2017.12.19. 17:49
Töretlen népszerűséggel hódít világszerte az e-sport
Brutális fejlődést mutat hazánkban is az e-sport, amely világszinten jelenleg az ötödik legismertebb sportág. Utánajártunk, mit kell tudni erről a feltörekvő, a fiatal generációkat lenyűgöző sport- és üzletágról.
Amikor az e-sportról beszélünk, nem csupán egy sportra gondolunk, hanem az összes olyan videójátékra, amely versenyszerűen űzhető.
Az elmúlt évtizedben elképesztő fejlődési tendenciát mutat a iparág, s jelenleg a világ ötödik (!) legismertebb sportága, megelőzve olyan „nagyágyúkat”, mint a kézilabda – ugye itt, Veszprém megyében ez elképzelhetetlen -, a Forma-1, a röplabda vagy a jégkorong.
Tischler Márk, az eSport Universum Zrt. vezérigazgatója döbbenetes adatokat osztott meg velünk. Például a 2015/16-os NBA (észak-amerikai profi kosárlabdaliga) nagydöntőjét 20 millióan követték szerte a földkerekségen, míg az e-sport egyik legismertebb játékának, a League of Legends (LoL) világbajnoki fináléját 35 millióan (!) nézték élőben. Az említett LoL világbajnokságának valamennyi találkozója iránt pedig másfélszer annyian érdeklődtek a világhálón, mint a riói olimpia versenyei iránt.
- Hazánkban az első, több száz embert megmozgató e-sport rendezvények már a 2000-es évek elején elindultak, kezdetekben az ELTE-n mérkőztek meg egymással a versenyzők. Azóta az e-sport töretlenül fejlődik, és ma már a LoL gyártója megbízásából szervezzük a ROG Magyar Elit Bajnokságot, ahol a selejtezők után a hat legjobb magyar csapat küzd az aranyéremért. A sorozat összdíjazása sok más ismert sportágéval vetekszik, hiszen 2 millió forintot osztunk szét – magyarázta Tischler Márk.
A szakértő elmondta, a legjobb játékosok – itthon és külföldön egyaránt – napi tíz-tizenkét órát gyakorolnak. Sőt, már hazánkban is léteznek úgynevezett gamerházak, ahol a legjobb e-sportolók profi körülmények között, többek között videóelemzővel, fizikai, erőnléti edzővel készülnek. És nyilván ezért ugyanolyan fizetés dukál nekik, mint bármelyik más sportágban annak, aki hivatásos sportolónak áll.
- A legfrissebb internetes felmérések szerint a magyar felnőtt lakosság hatvan szá-zaléka már játszik valamilyen videójátékkal, s ezek közül 400 ezren valamilyen szinten foglalkoznak is az e-sporttal – összegzett a szakember.
Tischler Márk kifejtette, az Y, Z és alfa generáció képviselői egyáltalán nem néznek tévét, inkább a különböző videómegosztókon, játékcsatornákon tájékozódnak, ami a sportág további növekedését vetíti előre. Jól jelzi az e-sport előretörését az is, hogy a 2015-ös LoL valamennyi mérkőzésére, amit Berlinben, a Mercedes Benz Arénában tartottak meg, a negyvenezer jegy 10 perc alatt elfogyott.
A legismertebb magyar e-sportoló Kiss Tamás „Vízicsacsi”, aki idén tavasszal a európai LoL bajnokság MVP-je lett, és a világ több részén is topjátékosok között tartják számon. A glóbusz legjobbjai a dél-koreaiak, ahol nemzeti sportként tekintenek az e-sportra. Amerikában pedig a profi e-sportolók fizetése már meghaladja az olimpikonokét is, évente 150-200 000 dollárt keresnek a szponzorációs szerződéseken kívül.
A Legendák Ligája
A League of Legends az e-sportok egyik legismertebbike. A legendák ligájával világszinten több millióan játszanak.
A League of Legends, vagyis a LoL egy valós idejű online stratégiai játék, ahol különböző csatamezőkön harcolnak egymással a három-, illetve az ötfős csapatok.
A résztvevők egy mágikus hőst irányítanak, akiknek a csapatfeladat mellett különböző, ugyancsak varázslatos erővel bíró ellenséges lényeket kell legyőzni, közben különböző tapasztalatokat, valamint aranyat gyűjtenek. Az együttesek feladata mindig az, hogy az ellenséges gárda bázisát, amit a játékban Nexusnak neveznek, elfoglalják.