2022.12.14. 13:00
A mese bekeretezi a világot
Az Ajka Városi Tehetségsegítő Tanács meghívására érkezett a Pannon Egyetem ajkai kampuszára A tehetségek érzelmei című előadásával Kádár Annamária pszichológus.
Kádár Annamária
Az érzelmi fejlődés egy nagyon lassan és életkortól függően változó terület, de mégiscsak vannak az életben olyan helyzetek, amikor minden egyik pillanatról a másikra megváltozik – kezdte előadását Kádár Annamária meseterapeuta. Hozzátette, hogy az érzelmi fejlődésben a humornak, és a derűnek is nagyon fontos szerepe van.
Az előadásban az érzelmi fejlődésről, az érzelmi intelligencia módszereiről, a gyermeki mágikus gondolkodásról is szó esett. A tehetségeket ezen az érzelmi és kommunikációs tipológián keresztül mutatta be az előadó, annak érdekében, hogy megértsük, mennyire másnak tűnik ugyanaz a dolog eltérő módozatokban. Különböző életciklusokon keresztül mutatta be a gyermekek érzelmi fejlődését, valamint kiemelte az anyai és az apai szerepeket is. Elmondta, hogy a gyermekek életében fontos, hogy ki milyen szerepet tölt be. Elmondta továbbá, hogy a mese feszültséget teremt és vezet le. Az érzelmi szabályozásban nagyon fontos, hogy minél több mesét, történetet – nemcsak népmesét, kortárs mesét, hanem életmesét is – kell mesélni. A mese bekeretezi a világot a gyerek körül, segíti megélni azt, hogy nemcsak akkor lehet érzelmi biztonságban valaki, amikor minden tökéletes körülötte; akkor is biztonságban lehetünk, amikor problémák, nehézségek lépnek fel, de abban helyt tudunk állni. Kifejtette, hogy a gyermek 6-7 éves koráig nem tud uralkodni az érzelmein, hanem az érzelmek uralkodnak rajta. Arra hívta fel a figyelmet, hogy a saját érzelmi szabályozásunknál kezdődik minden: ha érzelmeinket kontrollálni tudjuk felnőttként, utána kezdjük el fejleszteni gyermekeink érzelmeit.
A pszichológus előadása végén összefoglalta az érzelmi és kommunikációs tipológia ötféle típusát kimondottan az érzelmek feldolgozásának szempontjából. Így képesek a hallgatóságban helyet foglaló szülők és pedagógusok felismerni azt, hogy minden gyerek más-más úton fejlődik, és másként közelíti meg a feladatokat és a kihívásokat – fejezte be előadását Kádár Annamária.