2019.05.14. 11:00
Emlékezetes koncertet adott Rákász Gergely Ajkán
A Lords of the Organ harmadik koncertsorozat keretében zenetörténeti előadással fűszerezett orgonahangversenyt adott Rákász Gergely koncertorgonista az ajkai Jézus Szíve-templomban a napokban. A művész a zenetörténelem két ikonjától, Bachtól és Vivalditól örök életű darabokat játszott.
Rákász Gergely zenetörténeti előadással fűszerezett orgonahangversenyt adott Fotó: Györkös József
Fotó: Györkös József
Négy csodálatos mesterművön keresztül érzékeltette, miként találkozik a szellem az érzékiséggel. A hallgatóság megtudta, hogy míg Bach intellektuális kihívásként tekintett a zenére, addig Vivaldit elsősorban az érdekelte, hogy a zenéje elbűvölő legyen. A zenetörténet atyjaként is aposztrofált Bach kissé zárkózott, otthon ülő típus volt, húsz gyermeket nemzett, mindössze egyszer járt külföldön, mégis rengeteg mindent be tudott építeni a művészetébe. Az ikonikus olasz zeneszerző, Vivaldi pap volt, aki imádságoskönyvvel a kezében komponált.
– Vivaldit a tűz szinonimájával illették, kissé egocentrikus volt. A Négy Évszaknak A felfedezés és harmónia csatája alcímet adta. Nem kellett volna, de ő megtette, hiszen kitűnően értett – mai szóval élve – a marketinghez. Az évszakok ábrázolásán túl a művet a felszín alatt filozofikus tartalommal, az emberi élet szakaszainak bemutatásával töltötte meg. Mintha kinyúlna a kottából és kézen fogná a közönségét, hogy kívülállóként végigkísérje az emberi életen. Az olasz mester olyan muzikális élményt kínál, amely az erős képi világ megteremtésével túlmutat egy bizonyos zenei szöveten – jegyezte meg az orgonaművész, aki az idén 341 éve született olasz zeneszerző előtt a Tél tétel megszólaltatásával tisztelgett.
Rákász Gergely előadásában megjegyezte, Vivaldi hatása Bach művészetét formálta. Az 1700-as évek elején Bach megérkezett Weimarba, ám úgy tűnt, a zeneszerző a weimariaknak nem elég: a divatos Vivaldira vágynak. Ekkor Bach azt mondta: „Ha a nőknek Vivaldi kell, akkor tessék, megadom”. Beszerzett egy-két Vivaldi-kottát, melyeket átírt orgonára. Izgalmas, hogy személyesen ugyan soha nem ráztak kezet, mégis maradandó, ikonikus zenei találkozás az övék. Az eredmény pedig nem más, mint hogy a Bachra jellemző szigorú szerkesztettség, német precizitás átalakult: gördülékeny és csillogó lett. Rákász Gergely a nagy zenei találkozást, kettejük jellemét négy egymást követő művel – Bach nagy c-moll Prelúdium, Vivaldi A Négy évszakból a Tél, Vivaldi a-moll Concerto és Bach Olasz Koncert – érzékletesen demonstrálta – közönsége legnagyobb örömére.