2024.08.04. 11:30
Raffay Béla szobrászi világa (videó, galéria)
Raffay Béla szobrászi világának főbb jellemzői mutatkoznak meg a művész nyolcvanadik születésnapját köszöntő, a salföldi Káli Fecske Galériában szombat este nyílt kiállításon.
Raffay Béla szobrászművész eddigi életművét a változatosság és a sokrétűség jellemzi, szobrászati névjegye azonban a „kuporgó” néven ismert plasztikai forma különböző változataival jellemezhető; ezt a formát anyagban – kő, bronz, gipsz, műanyag – is és méretben is különböző, hol zártabb, hol nyitottabb alakzatokban valósította meg. A forma különböző transzformációkra is alkalmat adott, így számos szobor kiindulópontja lehet.
Raffay Béla októberben lesz nyolcvanéves, a születésnapot is köszöntő kiállításnak nem szándéka, hogy áttekintést adjon az életműről, hanem inkább betekintést szeretne nyújtani az első kiállítással 1968-ban indult életműbe, egy-egy szobrászati téma köré szervezve annak változatait; a portrék, az aktok, a marokkövek, talált tárgyak különböző plasztikai megvalósításait állítja ki, illetve egy-egy szoborról készített fotót rendel az alkotásokhoz, jelezve annak további variánsait. A rendezőelv alapja, hogy a kiállított műveken megmutatkozhassanak, illetve megjelenjenek Raffay Béla szobrászi világának jellemzői, mondta Máthé Andrea esztéta. A kiállítás kurátora hozzátette: három téma, három fő motívum köré csoportosította az alkotásokat: a női formák, torzók, aktok, a golyók, gömbök és a szellemfigurák, a kis kövekből, kavicsokból összeépített alkotások, Kórus címen, ezeket Raffay Béla a Salföldön található kövekből építette össze. Nagyon fontosak az emberi alakot formáló kuporgók, a gömbnek változatai. A kurátort mindig foglalkoztatta a figuralitás és az absztrakció összefüggése, a kettő összefonódását Raffay Béla ezekben a formákban nagyon jól megtalálta.
A kiállítást megnyitó Kovács István költő, író, műfordító felidézte Raffay Béla első, az Eötvös Kollégiumban 1968-ban nyílt kiállítását. Szólt arról, hogy a művészt az ostoba hatalom igyekezett kisiklatni alkotói pályáról, két évtizedre tudta az élet ügyes-bajos dolgainak falanszterébe zárni. Megnyomorítása azonban nem járt sikerrel, mert a művész legyőzhetetlen nagymesterként fejben formázta szobrait. Formaérzéke talán ennek révén nyert matematikai-geometriai pontosságot.
Az itt bemutatott golyókra tekinthetünk úgy is, mint az anyagba életet sugárzó végtelenített ujjbegyek emlékműveire, fogalmazott megnyitóbeszédében Kovács István. De vélhetjük őket a táguló naprendszerek lázadó bolygóinak is. Egyikőjükből bomlik ki a lélek nehezékéül megformált Kuporgó, amelynek egy mutánsa itt fotón is látható. Elmélyülten szemlélve őt, szinte várjuk, hogy összekulcsolt kezének eltűnő imarácsából vagy gondolatainak buzgó forrásvizéből fejét felemelje. A Domonkos szerzetes talán az éhséget juttatja eszünkbe. Éhséget a valóságos kenyérre, a gyógyító beszédre és az áldozáskészség révén a lelki és testi újjászületésre. A Domonkos szerzetesre jellemző formának ez a látszólagos egyszerűsége Raffay Béla szinte minden szobrának meghatározó tulajdonságjegye. Legszemléletesebb példa erre a Csavarodó, amely körbejárásunk ritmusára egyre újabb és újabb vonalaival lep meg bennünket, s így kívülről kaleidoszkóp-Vénusznak látva őt felfogható akár szép formákat őriző optikai játéknak is.
Raffay Béla szobrászi világa
Fotók: Nagy Lajos/Napló
Raffay Béla életművének ismeretében leszögezhetjük, hogy kevesen tudnak fejeket, arcokat oly hiteles kifejezőerővel, szépséggel életre kelteni, mint ő. „A szépség jelenléte számomra rendkívül fontos, az élet nemességének része. ... A szépség titok” – vallja a művész. Művészetének energiaforrása e titok megfejtésére való törekvés. Erről köztéri szobrai is meggyőzhetnek bennünket. Kovács István hangsúlyozta, a mostani bemutató igazolása Raffay Béla kiemelkedő művészetének.
Az augusztus 28-ig a salföldi Káli Fecske Galériában látható tárlat vendégeit Petrovics Miklós, a kiállítást rendező Káli Kultúrtér egyik művészeti vezetője, tervezőgrafikus köszöntötte. A megnyitón közreműködött Boró (Raffay Boróka) énekes-dalszerző.