2009.11.15. 16:21
Végzetes mulasztás - veszélyben a kerékpárosok!
Napló - "Az én telkemnél véget ér a bicikliút, a kerékpárosok meg ott tanácstalankodnak a kerítésem mellett, aztán mennek ki a 71-esre a kamionok közé. 2002-ben félbehagyták a bicikliút építését, azóta sem folytatta senki. Balatonrendes az egyetlen település, ahol nincs kijelölt szakasza a Balatonkerülő kerékpárútnak."
Daróczy Attila panaszkodik szerkesztőségünknek. A bosszankodó biciklisekkel még csak ellenne, együtt szidják az önkormányzat és az állam tehetetlenségét, amiért ilyen kellemetlen helyzetbe hozták őket, mert valaki csak felelős azért, hogy itt megszakad a kerékpárút, és csak Rendes után folytatódik.
Kis szakasz ez, körülbelül 800 méter, olyan rövid, hogy a térképek sem jelölik. Megy a bicajos, aztán mikor nincs tovább, előbb nem érti mi van, toporog, keresgél, esetleg káromkodik (magyarul vagy külföldiül), aztán csak kimegy a 71-esre. Ha szerencséje van, élve éri el a pontot, ahol újra kezdődik a kerékpárút.
Daróczy Attila kétlaki. Ősztől tavaszig Budapesten él, nyáron Balatonrendesen. Szerinte akkor kezdődtek a bajok, mikor az első tervezett nyomvonalat az önkormányzat megváltoztatta. Mégpedig tudatosan és önös céllal - háborog -, mert arrafelé akarták vezetni, ahol a polgármesternek és családjának voltak területei.
Most meg, közel egy évtizeddel utána, ő az első számú kárvallott. De legalább a félbehagyott útszakasszal törődnének, azt most senki sem gondozza, az önkormányzat még murvát sem hajlandó rá hozatni.
Elsőként azt a céget kerestük fel, amelyik a Balatonkerülő kerékpárutat építtette. Fekete János, a Magyar Közút Kht. Veszprém Megyei Területi Igazgatóságának műszaki, tervezési és lebonyolítási osztályvezetője rögtön pontosítással kezdi.
Mikor a megbízást kapták az államtól, még közúti igazgatóságnak hívták a céget, igaz, ő itt dolgozott akkor is, és valóban a feladatai közé tartozott a kerékpárút építése.
A tanulmánytervet még az Orbán-kormány alatt mi készíttettük el. Balatonrendesnél a nyomvonal a vasút és 71-es út között ment volna az északi oldalon, belterületi szakaszon. A megállapodás értelmében a belterületi szakaszok építését az önkormányzatoknak kellett finanszírozniuk, a külterületet az államnak. Az önkormányzatok húsz százalékos önrésszel megpályázhatták a szükséges pénzt. A rendesi önkormányzat azonban azt mondta, nekik erre nincs meg a szükséges pénzük.
Fekete János úgy emlékszik, ez körülbelül nyolcmillió forint lett volna, mert csatornázniuk is kellett volna a kerékpárút alatt. Ezért úgy módosították a község rendezési tervét, hogy külterületre kerüljön a kerékpárút, azaz a vasút és a Balaton közé.
Erre a a variációra is megcsináltatták a terveket, de ezt meg Daróczy úr fellebezte meg, mert az ő területe előtt ment volna el a nyomvonal. De addigra már a Daróczy úr telke előtt elhaladó gondozatlan utat elkezdték murvázni. Tovább nem jutottak, mert Daróczy úr minden létező hivatalnál feljelentette őket, az építési hatóságoknál, a rendőrségnél, a környezetvédőknél, a KEHI-nél és az ÁSZ-nál.
Ugyan egyik vizsgálat sem állapított meg semmi szabálytalanságot, viszont míg zajlottak, több mint egy évre le kellett állítani a munkálatokat, a további területvásárlásokat, az építési engedélyt sem kaphatták kézbe.
Egy szó mint száz, kifutottak az időből, 2002 után megszűnt a kerékpárút építési program, már nem lehetett pályázni sem. Pénz híján a félbehagyott építést nem tudták folytatni - zárja le a maga részéről a történetet Fekete János.
A balatonrendesi önkormányzatnál azóta értelemszerűen új vezetést választottak, némi egyeztetés után a körjegyzőségen, Ábrahámhegyen hozunk össze egy kis csapatot, akik megpróbálják elmagyarázni, miért nincs kerékpárút a faluban. Az ügy itt sokkal bonyolultabbnak hat, mint Közútkezelőnél.
A leggyorsabban a Daróczy úr telke előtt húzódó út problémájára teszünk pontot. Mivel a terület soha sem volt az önkormányzaté - részben az államé a vasút kezelésében, részben magántulajdon -, a javítása sem tartozik hozzájuk. A kerékpárúttal kapcsolatos, majd évtizedes iratokat Soltész Attila körjegyző veszi elő az irattárból.
A balatonrendesi testület 2001-ben elutasította a Közútkezelő által letett tervet, kerékpárút létesítéséhez csak a község rendezési tervében szereplő nyomvonalhoz járult volna hozzá. (A falu rendezési tervében már 1995-től szerepelt egy kerékpárút.) Az akkori polgármester levélben jelezte a Közútkezelőnek, hogy az általuk jelzett nyomvonal egy része leendő vagy működő közművek felett, valamint a vasúti peron és a 71-es út között a meglévő közvilágítási lámpasor helyén haladt volna.
Készült terv egy újabb, a község szempontjait is figyelembe vevő nyomvonalról, de ez sem valósult meg. Hogy miért, azt ők nem tudják, hiszen a Közútkezelő rendelkezett a hivatalos engedélyekkel.
Balatonrendes jelenlegi alpolgármestere, Fuchs Henrik kinyilatkozza, a község szeretné, hogy legyen kerékpárútjuk. "Ez legalább akkora probléma nekünk, mint bárki másnak" - mondja.
Ezen a kijelentésen akkor lepődöm meg igazán, mikor kiderül, a 2005-ös rendezési tervben szereplő nyomvonalat 2009 szeptemberében a helyi építési szabályzat módosításával törölte a képviselő-testület. Vagyis a községben jelenleg nincs kerékpárút építésére kijelölt terület.
Balatonrendes régi polgármesterénél további adalékokat tudhatok meg arról, miért nem készült el a kerékpárút. Gáspár István 16 évig volt a 150 lelkes község első embere, az ő idejében épült ki a közvilágítás, a víz- és csatornahálózat, akkor készült el a kultúrház. 2006-ban is újraválasztották, egy évre rá, egészségyügyi okból mondott le.
Az eddig ismert történethez a testület által javasolt, második nyomvonalnál csatlakozunk. A már elmondottak mellett az is problémát jelentett, hogy keleti szomszédjuk, Pálköve tiltakozása miatt a Közútkezelő a 71-es út mellé helyezte ki nyomvonalat. Ehhez is igazodniuk kellett tehát, de megoldották volna, erre is letettek egy tervet, immár a harmadikat. A kényszer szülte mindkét esetben a változtatási szándékot, nem önös érdek, Daróczy Attila vádjai nevetségesek - állítja.
Akkor is csak csóválta a fejét, mikor elmondtam, a mostani rendezési tervből pénzhiány miatt került ki a kerékpárút: "Ha ott marad, nem kért volna pénzt, de kiszedetni pénzbe került." Ő egyébként két éve úgy adta át a kasszát, hogy 18 millió volt a takarékban, ebből futotta volna akár kerékpárútra is.
"Azért nincs itt bicikliút, mert túl sokan gáncsoskodtak ellene" - mondja ki végül a szentenciát, amivel sem okom, sem kedvem nincs vitatkozni. Csak konstatálom szomorúan, hogy ettől még a nagy csinnadrattával átadott balatoni kerékpárútnak nem épül meg a hiányzó 800 méteres szakasza.
Akkor sem lesz majd felelős, ha meghal valaki a forgalmas 71-es útra kényszerült biciklisek közül?