2021.03.29. 11:00
Kreatív módon, élményszerűen bontakoztatják ki az óvodásokban rejlő tehetséget
Az ajkai Katica Óvoda az itt zajló változatos tehetséggondozó munkának is köszönhetően nyerte el a Csodabogár Akkreditált Kiváló Európai Tehetségpont 2020–21 címet.
A Katica Óvoda nemrég ünnepelte fennállása 50. évfordulóját
Fotó: Györkös József
Nagy Szilvia Beáta óvodapedagógus, gyógypedagógus elmondta, az intézményben mint Okoskodó–Gondolkodó logikai műhelyben főként a tudást mélyítő, ismeretszerző kísérletek, játékok valósulnak meg.
– Kanczlerné Csizmadia Zsuzsanna olyan taktikai és elgondolkodtató játékokat alkalmaz, amelyek segítik a pontos észlelést, figyelmet, emlékezetet. Fontos az óvodában a matematikai képességek fejlesztése, a problémamegoldás, az összehasonlítás, az ok-okozati összefüggések felfedezése, az elvont gondolkodás alkalmazása. A játékok során fejlődik a jó helyzetfelismerés, az információk megfelelő felhasználása, a gyors döntés képessége és a szabálytudat. Kovács Imréné műhelyvezető szívesen alkalmazza a saját maga által készített játékokat, eszközöket. Az Ákom-Bákom vizuális műhelyben Pappné Kápli Ildikó vezetésével a kifinomult finommotorikával és színérzékkel rendelkező gyermekek a néphagyomány és a művészetek eszközeivel kreatív megoldásokat találnak gondolataik, érzéseik kifejezésére. A tehetséggondozó program keretében fejlődik a gyermekek kreativitása, vizuális észlelése, finommotorikus képessége, esztétikai érzéke – mondta Nagy Szilvia Beáta.
Hozzátette, a Varázs–Szó Drámajáték műhelyben a kicsik a kifinomult kommunikációt tanulják, fejlődik az együttműködési képességük, a társas kapcsolataik. Cél a személyiségformálás, illetve a kapcsolatfelvétel, a kapcsolattartás, a közlés megkönnyítése. Varga Csilla műhelyvezető vallja, hogy elsősorban a gyerekek verbális és kommunikációs képességeinek fejlesztése a cél, játékos környezetben. Fontos a gátlásaik feloldása, önbizalmuk erősítése.
– A Sakkjátszótér műhelyben műhelyvezetőként egy mesevilágban jelenítem meg a gyerekek részére a sakkot. Észre sem veszik, hogy milyen matematikai, logikai problémákat oldanak meg. Jelen van a mozgás, az ének, a vizuális tevékenység, a drámajáték, és az egészbe beivódik a környezetük megismerése. A program legfontosabb célkitűzése a kiemelkedő képességű, kreatív gyermekek kompetenciáinak pozitív irányú fejlesztése – mutatott rá az óvodapedagógus. Kiemelte: a szülői támogatás, Ráczné Németh Csilla intézményvezető segítsége, az Óvodás Gyermekekért Alapítvány, valamint az óvodapedagógusok munkája és pályázatok nélkül a program nem valósulhatna meg.
– Munkánkat a Magyar Tehetségsegítő Szervezetek Szövetsége támogatja. Európai tehetségpontként hoztuk létre együttműködő kapcsolatunkat az Amerikai Magyar Iskolák Találkozója szervezettel. Együtt segítjük a magyar nyelv oktatását, a matematikai kompetenciák fejlesztését. Képes összeállítással várjuk a piciket szeptemberben. Az alkotásokat a Napsugár nagycsoportos gyerekek készítették. A szülőkkel közös feladatunk, hogy a lehető legtöbb minőségi, vidám időt töltsük a gyermekekkel. Minden játékos tevékenység fejleszt, a megtapasztalt, átélt történések a tanulásban és az élet egyéb területein hasznosulnak. Tudjuk, hogy a hosszú távú memóriába az az információ jut be, amelyik élményhez kötött – hangsúlyozta Nagy Szilvia Beáta.