2012.03.21. 13:14
Médiakonferencia Tapolcán - Vannak biztató jelek, de...
Tapolca - Immár harmadik alkalommal rendezték meg a Médiapiac konferenciát a Pelion hotelben a média-, a reklám- és a marketing területén dolgozó szakemberek részvételével. A szerda délelőtti rövid megnyitó után hazánk gazdasági állapotáról hallhattak elsőként előadást a konferenciateremben helyet foglaló szakemberek.
A lapcsoportunk által is támogatott rendezvény vezérmotívuma napjaink médiájának egyik kulcsszava, az integráció. A téma kínálja magát, hiszen mára összeolvadnak a médiafogyasztás, a szórakozás és a játék különböző formái, multifunkcióssá válnak a médiaeszközök.
Ennek jegyében nyitotta meg a két napos rendezvényt a házigazdák nevében Szakács László (Grabowski Kiadó), s adta át a szót Mellár Tamás közgazdásznak.
Mint mindent, a média lehetőségeit is alapjaiban határozza meg gazdasági környezet, így először erről kaptak átfogó képet a résztvevők. A 2002-2008 közötti időszakot a fenntartható gazdasági pályáról való letérésként aposztrofálta az előadó, ami az államadósság jelentős növekedését is magával hozta. A 2008-ban kezdődő válság így hazánkat már eleve sérülékeny állapotban találta, gazdaságunk ekkor megrendült. Ebből adódóan a 2010-es választás után felálló Orbán-kormánynak is fő célkitűzése volt a gazdaság egyensúlyának helyreállítása, de úgy, hogy a megszorítások elkerülésére és az adócsökkentésre tett választási ígéreteiket is tartani tudják. Ezt a hármas célt nem tudták egyidejűleg teljesíteni. Ekkor próbálkoztak új, különleges források bevonásával (például bankadó), amelyeket viszont a piac nem tolerált.
2011 nyarán ugyanazt kommunikálták kifelé, hogy minden sínen van, de ez nem fedte a valóságot, hiszen nem tettek eleget a uniós követelményeknek, a korábbi "szabadságharcos" gazdaságpolitikát sem adták fel, és növekedési pályát sem vázoltak fel. Sajnos tény, hangsúlyozta a közgazdász, hogy ugyan vannak még tartalékaink, de ez a fajta szabadságharc nem nyerhető meg, így nem is folytatható sokáig.
Gyenge a versenyképességünk, az adósságcsökkentési erőfeszítéseinket a külföldi piacok megsemmisítették. Azaz, mindenképpen új gazdaságpolitikára van szüksége Magyarországnak. Meg kell állapodni az unióval, ez mindkét fél érdeke, illetve meg kell kezdeni a piacépítést. Ezzel lehet apró lépésenként megkezdeni a túlzott arányban jelen lévő külföldi gazdasági vállalkozások, érdekeltségek visszaszorítását, és helyzetbe hozni a hazai kis- és középvállalkozásokat is. Ami viszont jó - tette hozzá Mellár Tamás -, hogy a világgazdaságban a stabilizálódás jelei látszanak, s ez talán nálunk is érezteti majd hatását.
Lapozzon!
OLDALTÖRÉS: A kutatás korlátai napjainkban
A kutatás korlátai napjainkban
A kutatás korlátai napjainkban
A kutatás korlátai napjainkban
A kutatás helyzetéről, trendjeiről két nagy piackutató szakmai szervezet vezetője tájékoztatta a Médiapiac konferencia résztvevőit a Pelion hotelben.
Jakab Áron és Vörös Csilla előadásából a média-, a reklám- és a marketing területén tevékenykedő szakemberek számára egyértelműen kiderült, hogy itt is érezhető a válság és sajnos ezt a piacot szintén az árak határozzák meg legmarkánsabban. Pedig a kutatás érték, iránytű, többszörösen megtérülő munka, befektetés, amelynél nem szabadna az árnak elsődleges tényezőként megjelennie.
A gazdasági környezet lekövetéseként itt is 2008-ig volt növekedés a világban és itthon is, azóta a stagnálás, vagy inkább a visszaesés jellemző. Közvetlen szomszédainkhoz képest, Ausztria kivételével, ugyan nem állunk rosszul a kutatásra fordított költségek terén, illetve az abból levonható statisztikák alapján, de az említett szemléletnek és gyakorlatnak változnia kellene. Mint ahogy maga a szakma is változott, átalakult az évek során. Ma már a fogyasztók megismerése a fő cél, és a kutatást végző cégektől szakértői, tanácsadói szerepet is elvárnak. A válság sajnos ennek ellentmond, hátráltatja a munkát a pénz hiánya miatt.
Lapozzon!
OLDALTÖRÉS: A tortát mindenki szereti, de többen új receptre vágynak
A tortát mindenki szereti, de többen új receptre vágynak
A tortát ugyan mindenki szereti, de sokan vágynak újabb receptre, hangzott el könnyed felütésként, de annál mélyebb mondanivalóval a kijelentés a Médiapiac konferencián a 2011-es reklámtortával foglalkozó előadásblokkban dr. Skriba Judittól, a Magyar Reklám Szövetség (MRSZ) kutatási szakértőjétől.
A Magyar Reklámszövetség idén is elkészítette a valós reklámköltésre vonatkozó összegzését, a reklámtortát és annak piaci részesedés szerint felosztott szeleteit. Amint az kiderült a reklámpiac is jelentős átalakuláson megy keresztül, amit új kutatási módszerekkel is muszáj követni.
A megváltozott piac, az új eszközök, szereplők új módszereket igényelnek a reklámköltésre vonatkozó felmérések tekintetében. Ugyanis számos kisebb médium kikerült a reklámügynökségek látóköréből, az általuk alkalmazott direkt értékesítések következtében.
Ráadásul ez összességében nem is kis szelet a tortából. A tortát ezért a "fehér", a "szürke" és a "fekete" adatokból állították össze a szakértők, azaz a bevallott, a nagyobb részt ismert, részben bevallott, illetve a becsült adatok alapján. A torta legnagyobb szeletét továbbra is a televízió birtokolja, bár az 54,9 milliárdos éves bevétel és a 36,2 százalékos részesedési arány 2008 óta folyamatosan csökkenő tendenciát mutat.
A sajtó 41,6 milliárdos bevétele, illetve 27,8 százalékos részesedése viszont kis mértékű emelkedést mutat az előző esztendőhöz képest. Erről a Magyar lapkiadók Egyesülete (MLE) közleményt is kiadott, illetve a konferencián Kovács Tibor tájékoztatta a hallgatóságot.
Az MLE összesítése alapján a 2011-ben az ügynökségi és egyéb kedvezményekkel már csökkentett, reklámokból befolyt tényleges árbevétel 41,6 milliárd forint. A sajtó összesített árbevétele, a lapeladásból származó több, mint 70 milliárd forinttal együtt 2011-ben meghaladta a 111 milliárd forintot. A hirdetési bevételek feldolgozását bevalláson és szakértői becslésen alapuló elemzéssel készítette az MLE.
Az előadás tovább részében megtudhatták az érdeklődők, hogy némileg nőtt a rádiókban a PR-megjelenések száma, fejlődött a közterületi média, illetve az online piac is bővült. Ez utóbbinál 2011-ben 30.4 milliárd forint bevételről tudunk, ami 12 százalékos növekedést jelent az előző esztendő eredményéhez képest.
Lapozzon!
OLDALTÖRÉS: Személyre szabott tartalom
Személyre szabott tartalom
Immár a nyomtatott sajtó is biztosíthat személyre szabott újságot. Nincs technikai akadálya annak, hogy saját érdeklődési körének megfelelő lapot vehessen a kezébe az egyedülálló hölgy, a sportkedvelő férfi, vagy éppen egy család.
Erről Tálosi Péter a Pannon Lapok Társasága üzletfejlesztési és új-média üzletág vezetője beszélt előadásából a Médiapiac konferencián. A prezentációt valós, Napló újságokkal tette igazán látványossá és kézzelfoghatóvá. Ugyanis külön erre az alkalomra készítettek több, részben eltérő, mondhatni személyre szabott napilapot. A megyei hírek mindegyikben ugyanúgy szerepeltek, de a példa kedvéért mintául vett személyek és család számára érdeklődési körüknek megfelelő tartalmat biztosítottak, ugyanazon a felületen.
Hasonló tematikával már egy ideje működnek az interneten online tartalmak, illetve lapunkban is láthattak már olvasóink bizonyos földrajzi területek alapján változó tartalmat, de konkrétan a személyhez, az előfizetőhöz társított formában még nem. Tálosi Péter hangsúlyozta, hogy az olvasók heterogén közeget alkotnak, eltérő szokásokkal, életmóddal, igényekkel, s így nyilván a napilap sem teljesítheti maximálisan a felmerülő igényeket. Az említett módszerrel viszont jelentősen közelebb lehet hozni a valós igényekhez a lap szolgáltatásait. A kezdeményezésről az előadás során Szalai István (OCÉ-Hungária Kft.) remek lehetőségként beszélt, míg a nyomdai előkészítéssel, munkálatokkal a Duna Integrátor járult hozzá annak sikeréhez.