2013.09.16. 09:48
Folytatódnak az útfelújítások
A múlt héten olvashattak a Zánkát Nagyvázsonnyal összekötő 7312-es számú út felújításának megkezdéséről.
A projektindító fórumon lehetőséget kaptunk arra is, hogy az illetékesektől további információt kérjünk erről a munkáról és kapcsolódó kérdésekről. Választ kértünk például arra, mi indokolja, hogy a felújításra tervezett út teljes, 13,5 kilométeres hosszában 40 kilométerben korlátozták a sebességet és végig előzési tilalmat rendeltek el.
Miért nem csak ott érvényesítik a korlátozást, ahol éppen dolgoznak, vagy az útállapota egyébként megkívánná - kérdeztük. Fekete János, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. Veszprém megyei igazgatója úgy tudta, hogy csak a konkrét munkavégzések helyén, a veszélyes kanyarokban és azokon a szakaszokon van korlátozás, ahol ezt korábban is elrendelték az adott rész leromlott állapota miatt.
Ugyanakkor azt ígérte, hogy felülvizsgálják a helyzetet, ahol egyéb indok nincs, és éppen nem dolgoznak, ott kifordítják a táblákat. A kivitelezők figyelmét is felhívják arra, hogy fokozottan ügyeljenek a táblák korrekt kezelésére. Arról is kérdeztük, hogy milyen felújítások várhatók még a térségben amiatt, hogy a jövő évtől várhatóan megnő majd a Balaton felé irányuló átmenő forgalom a felújítással jobb minőségűvé váló szakaszon, miközben az ide vezetők utak erre nincsenek igazán felkészítve.
Ilyen gyenge láncszem például a Nagyvázsony közepétől a Veszprém-tapolcai, új nevén 77-es számú főútig menő egy kilométeres összekötő rész, különösen a Vázsony belterületén lévő szerpentin. Ezen kívül a 77-es út Veszprém felé vezető részének egyes szakaszai is nagyon leromlottak az erre járó kőszállító teherautók miatt.
Fekete János válaszában elmondta, hogy a 77-es út legrosszabb részén, az egykori szovjet laktanya előtt 3,5 kilométeres hosszon megjavítják az utat. Mint mondta, talán már novemberben el tudják indítani a kivitelezést. A zánkai elágazótól a 77-es főútig menő vázsonyi belső rész felújítása az idei tervekben nem szerepel, de a szerpentin szakasz rendbe hozására a jövő évben próbálnak forrást biztosítani. Addig a fenntartásnál kiemelten kezelik, ha a forgalom megnövekedik. Fekete János beszélt arról is, hogy a teherautók átmenő forgalomra csak az e-útdíjra kijelölt utakat használhatják.
A mellékutakon - így a felújításra kerülő Zánka-nagyvázsonyin is - csak célforgalommal közlekedhetnek. A Veszprém-tapolcai út viszont a nyáron át lett minősítve kétszámjegyűvé, és attól kezdve ennek használatáért is e-útdíjat kell fizetni a teherautósoknak. Az igazgató azt reméli, hogy az így befolyó úthasználati díjakból a következő években több lehetőség lesz az alsóbbrendű utak felújítására is.
A fórumon Lasztovicza Jenő megyei közgyűlési elnök és útügyi biztos elmondta, hogy a kormány további útjavításokra elkülönített 30 milliárd forintot, amiből 1,8 milliárd jut megyénknek. A pénz felhasználásáról még az idén dönteni kell. Ehhez is, és a további útfejlesztésekhez is várja a polgármesterek, kistérségi vezetők javaslatait, véleményét.