2022.02.17. 20:00
Nyugta és számla nélkül vett diót, de erre nem számított
Több mint tízezer forintért vett diót olvasónk, csak otthon jött rá: húsz kiló héjat kapott. Számlát nem. Még így is van azonban esélye ügye rendezésére és érdemes tudni, hogyan előzhetőek meg a hasonló csalódások.
Forrás: pixabay.com
"Internetes hirdetés nyomán telefonon rendeltem tíz kiló héjas diót, kilóját 650 forintért. Elmentem érte. Tízezressel szerettem volna fizetni, de nem tudtak visszaadni, inkább elhoztam két zsákkal. Lelkesen törni kezdtem. Elkeseredtem: 98 százaléka rossz, ehetetlen, üres volt. Kerestem az eladót, de nem hívott vissza, aztán már fel se vette a telefont. Elmentem a házához, senki nem jött ki a csengetésre. A helyi jegyző nem tudott segíteni, mivel nem írtunk szerződést, nem kaptam számlát. A fogyasztóvédelmi hatósághoz fordultam. Elmondták, hogy már előttem is jelezték ugyanezt a gondot, ugyanennél az eladónál, de hiába mentek el hozzá próbavásárlásra, azt mondta, nincs diója" – írta panaszában balatonfőkajári olvasónk.
A héjas dió beltartalma akkor ellenőrizhető, ha a vásárlás előtt mintát – egy-két darabot – kérünk az áruból. Ám a Fogyasztóvédők Magyarországi Egyesületének tájékoztatása szerint akkor sem kell kétségbe esni, ha utólag csalódunk. A minőségi kifogással az eladó vállalkozást célszerű megkeresni. Ha vele nem sikerül megállapodni, akkor a fogyasztó a lakhelye szerint illetékes békéltető testületnél ingyenes vitarendezési eljárást kezdeményezhet. Nehézséget jelenthet, ha nincs se nyugta, se számla, ugyanis a vásárlás tényét a vevőnek kell bizonyítania. Viszont érdemes a számla- és nyugtaadási kötelezettség elmulasztását a Nemzeti Adó- és Vámhivatalnál bejelentenie.
Szakértőink tanácsa szerint, ha kérésünkre sem állít ki számlát a vállalkozás, inkább ne vegyünk tőle semmit. Akkor se, ha nem engedi kipróbálni, ellenőrizni áruját. Arról szintén érdemes előre meggyőződni, vállalkozástól vagy magánszemélytől vásárolunk. Ugyanis utóbbi esetében nem jön létre fogyasztói jogviszony, ezért egy esetleges jogvita felmerülésekor nem vehetünk igénybe fogyasztóvédelmi lehetőségeket. Panaszos olvasók valószínűleg vállalkozótól kapott diót, mert a hatóság megkísérelte a próbavásárlást. Magánszemély esetében nem fogadhatta volna be a bejelentést.
Olvasóink fogyasztóvédelmi kérdéseiket más témákban is elküldhetik szerkesztőségünknek a [email protected] e-mail-címre. A szakértői válaszok lapunkban jelennek meg.