2011.02.09. 18:55
Fogyasztói panasz: áthárítják a bankadót
Budapest - A Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége a beérkező panaszok alapján azzal szembesült, hogy egy hazai bank kezdeményezte lakossági és bankkártya-kondícióinak, valamint a számlacsomagokra vonatkozóan megkötött szerződéseinek módosítását a fogyasztók hátrányára.
A fogyasztók szerint a bank levélben hívta fel a figyelmüket a rosszabbodó feltételekre és kedvezőtlen módosításokra, melyek a szerződési feltételek széles körét érintik. A lakossági bank- és hitelkártyák éves és kibocsátási díja emelkedik, illetve annak költsége is, ha valaki sürgősségi kártyagyártást igényel. Szintén többet kell fizetnünk majd, ha a készpénzfelvétel ATM-automatából történik.
Változnak a lakossági bankszámlák általános feltételei is. Növekszik a havi számlavezetési díj, illetve több költséggel fog járni, ha eseti átutalási megbízást adnak a banknak. Igaz ez a devizaátutalások teljesítésére is. Ugyanígy emelkedik a forintszámláról pénzkifizetéssel járó pénztári műveletek díja.
Jó, ha tudjuk, hogy a tervezett módosításokat a fogyasztó csak azzal fogadja el, ha a változtatások hatálybalépése előtt nem nyilatkozik a banknak arról, hogy azokat nem fogadja el. Ez azt jelenti, hogy a kedvezőtlen módosítások hatálybalépése előtti napig a fogyasztó jogosult a bankszámla- és a bankkártyaszerződés azonnali felmondására. Ilyen esetben a felmondás nem kerül semmibe, mentes bármilyen díjtól, költségtől, egyéb fizetési kötelezettségtől. Természetesen az esetlegesen fennálló tartozást meg kell azonban fizetni ilyenkor a felmondással együtt.
Mivel várhatóan több bank is hasonlóan viselkedhet, a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége felhívja a pénzügyi szervezetek figyelmét arra, hogy ne hárítsák át indokolatlanul a felsorolt költségeket a fogyasztókra. A szövetség megkeresi a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletét azért, hogy vizsgálja meg, hogy a bank magatartása megfelel-e a vonatkozó törvényi előírásoknak.