Balaton-retró: amikor repülőgéppel utazhattunk strandolni

A többórás vonatút repülővel alig harminc percre csökken Budapest és Siófok között – így lelkendezett a tudósító az 1959. júliusi filmhíradóban.

Sövényházi János

Liszunov Li-2 repülőgép a tapolcai repülőtéren 1961-ben

Forrás: Fortepan/Mészáros Zoltán

Ma már hihetetlennek tűnik, de anno egy ilyen kis országban, mint Magyarország is közlekedtek belföldi repülőjáratok.

Az 1956-os forradalom leverése után a szovjetek minden repülést betiltottak, ám 1957 januárjában újra megindulhatott a forgalom. Az utazni vágyók Debrecenbe, Nyíregyházára, Miskolcra, Pécsre, Szegedre, Szombathelyre és Zalaegerszegre is eljuthattak légi úton.

Légiutas-kísérő egy Malév-gépen 1959-ben Fotó: Fortepan/Bauer Sándor

Természetesen felmerült az igény balatoni járatok indítására is. A tervek szerint nemcsak Siófok-Kilitin, hanem Tapolcán és Keszthelyen is leszállhattak volna az akkoriban a Malév (Magyar Légiközlekedési Vállalat) légiflottáját képező Liszunov-2-es repülőgépek – végül azonban Tapolca és Keszthely „kiesett a pikszisből”, a járatok Budapest és Siófok között repültek.

Az 1959. júliusi filmhíradó lelkendezve adta hírül, hogy „[ú]tra készen állnak azok az utasszállító gépek, amelyek a Malév új vonalán a Balaton partjára röpítik hétvégén a pihenni vágyókat. (...) A többórás vonatút repülővel alig harminc percre csökken. (...) A Malév balatoni repülőjárata máris nagy népszerűségnek örvend.”

A járatok nyaranta vasárnap reggel hét órakor indultak Budapestről, és 7.30-kor érkeztek meg Siófokra. Mivel még ugyanaznap 18.40-kor vissza is indultak, így az utasok vagy csak egy napot, vagy egy hetet tölthettek a Balaton mellett.

Ezek a közvetlen járatok 1960-ig repültek a Balatonra, majd 1963-ban a belföldi járatok nagy része is megszűnt, mivel a Malév leselejtezte a Li–2-es típust, és az új Il–14-esek üzemeltetésére a vidéki, füves repülőterek többsége nem volt alkalmas.

Liszunov Li-2-es Tapolcán 1961-ben. Ezeknek a repülőgépeknek a hossza a 20 métert sem érte el, és mindössze 14–21 személyt tudtak szállítani az 5-6 fős személyzet mellett Fotó: Fortepan/Mészáros Zoltán

Arról sajnos nincs információnk, mennyire volt rentábilis a balatoni járatok üzemeltetése, azt viszont tudjuk, hogy Budapesttől Siófokig 122 forintba került a repülőjegy akkor, amikor 1540 forint volt az átlagbér (1959-ben). Ez a repülőjegy a mai keresetek mellett mintegy 18-20 ezer forintba kerülne – csak oda, egy személynek.

Bár időről időre felmerült a gondolat, hogy ilyen-olyan formában újra kellene indítani a balatoni járatokat, ezek a tervek csak tervek maradtak, az infrastrukturális hiányosságok mellett gyaníthatóan a rentabilitás körül felmerülő kérdőjelek miatt is.

Forrás: toretro.blog.hu, wikipédia

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában