazánkban, amely a magyar úthálózat (autópályák, autóutak és főutak) kijelölt, összesen 6513 km hosszú szakaszaira vonatkozik. A díjfizetési kötelezettség minden 3,5 tonna feletti járműre vonatkozik, ez alól csak a buszok és a D1 kategóriába tartozó járművek kivételek.
A HU-GO megnövekedett díjbevételt jelent, ami biztosítja az úthálózat fejlesztésének, fenntartásának, működésének finanszírozását. Emellett az új díjfizetési rendszer követi a „használó és szennyező fizet” elvét, amelynek megfelelően mindenki valóban csak annyit fizet, amilyen mértékben használja a hazai díjköteles úthálózatot, illetve amennyire szennyezi a környezetet. A megtett úttal arányos díjszabás növeli a nemzetközi tranzitforgalomból származó bevételeket is. A HU-GO rendszerből befolyó bevétel felhasználása célhoz kötött, az uniós követelményrendszer értelmében kizárólag a közúti és közlekedési szektorban lehetséges.
A kormány az Állami Autópálya Kezelő Zrt.-t jelölte ki az útdíjszedői és az egyetemes útdíjszolgáltatói feladatok ellátására, emellett a társaság az ellenőrzés támogatásában is fontos szerepet tölt be. A díj megfizetését 45 fix berendezéssel, ezen felül 45 mobil ellenőrző járművel ellenőrzik. Bliccelni nem érdemes, mert közigazgatási bírságot kell fizetni, ami 140-165 ezer forint közötti összeg.
Az átállás időszaka, az első néhány hét minden várakozást alulmúlt, ezt jobb elfelejteni. Azóta azonban jól működik a rendszer, nyilatkozta dr. Peretsényi György, a veszprémi Persped Kft. ügyvezetője. Ma már minden autójuk GPS-es rendszerrel üzemel, korábban a belföldön használt járműveikben nem volt ilyen berendezés, de július 1-től ezeket is felszerelték.
Mivel a belföldi fuvarozásban nincsenek tartalékok, ezért az e-útdíjat teljes egészében továbbhárították a partnereik felé, ez 30 százalékos díjemelkedést hozott. Ők ezt elfogadták, s tudomása szerint továbbhárították, vagyis a számlát a végfelhasználó (vásárló) fizeti meg.
Problémákat tapasztalt Németh Balázs, az ajkai Next Trans Kft. ügyvezetője. Nekik is minden járművükben GPS-es van, de ennek kapcsolódása a HU-GO rendszerhez a mai napig hektikus. És ha lefagy a központi rendszer, annak minden következményét nekik kell vállalniuk: vagy azonnal kifizetik a viszonylati jegyet, és ha menet közben megjavul a rendszer, akkor duplán fizetnek; vagy vállalják a százezres bírságot.
Míg korábban évi százezer forint autópálya díjat fizettek, addig most havonta fizetnek ennyi e-útdíjat. Ezt a többletkiadást csak részben tudták tovább hárítani, a kieső részt saját magának kell kigazdálkodniuk, törekszenek rá, hogy minél kevesebb üres kanyar legyen.
Ha fizetni kell, az nem öröm, de mit lehet tenni, kommentálta az e-útdíj bevezetését Marton László, a pápai Marton-Trans ügyvezetője. A járműveikben nyomkövető van, de ennek nem mindig sikerül kapcsolódnia a HU-GO rendszerhez. Van olyan, hogy éjjel riasztják, nincs kapcsolat. Ha Németországban nem működik a központi rendszer, azt a német autópálya kezelő nem számlázza, míg nálunk bármilyen okból van is hiba, nekik mindenképen fizetniük kell!
Az átlagos fuvardíjuk kilométerenként 260 forint, ebből kellene kifizetni a száz forint e-útdíjat, ami lehetetlen! Ingyen, vagy a saját költségére nem vállal munkát, ezért ezt a pluszköltséget továbbhárították. Amelyik partnerük ezt nem fogadta, attól békében elköszöntek. Azt is súlyos problémának érzi, hogy nem tudni, az e-útdíjból vissza lehet-e igényelni az általános forgalmi adót? Az egyik fuvaros szervezet szerint nem, a másik szerint igen.
Amikor bevezették a használatarányos elektronikus útdíj fizetési rendszert, azt ígérték a vállalkozóknak, hogy kocsinként egymillió forint kedvezményes hitelt vehetnek fel. Az igényt mégis csak három héttel ezelőtt lehetett először beadni. Pedig kétszer ad, aki gyorsan ad! Akinek nem volt tőketartaléka, mára el is veszett...
A megtett úttal arányos díjfizetés mértéke függ a használatba vett út kategóriájától, a gépjármű kategóriájától és környezetvédelmi besorolásától is. A HU-GO rendszerben a felhasználó kétféleképpen vallhatja be úthasználatát: viszonylati jegy váltásával, valamint fedélzeti eszköz segítségével. Viszonylati jegyet az aktuális útvonal megtervezésével lehet váltani, amit mindig az úthasználat megkezdése előtt kell kifizetni! A másik esetben a fedélzeti eszköz mutatja a megtett utat, aminek a díját automatikusan levonják egy előre feltöltött egyenlegből.