2009.02.24. 03:29
Kevesebb a baleset - Ötvenen haltak meg a megye útjain tavaly
<b>Veszprém</b> - A 2007-es adatokhoz képest tavaly 32-vel kevesebb közúti baleset történt a megyében, ami négyszázalékos csökkenést jelent.
Kevesebb halálos és súlyos baleset történt, a könnyű sérüléses esetek számában azonban ötszázalékos emelkedés észlelhető - közölte Reiter Barnabás, a megyei főkapitányság közlekedésrendészeti osztályvezetője.
A halálos kimenetelű harminckilenc balesetben ötvenen vesztették életüket, súlyosan 325-en sérültek meg - fűzte hozzá az osztályvezető. Örvendetesnek nevezte, hogy jelentősen csökkent az ittas balesetek száma: míg néhány éve az országos, tíz százalék körüli átlagnál több balesetet okozott ittas vezető, addig ez az arány tavaly az átlag alá csökkent. Számadatok szerint 82 esetben jelzett az alkoholszonda a tavalyelőtti 119-cel szemben.
Az alezredes megemlítette, hogy a baleseti okok közül továbbra is magasan a gyorshajtás vezet (a sebesség nem az út- és időjárási viszonyokhoz való megválasztása), amit az elsőbbségi jog meg nem adása, valamint a figyelmetlenség követ, míg a legkevesebb baleset műszaki ok miatt következik be.
A közúti balesetek zömét megyénkben is a személygépkocsik okozzák, második helyen a tehergépkocsik vannak. Az alezredes ugyanakkor megjegyezte, hogy elsősorban nem a hatalmas kamionokra kell gondolni, hanem a kisebb kategóriás járművekre, amelyek eléggé gyorsak.
Az ORFK a tervek szerint idén elkezdi a telepített sebességmérők felszerelését (ilyenekkel az M1-M7-es autópálya közös szakaszán találkozhatnak). Az országban 600 -at szerelnek fel a tervek szerint, idén előreláthatólag kétszáz kerül ki az utakra. Reiter Barnabás szólt arról, hogy a megyei főkapitányság negyven olyan helyet jelölt ki, ahol véleményük szerint a telepített sebességmérők hatékonyak lehetnének. A tervek szerint ezeket a szerkezeteket májustól szerelik és júniustól működnének. Az alezredes elmondta, hogy örömmel fogadták azokat a híreket, miszerint a litéri, a hajmáskéri és a szentgáli csomópontokba külön szintű kereszteződések épülnek a jövőben, amelyek a jelenleginél sokkal biztonságosabbak lesznek.
Szólt arról is, hogy a tapasztalatok azt mutatják: a gépkocsivezetők közül egyre többen használják a biztonsági övet és a biztonsági gyermekülést az autóban utazó gyerekek részére. Szeretnék elérni, hogy a sok esetben életmentő biztonsági övet a nyugat-európaihoz hasonló arányban, legalább 90 százalékban használják. Az övet használók aránya egyébként Magyarországon az elmúlt években emelkedett, ugyanakkor jelentősen elmarad a kívánatos szinttől.