Az autóbuszok kiegészítője

2023.11.23. 14:00

Télen is használhatjuk a V-Bike kerékpárokat

Nyáron elindult Veszprémben a V-Bike közösségi kerékpáros közlekedési rendszer. Az elmúlt időszak tapasztalatairól kérdeztük Polgári Istvánt, az üzemeltető V-Busz Kft. ügyvezetőjét és arra is kíváncsiak voltunk, mi lesz a kerékpárokkal a téli időszakban.

Cseh Zoltán

Télen is használhatjuk a kerékpárokat

Fotó: Cseh Zoltán

Európai uniós kerékpáros hálózatfejlesztési projekt keretében sikerült kiépíteni a hálózatot Veszprémben. 10 állomás, 100 elektromos rásegítésű kerékpár és 150 dokkoló tartalmazta az induló csomagot, amellyel 2023. július 1-jén elstartolt a V-Bike szolgáltatás, a V-Busz Kft. üzemeltetésében

Júniusban a próbaüzem idején a járókelők, városlakók, de akár az idelátogatók is megnézték, körbeállták a kerékpárokat, sokan szerették volna már kipróbálni – ismertette Polgári István, hozzátéve, Veszprém hegyes-völgyes domborzata miatt valamennyi kerékpár elektromos rásegítést kapott, ami egyedülálló az országban.

Európai szinten ez a fajta kerékpározás is része a közösségi közlekedésnek, kiegészítve az autóbuszokat, villamosokat, a metrót vagy a trolikat. – A jelenlegi tapasztalatok alapján azok az állomások, melyek nagyobb lakóhelyek közelében vannak (Cholnoky, Kálvin János park) egyértelműen népszerűbbek és akik nyitottak erre a szolgáltatásra, nagyon hamar megtalálták maguknak. Természetesen a belvárosban található dokkolók a legforgalmasabbak. Gyakran cserélődnek a kerékpárok a Kossuth utcán, a Balaton Plazánál vagy éppen az Erzsébet ligetnél. Vannak turisztikai céllal kialakított állomások, mint az Úrkút utcai, az Állatkertnél vagy éppen a Kiskúti csárdánál, ezeket főként hétvégén, illetve szabadnapokon használják.

Az indulás után nem sokkal új állomást vehettek birtokba a felhasználók a vasútállomáson. – Igyekeztük ezt a vasútállomás felújításával együtt kivitelezni, mely október eleje óta üzemel és nagyszerű lehetőséget biztosít a továbbközlekedésre az ideutazók számára, vagy éppen a vasútállomásra tartóknak. Azt látjuk mi is, hogy egyértelműen bővíteni kell még a hálózatot, vannak úgymond fehér foltok a városban. 2024 első félévében szeretnénk további 3-4 állomást telepíteni azokon a frekventált pontokon Veszprémben, ahol ebben jelenleg hiány van. Ez lehet közlekedési csomópont, ahol lehetőség van a közlekedési mód váltására, vagy forgalmas lakóterület. Azt is figyelembe kell venni, hogy hol van lehetőség ezeket a leginkább költséghatékonyan kialakítani, illetve mit engednek a tulajdonviszonyok.

A V-Bike szolgáltatást évi 12 hónapon keresztül igénybe lehet venni – ismertette Polgári István. – Szeretnénk egész évben biztosítani a szolgáltatást, de természetesen a hűvösebb időszakban nemcsak nálunk, hanem más városokban is, akár Magyarországon, akár világszerte, jóval kisebb a kerékpározási igény. Éppen ezért ezekben a hónapokban történik meg a kerékpárok úgynevezett "nagy" karbantartása, teljes átvizsgálása, a következő évre való felkészítése. A kerékpárok mintegy fele folyamatosan elérhető lesz a téli hónapokban is, a többi pedig raktárban pihen vagy épp a karbantartáson vesz részt.

Az első időszakban több kép is keringett az interneten a kerékpárok rongálásáról, később azonban úgy tűnik, nem voltak ilyen gondok. – A próbaüzem során, abban a nagyon rövid időszakban, amikor a kerékpárok felépítményei nem érték el a végleges formájukat, de már kint voltak a kerékpárok a tesztüzem miatt, néhányan kihasználták a helyzetet és önálló életre keltették a kerékpárokat. A rendőrség segítségével sikerült megtalálni azokat – akik talán szórakozásból – eltulajdonították a kétkerekűeket, és ezzel gyakorlatilag megszűntek a rongálások. Megerősíthetem, hogy Veszprémben a helyiek és az idelátogatók egyaránt vigyáznak ezekre a járművekre, közös értékünkre – jegyezte meg az ügyvezető.

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában