Gazdaság

2015.09.30. 17:42

Globális hatású dízelblama: Világszerte 11 millióra tehető a botrányban érintett autóknak a száma

A Volkswagen-botránynak globális hatásai lehetnek, ezért a Napló is utánajárt, mennyire érzékelték megyénkben a dízelmotoros blamát.

MTI

A Volkswagen-csoport nem csekély, akár tizennyolcmilliárd dolláros büntetésre is számíthat, mert bebizonyosodott, hogy meghamisította a környezetszennyezési vizsgálat adatait. Az ügyben pedig minden 2009 és 2015 között gyártott Volkswagen, Audi, Skoda és Seat dízelautó érintett lehet. A napokban fontos részletek is napvilágot láttak, miszerint mégis hogy volt kivitelezhető egy ekkora mértékű csalás. Az autók emissziós méréseit szigorúan meghatározott protokoll szerint, zárt laboratóriumban végzik, ahol a próbapadon tesztelt Volkswagenek hozták is az előírt környezetvédelmi értékeket, a problémát azonban nem a laboradatok, hanem a forgalmi mérések jelentették. Ezeknél egyes modellek a prospektusukban közölt nitrogén-oxid-kibocsátás közel harminc–negyvenszeresét produkálták, köszönhetően egy speciális szoftvernek, amit a mérőpadi vizsgálatokra fejlesztett ki a Volkswagen. Utánajártunk, mit hozhat a jövő megyénk autókereskedéseinek, illetve eddig mit tapasztaltak a „dízelválságból”.

Egy bizonyos Daniel Cardert alighanem jó időre megjegyez magának az autóipar, ugyanis a Nyugat-Virginia Egyetem kutatója ötfős csapatával a dízelautók károsanyag-kibocsátását tesztelte nemrégiben, döbbenetes eredménnyel. Vizsgálatuk kimutatta, hogy az autók próbapadon végzett mérésének köze sincs a valós, utcai körülményekhez, különösen a Volkswagen típusú járműveknél. A német gyártó ugyanis olyan szoftvert épített be, amellyel a motorvezérlés felismerte a laborvizsgálat körülményeit, így a gázpedál állását, a fékezések gyakoriságát, illetve a legkézenfekvőbbet, az egyenesen álló kormányt. Ezután a vezérlés csökkentette a gázolaj mennyiségét, amiáltal több levegőt szívott be a motor, és módosult a befecskendezés időpontja is, tíz húsz harmincszor kevesebbre csökkentve ezzel a károsanyag-kibocsátást. Egyelőre a Volkswagen-csoportot, vagyis a VW-k mellett az Audit, a Seatot és a Skodát érinti az ügy, de az Euro-6 norma teljesítéséhez folytatott versenyben joggal vetül a gyanú árnyéka a többi nagy gyártóra is.

Pisztel Sándor Zoltán műhelyvezető a szerelés után visszahelyezi egy dízelmotor burkolatát
Fotó: Balogh Ákos

A Volkswagen korábbi bejelentése szerint világszerte 11 millióra tehető azoknak az autóknak a száma, amelyek elektronikus rendszere tartalmazza a botrányt kirobbantó szoftvert. Az Egyesült Államokban félmillió ilyen járművet adott el a német vállalat. Általános az a londoni elemzői vélemény, hogy a Volkswagennek valószínűleg hosszú távú károkat okoz az ügy.

Lovas Károly Róbert, a Magyar Autóklub közlekedési szakértője is a kiélezett versenyfutásban látja a magyarázatot a történtekre.

- A jogalkotó folyamatosan emelte a környezetvédelmi normákra vonatkozó lécet, ami egyre nagyobb idő és pénz ráfordításával volt csak teljesíthető. Eközben pedig most az is kiderült, hogy ezt a lécet már korábban sem ugrották át. Csak remélni tudjuk, hogy nem derül fény hasonló eljárásra a többi autógyártónál, bár egyelőre pontosat nem lehet tudni - mondta Lovas Károly Róbert. - Arra mindenképpen jó volt ez a botrány, hogy szembesüljenek azzal az emberek, hogy nem minden tekintetben korszerűek és annyira környezetbarátak a mostani modern dízelautók. Remek alkalom ez arra, hogy egy általános felülvizsgálatot tartsanak a jogalkotók, hogy a dízeleknél tényleg sikerült-e elérni azt a környezetvédelmi szintet, amit korábban kitűztek - tette hozzá a Magyar Autóklub közlekedési szakértője.

A vizsgálat kimutatta, az autók próbapadon végzett mérésének köze nincs az utcai körülményekhez
Illusztráció: Nagy Lajos

Az ügy kapcsán kerestük a veszprémi Ring Autó Kft.-t is, ahol Dékány Dénes ügyvezető igazgató elmondta, hogy a Volkswagen-csoport által kiadott globális kommünikében foglaltakon túl nem tud további felvilágosítással szolgálni számunkra. Azt azonban megjegyezte, hogy a botránynak egyelőre nem érezték semmilyen hatását, ugyanis az ügyfelek részéről töretlennek látja a bizalmat a Volkswagen márka iránt, illetve nem gondolja, hogy ez az ügy a dízelmotorok végét jelentené a piacon.

Csongrádi László, az Autó Forrás Kft. ügyvezető igazgatója szerint minimális a kereslet a dízelek iránt. A botrány kirobbanása óta mi nem tapasztaltunk visszaesést, de az elmondható, hogy főleg benzines autókat keresnek manapság a vásárlók - mondta Csongrádi László. - Nem gondolom, hogy ez visszavetné a dízelautók iránti keresletet. Az már majd sokkal inkább gondot okozhat, hogy akkora büntetést rónak ki az autógyártókra a nagyobb dízelek miatt, amik nem tudják hozni a károsanyag-kibocsátási normát, hogy azt a gyárak az árban is kénytelenek lesznek érvényesíteni - árulta még el Csongrádi László.

A megye ipari exportjának a fele

- Azt, hogy a Volkswagen dízelbotránya milyen hatással lesz a magyar, ezen belül Veszprém megye gazdaságára, ma még senki nem tudja megmondani pontosan - nyilatkozta érdeklődésünkre Markovszky György. A Veszprém Megyei Kereskedelmi és Iparkamara elnöke úgy vélte, a megingott bizalom miatt visszaeshet a VW értékesítése, csökkenhet a társaság exportja, ezen belül is elsősorban az amerikai piacon, ahol a botrány kipattant, de hogy milyen mértékben, az egyelőre megbecsülhetetlen. Szerinte mindezek miatt számítani kell arra, hogy a megye autóalkatrész-gyártóit is érinteni fogja a visszaesés. Markovszky György jelezte, Veszprém megyében a járműipar nagy súlyú, ezért minden piaci megingásnak hatása van a megye gazdasági folyamataira. A megyei vállalkozások összárbevételének az egynegyede ehhez a szegmenshez köthető. A foglalkoztatottak tíz százaléka itt dolgozik. A megye ipari exportjának a felét a járműipari produktumok adják. A nagy súly miatt számunkra egyáltalán nem mindegy, hogy egy esetleges visszaesésnél az alkatrészgyártók mennyit tudnak kompenzálni a veszteségeikből.



Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!