2019.11.28. 11:00
Számos elektronikus szolgáltatás elérhető e-személyivel
A 2016. január 1-jén bevezetett e-személyi igazolvány egy olyan okosokmány, melyet egyrészt az okmány biztonságának növelése, másrészt a széles körű elektronikus ügyintézés hatékonysága érdekében hoztak létre. Jövő évtől újabb pozitív irányú változásokra számíthatnak az e-személyivel rendelkezők.
Az e-személyi lehetőséget ad arra, hogy személyes megjelenés nélkül létrehozzuk az első ügyfélkapu-regisztrációt
Forrás: Archív
A Veszprém Megyei Kormányhivatal lapunknak adott tájékoztatása szerint az új e-személyi igazolvánnyal tovább egyszerűsödik az ügyintézés, hiszen az állampolgároknak nem kell több kártyát maguknál hordaniuk.
Megtudtuk, a 2019. október 28-ától igényelt állandó személyazonosító igazolványok esetében az okmány tárolóeleme már minden esetben tartalmazza a polgár személyi azonosítóját és a lakcímadatát (beleértve a lakóhelyet, a tartózkodási helyet, illetve a külföldi címet).
A korábban igényelt okmányoknál a lakcímadat az állampolgár kérelmére utólag is felírható. Az e-személyi igazolvány már 2017 óta tartalmazza a tajszámot és az adóazonosító jelet is, melyekhez az arra jogosult szervezetek férnek hozzá, illetve a tárolt adatokat és a jogosultak körét az állampolgárok is ellenőrizhetik a kormányablakokban.
Az okmány adataiban megtalálhatók továbbá az igénylése során megadott vészhelyzet esetén értesítendő telefonszámok, melyek utólag módosíthatók akár otthonról is a webes ügysegéden keresztül. Az e-személyi lehetőséget ad arra, hogy személyes megjelenés nélkül, otthonról létrehozzuk az első ügyfélkapu-regisztrációt, amely szolgáltatáshoz az okmányszám és az egyszeri felhasználásra alkalmas, az okmánnyal együtt kapott regisztrációs kód szükséges.
Ezen adatok megadásával elektronikus úton, akár otthonról is elvégezhető az ügyfélkapu-regisztráció és további elektronikus ügyintézési lehetőségek. A szolgáltatás igénybevételére a http://ugyfelkapu.gov.hu oldalon keresztül adódik lehetőségük az állampolgároknak.
Fontos, hogy az e-személyihez díjmentes elektronikus aláírást és időbélyegzés-szolgáltatást is lehet igényelni. Az okosokmányt így szükség esetén elektronikus ügyintézés során okiratok elektronikus aláírására, hitelesítésére használhatják. E-személyivel jelenleg maximum 10 ezer euró összegig, azaz 3,35 millió forintig írhat alá az állampolgár adásvételi tranzakciókat, ez a limit jövő januártól akár 50 millió forintra is emelkedhet, amennyiben a rendelettervezet alapján módosul a jogszabály.
Az okosokmánynak továbbá olyan kényelmi funkciója van, mely gyorsabb, kényelmesebb határátlépést eredményez mindenkor, ahol a schengeni vagy más államközi egyezmények lehetővé teszik. Ezekben az országokban az e-személyi segítségével lehetőség van a zsilipkapus beléptetőrendszerek igénybevételére a gördülékenyebb határátlépés biztosítása érdekében.