2024.06.28. 07:00
Elektromos kerékpárok a veszprémi várban?
Polgári István, a V-Busz ügyvezető igazgatója a közgyűlés után azt nyilatkozta a Veolnak: örömteli hír, hogy egyre több veszprémi találkozik napról napra a V-Bike rendszerrel, ami június elejével hat új állomással bővült. Tavaly indult a szolgáltatás tíz állomással, és jelenleg már 17 állomás üzemel. De mehet-e lila kerékpár, netán mini elektromos busz valamikor a jövőben a várba? Erről is beszélgettünk.
– Ez egy nagyon nagy mértékű előrelépés, hiszen elég sok szempontot figyelembe vettünk a bővítésnél. Először a körgyűrűk mentén szerettük volna a lefedetlen területeket elérni, ezért kerültek állomások a Dózsavárosba, a Bakonyalja városrészbe, a nagyon frekventált központi középiskolai kollégiumhoz, és van két újabb belvárosi helyszín, melyek indokoltak voltak. Az egyik az autóbusz-állomás, ami az egyik legfontosabb közlekedésimód-váltási helyszín minden városban. A másik pedig egy komplex funkcióval bíró terület, az Óváros tér, ami a vár bejárata, kapuja, egyfajta közigazgatási központja is a városnak, és mindenképpen indokolt volt, hogy erre a területre jobban tudjunk fókuszálni – sorolta Polgári István, az üzemeltető első embere.
A közgyűlésen felmerült: miképpen vonnak be új területeket, mi a bővítés szempontja? Várható-e, hogy például Kádártán terjeszkedik a V-Bike rendszer?
Erre úgy felelt Polgári István, hogy a közbringarendszerek sajátossága, hogy vannak fix állomásaik. Ezeket az állomásokat szakmai szempontból viszonylag könnyen be lehet azonosítani. Érdemes ezeket nem túl távolra tenni egymástól, különösen a belső városrészek alapvetően sűrűn lakott területein, illetve bizonyos indokolt esetekben olyasféle kibocsátópontokhoz, mint az említett Óváros tér. Ezenkívül az első ütemben a kiépülésnél rekreációs funkcióval a Séd-völgybe is kerültek népszerű állomások.
Minél többen, annál jobb
– A bővítés további ütemeinek az elsődleges szempontja az, hogy valóban minél több embert tudjunk elérni ezzel a közösségi közlekedést kiegészítő alternatív lehetőséggel. Itt azt érdemes figyelembe venni, hogy 3-5 perc sétánál többet nem tesznek meg az elkötelezett emberek sem ahhoz, hogy egy-egy ilyen állomáson felvegyék vagy letegyék a kerékpárjukat. Ez az egyik fontos szempont, ami a bővítésnél sokszor megjelent. A másik pedig a lefedetlenségek, ami jelentheti például jelenleg még az Endrődi városrészt, illetve Kádártát, Gyulafirátótot. De a Csererdőben élők vagy a jutaspusztaiak is azt mondják, hogy örülnének, ha nekik is lenne lehetőségük V-Bike-ra pattanni a lakóhelyük közelében – fogalmazott a szakember.
Szerinte könnyű azokat a területeket beazonosítani, ahová telepíteni lehetne egy-egy állomást, és ahogyan elhangzott a közgyűlésen is, ez alapvetően pénzkérdés. Amikor van a bővítésre forrás, akkor abból a koncepcióból tudnak a döntéshozók felé előterjeszteni egy szakmai javaslatot.
Felmerült, hogy a várba is kerülhetnének a lila kerékpárokból, netán kis elektromos buszból, ami akár a vasárnapi mise idején is járhatna. Ennek mennyi realitása van?, vetettük fel.
– A várba irányuló közlekedés neuralgikus pontja a városnak – mondta Polgári István.
Úgy vélte, hogy az elsődleges döntéshozóknak – részben az egyháznak – kell meghozniuk azt a döntést, hogy szeretnének-e a várkapun belül közösségi közlekedést látni. Hogyha igen, akkor egyértelműen a jelenleginél kisebb méretű elektromos autóbuszoknak van realitása, és akár egy V-Bike-állomásnak is. Szakmai oldalról nyilvánvalóan megvalósítható mind a kettő.
A V-Bike és az elektromos kisbusz kapcsán felvettük a kapcsolatot a Veszprémi Érsekséggel, amint választ kapunk, megosztjuk olvasóinkkal.