2013.04.09. 09:14
Médiakonferencia Tapolcán -Tovább erősödik az online
Tovább nő az online reklámköltés aránya, bár továbbra is a televízió áll az élen hazánkban a reklámbevételek alapján. A nyomtatott sajtó a második ebben a sorban, a Direct Marketinget (DM) azonban 2012-ben megelőzte az internet.
A mai média lehetőségeivel, a médiafogyasztással, a reklámpiaccal, a digitális átállással foglalkoztak több más téma mellett a kedden megnyitott két napos Médiapiac konferencia résztvevői a Hotel Pelionban.
Géczi Tamás az Ipsos Zrt. vezérigazgatója előadása indította el az idei konferenciát (Fotó: Orosz Péter)
A reklám- és a marketing területén dolgozó szakembereket Rábai Balázs, az RTL műsorvezetője köszöntötte, majd Géczi Tamás az Ipsos Zrt. vezérigazgatója előadása indította el az idei konferenciát. Előadásában ismertette a médiapiac főbb adatait, az adatokhoz való hozzájutás lehetőségeit, és a fogyasztói magatartás elemzésének kutatási módszereit.
Utána a 2012-es médiabevételekről hallhattak az érdeklődők, majd Szabó Miklós beszélt prezentációjában a regionalitásról és a modernizációról. A Pannon Lapok Társasága ügyvezető igazgatója lapcsoportunk működését mutatta be nagy vonalakban, és ebből az aspektusból közelítette meg a regionális sajtó szerepét.
Szabó Miklós a PLT ügyvezetés elnöke (középen) a PLT működését mutatta be (Fotó: Orosz Péter)
Amint az elhangzott, a Pannon Lapok Társasága hazánk legnagyobb regionális médiavállalata, négy megyei és egy városi napilappal, 160 ezer értékesített példánnyal. Az ügyvezető igazgató hangsúlyozta, hogy a négy nyugati megyében a PLT a napilapokon túl hetilapokkal, online felülettel, digitális kiadással, egyedi segélyakciókkal, megyekártyával igyekszik a térség motorjaként jelen lenni. Úgy vélte, hogy az átlagos ötvenhárom százalékos olvasói lefedettség bizakodásra ad okot úgy a társaság, mint a regionális nyomtatott sajtó tekintetében.
A média egészére érvényes bevétel megoszlása, az úgynevezett reklámtorta az idén nem csak az arányokban, de a sorrend tekintetében is módosult. Továbbra is televízió is birtokolja a legnagyobb szeletet a tortából, bár az éves bevétel 54,9 milliárd forintról 48,7 milliárdra csökkent a 2011-es és 2012-es évek összehasonlításában. A sajtónál 41,6 milliárdról 37,3 milliárdra módosult az éves bevétel, míg az interneté növekedett és megelőzte a DM-et. Kis mértékben - bár főként a törvényi változás miatt - csökkent még a közterületi reklámból származó bevétel, míg a rádióé emelkedett.
A világon mintegy 2,5 milliárd ember olvas napilapot, közülük 600 millióan digitális formában is. Az Ipsos Zrt. vezérigazgatója előadásából az is kiderült, hogy százmillióra tehető azok száma, akik kizárólag digitálisan tájékozódnak napilapból. Megnövekedett a képernyő előtt töltött idő száma mindenhol, ezzel párhuzamosan az online fogyasztás is nő. Ebből adódóan a globális reklámköltésben immár meghatározó az online aránya, ami egyúttal a változó piaci környezetre is felhívja a figyelmet. A reklámköltések átrendeződnek, átstrukturálódnak az elkövetkező években, de amint az többször is elhangzott, korai lenne temetni a nyomtatott sajtót.