2018.08.14. 20:00
Nyaralás helyett bírósági per – Mit tehetünk ha átvertek minket a szálláson?
Mi a teendő, ha a pihentetőnek ígérkező nyaralás épp az ellenkezőjébe fordul egy tisztességtelen szolgáltató jóvoltából?
Tapasztalatait egy veszprémi olvasónk osztotta meg lapunkkal, az eset kapcsán a fogyasztóvédelmi hatóság nyilatkozott.
Egerbe indultak
Egy három családból álló baráti társaság – összesen 11 fő, köztük 5 tizennégy év alatti gyermekkel – határozta el, hogy együtt szerveznek meg egy belföldi nyaralást, pontosabban egy hosszú hétvégét Egerben. Egy szállásközvetítéssel foglalkozó portálon találtak is szállást, melyet azzal hirdettek, hogy náluk nem kell előzetesen foglalási díjat befizetni, ám a közvetítő oldalról a szállás oldalára lépve mégis foglalási díjat kért a szolgáltató – számolt be az eseményekről egy veszprémi olvasónk, N. G. Miklós, aki elmondta, az online elérhető képek alapján rendezett, igényes apartmant választottak ki.
– Mikor megérkeztünk, több mint egy órába került, mire a recepción ki tudták számolni, mekkora lesz az az összeg, amelyet a helyszínen családonként az ugyanolyan szobáinkért még be kell fizetnünk, s végül mindenkinek, még a két, egyaránt négy-négy fős családnak is más összeg jött ki – mondta el Miklós. – Foglalóként közel ötvenezer forintot utaltunk el előre, a helyszínen a három család összesen mintegy százezer forintot fizetett még, utána volt lehetőségünk megnézni a többszintes épületben a három család számára lefoglalt három szobát. Fizetés után számlát, nyugtát nem kaptunk.
Miklósék a belépéskor döbbentek rá, hogy a szálláshely közel sem felel meg annak, amit a fotók alapján vártak: a zuhanyfüggöny, a fürdő, de még a plafon is piszkos volt, mocskosak voltak az ágyak matracai, büdös, állott szag terjengett a szobákban.
– Összességében igénytelen, lepukkant szállás volt, akkor vált világossá, hogy az online foglaláskor látott, kulturált, szép szobák felvételei más helyszínen készültek. Jeleztük, hogy ezt a szállást nem foglaljuk el, és kértük, hogy ha a foglalási díjat nem is, a helyszínen kifizetett pénzt adják vissza. Ám a tulajdonos határozottan állította, hogy azt a pénzt sem kapjuk vissza, menjünk, ahova akarunk. Kihívtuk a helyi rendőrséget, egy járőr jelenlétében tudtuk csak lefotózni a feljelentéshez a szobákat, melyekről addigra a tulajdonos már nem engedett felvételt készíteni. A készpénzt ekkor sem kaptuk vissza, ezért onnan a járőr javaslatára a rendőrkapitányságra mentünk megtenni a feljelentést.
A jó hangulatú hosszú hétvége terve kútba esett
A kapitányságról a családok majdnem éjfélkor jöttek ki, fáradtan, elcsigázva kellett még szállást keresniük, s persze ismét kifizetniük. Káruk azonban nem számolható csak az anyagi oldalon, hiszen az első nap feszültségével a jó hangulatú hosszú hétvége terve kútba esett.
– Azt még a rendőrségen tudtuk meg, hogy számukra nem ismeretlen a szállásadó, hiszen évente 4-5 alkalommal hasonló esetekben kihívják őket arra a helyszínre, azonban az átvágott vendégek közül senki nem lép tovább a bejelentésen. Én azonban nem hagyom annyiban, ügyvédileg is megtámadtuk a helyet, a fogyasztóvédelemhez és az adóhatósághoz fordultunk, az ügy már folyamatban van. Nem érdekel, ha nem kapjuk vissza a pénzünket, azonban el szeretném érni, hogy egy ilyen tisztességtelen ember miatt ezt másnak ne kelljen átélnie a saját nyaralásán.
Mit mond a szakember?
Az ügyben kikértük a fogyasztóvédelem véleményét, javaslatait, mit lehet tenni akkor, ha az ember saját nyaralásán hasonló helyzetbe kerül.
– A fogyasztóvédelmi hatóság (illetékes járási hivatal) hatásköre kiterjed a szálláshely-bérbeadó vállalkozás kereskedelmi gyakorlatának vizsgálatára. Kérelem alapján az vizsgálható, hogy a vállalkozás honlapján elhelyezett vagy az előzetes levelezésben (e-mail, SMS stb.) megerősített tájékoztatások alkalmasak-e a fogyasztó megtévesztésére – tájékoztatta lapunkat Benczik Zsolt, a Veszprém Megyei Kormányhivatal Veszprémi Járási Hivatalának vezetője, aki azt javasolja a fogyasztóknak, hogy a honlapokon található tájékoztatásokat, amelyek a kínált szolgáltatásokra, szálláshely minőségére vonatkoznak, előzetesen mentsék le, vagy nyomtassák ki a dátummal, mert ezek szolgálhatnak a későbbiekben bizonyítékul, ha nem az ígért feltételek várják őket. Amennyiben valamilyen követelése merül fel a fogyasztónak a szálláshely üzemeltetőjével szemben, a felek közötti vita rendezésére, jogérvényesítésre, kártérítésre a kereskedelmi és iparkamara mellett működő békéltető testületi eljárásában vagy bíróságon, polgári peres úton van lehetőség. Ezekben az eljárásokban is bizonyító erejű lehet a honlapokról kinyomtatott ajánlat, valamint a szolgáltatásért kifizetett összeg igazolásául szolgáló számla, nyugta. Amennyiben a vállalkozás elmulasztja a számla-, illetve nyugtaadási kötelezettségét, a fogyasztó az adóhatóságnál tehet bejelentést. Mivel a szálláshely üzemeltetője köteles bejelenteni tevékenységét az illetékes jegyzőnél, a szálláshely-szolgáltatási tevékenységet folytatókról a jegyző nyilvántartást vezet, amelynek valamennyi adatát közzéteszi az interneten. Biztosíték arra vonatkozóan, hogy a szálláshely-üzemeltető megbízható-e, nincs, de az önkormányzati hivatal honlapján azt meg lehet nézni a szállás foglalása előtt, hogy az üzemeltető bejelentette-e tevékenységét, és ténylegesen működik-e. A szolgáltató honlapján a korábbi vendégek hozzászólása, kommentje is információval szolgálhat a szálláshely minőségére vonatkozóan.