Gazdaság

2015.10.09. 14:28

Autógyártók háborúja

Ajka - A Volkswagen ügyesen vezette be az amerikai piacon BlueMotion nevű programját, amely egy optimalizált működésű dízelautót takar. A fejlesztésben lemaradt amerikai gyártók a botrány kirobbantásával válaszoltak a kihívásra.

Tremmer Tamás

A dízelmotorok szíverősítője – summásan így lehetne nevezni azokat a rendszereket, amelyeket az ajkai Poppe+Potthoff (P+P) Hungária Kft. gyárt. Ha már ennél a hasonlatnál maradunk, akkor az infúzióba valami ellenanyag került a Volkswagen botránnyal. Az ajkai vállalat ügyvezetőjével, Gellén Lászlóval arról beszélgettünk, hogy az iparágat miként ütheti meg a VW manipulációja?

Gellén László Fotó: Balogh Ákos

Gellén László elmondta, a dízelmotor üzemanyag ellátása úgy működik, hogy egy magas nyomást generáló pumpa, ezt a magas nyomást elviselni képes vékony csövön keresztül juttatja be az üzemanyagot a common railbe, innen egy hasonló csővezetékek viszi tovább a gázolajat az injektorokhoz. A Poppe+Potthoff e magas nyomású szerelvénycsöveket és a common railt egyaránt gyártja. A cégcsoporton belül ezek a terméket csak az ajkai leányvállalatnál készülnek, így a Volkswagen botránya csak őket érinti. 2006-ig szállítottak a VW-csoporthoz tartozó Audinak, de ma már nem, ezért a botrány direkt módon nem érinti őket. Közvetett hatás biztos lesz, de a P+P akár jól is kijöhet ebből.

Gellén László kifejtette, helyettesítő termékekről van szó. Aki szereti a nagy nyomatékos, mégis alacsony fogyasztású autókat, vélhetően dízelpárti marad. Viszont elképzelhető, hogy már nem VW-t választ, hanem más márkát. A vállalat három legnagyobb vevője a Daimler, a Renault, és a BMW, ezeket jó szívvel lehet választani a VW-csoport tagjai helyett, így nőhet a megrendelésük.

Úgy vélte, a fellángolás viszonylag hamar le fog csengeni. Persze a kocsik visszahívása, átállítása tartogathat meglepetéseket, és ennek horribilis költségei lehetnek. Ha meg is tépázza a német gyár nimbuszát, tönkre nem teszi.

Autóipari körökben úgy érzékelték, hogy ez nem a VW elleni hadjárat, hanem az amerikai és európai gyártók közötti csata. A tengerentúlon a dízeltechnológiát egyáltalán nem fejlesztették, de a benzinmotorokba sem nagyon fektettek, ezért aztán lemaradtak. Még ma is általánosak a nagy köbcentis, nagy fogyasztású autók. Most kezdtek volna elterjedni a dízelautók, a VW ügyesen vezette be az amerikai piacon BlueMotion nevű programját, amely egy optimalizált működésű dízelautót takar. Az amerikai gyártók részéről erre válasz a botrány kirobbantása, hogy minél nagyobbat üssenek a versenytárson.

Szerinte az Európai államok vezetői biztosan nem fogják hagyni, hogy a botrány nyomán olyan szabályozókat vezessenek be, amivel a dízeltechnológiát megsemmisítenék. Ez autógyárak bezárásához vezetne, amit nem engedhetnek meg. Az azonban valószínű, hogy a mérések metódusát szigorítani fogják.

Gellén László a Bakony-Balaton Mechatronikai Klaszter elnöke is egyben. A tagvállalatok zöme autóipari beszállító. Őket milyen mértékben érinti a botrány? – kérdeztük. Erről sokat beszélgettek az elmúlt napokban, ismerte el a szakember. Szerencsére a cégek nagy része nem teljesen kitett a dízel technológiának, ezért nagy visszaesések nem várhatóak. Az autóipar teljesítménye emelkedőben van, még ha nem is oly mértékben, mint azt szeretnék. A tagvállalat körében ezért inkább a növekedésre készülnek.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!