2012.04.21. 07:28
Egyesítik a volánokat?
Megyei körkép - Egyes meg nem erősített információk szerint összevonják a megyében működő Volán-társaságokat.
Lapunk úgy tudja, a közösségi közlekedés átalakítása napirenden van, de konkrét döntések még nem születtek. A nemzeti közlekedési holdingtól, (amelyben összevonnák a MÁV-ot és a Volánokat), a megyénkénti egy-egy Volán-társaságig többféle elképzelésről is lehet hallani már egy ideje. De mi is a valós helyzet? - kérdeztük a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumtól. Lesz-e ezekből a tervekből valami, ha igen, melyikből és mikor?
A közösségi közlekedés rendszerszintű átalakításának előkészítése a Széll Kálmán Tervben rögzített irányokhoz igazodva folyamatban van, kaptuk a választ a minisztérium kommunikációs Főosztályától. Jelenleg a feladatok szakmai előkészítése és vizsgálata zajlik, végleges döntés még nincs. A MÁV teljes körű adósságkonszolidációjának elmaradása, a fennmaradó banki kötelezettségek, jelzálogok a közösségi közlekedés intézményrendszerének átalakításával kapcsolatos eredeti tervek és ütemezés felülvizsgálatát tették szükségessé. A szervezeti átalakítás tartalmát, lehetséges módját a megváltozott keretfeltételekhez kell igazítani. Ezért a szaktárca az önálló nemzeti közlekedési holding helyett egy, a jelenleginél jóval méretgazdaságosabb és költséghatékonyabb vállalati struktúra kialakítását tervezi.
A vasúti közlekedési közszolgáltatásról a személyszállítási és pályavasúti tevékenységek köré épülő cégek gondoskodnának, e tevékenységek és költségeik így világosan elkülönülnének. Az alapinfrastruktúra vagyonkezelése a vasúttársaságtól költségvetési szervhez kerülhet.
A jelenleg működő 24 Volán társaság helyett 6-8 autóbuszos vállalat maradna. Az összevonások a vezetői szintek csökkenésével, az eszközpark és a karbantartó kapacitások közös használatával, a közbeszerzések központosításával jelentős megtakarítást eredményezhetnek. A tervek szerint a nyár közepére készül el a Volánok új szervezeti kereteinek kialakításáról szóló koncepció.
A közösségi közlekedés átalakításától versenyképes, pénzügyi és környezetvédelmi szempontból is fenntartható személyszállítási szolgáltatásokat kínáló rendszert várnak.