Gazdaság

2011.02.20. 17:04

Mihez képest drága a benzin?

Bármily meglepő is, egy liter benzin adótartalom nélkül alig kerül többe, mint egy palack ásványvíz. Mindezt dr. Kelemen Béla, a Magyar Olaj- és Gázipari Nyrt. (Mol) finomítási igazgatója jelentette ki a megyeszékhelyen, amikor a Veszprémi Akadémiai Bizottság (Veab) meghívására előadást tartott a városban.

Tremmer Tamás

Gazdaság és társadalom címmel indított előadás-sorozatot a Veab, amelynek legutóbbi előadója dr. Kelemen Béla, a Mol finomítási igazgatója, a Slovnaft igazgatótanácsi tagja volt. Ekkor beszélgettünk vele.

- Nemzeti büszkeségünk a Mol. Mit lehet tudni róla, hol helyezkedik el Európa gazdasági "térképén"?
 
- A Mol, mint integrált olaj- és gázipari csoport Kelet-Közép-Európa vezető vállalata. Vezető ereje nemcsak a nagy mennyiségben rejlik, ami 23 millió tonna kőolaj feldolgozását és értékesítését jelenti, hanem a hatékonyságában is, amivel vezető szerepe van a térségben.

- És merre "mennek" az olaj után?
 
- Egy vertikálisan integrált vállalat egyik legfontosabb eleme a kőolaj és földgáz kitermelése. Ezt csak ott lehet folytatni, ahol van ásványkincs, Kelet-Közép-Európa szegény ebben. A készletek kitermelését koncesszióba adják. Az ilyen koncessziók megvásárlásában a Mol is aktív szerepet vállal. A kutatás-termelés területén 15 országban vagyunk jelen Afrikától a Közel-Keleten át Oroszországig. Az elmúlt években kutatásaink során számos jelentős felfedezést tettünk Magyarországon, Oroszországban, Pakisztánban, Irak Kurdisztán-régiójában.

- Sokszor halljuk, a kőolajkincs véges. Meddig tarthat ki, ha ilyen ütemben fogy?
 
- Az elismert és bizonyított olajkészletek a jelenlegi prognosztizált felhasználás fényében negyven esztendőre elegendőek.

 

 

- Ezt hallottuk harminc évvel ezelőtt is...
 
- Éppen ezért nehéz ezt pontosan megmondani. A technológia folyamatosan fejlődik, újabb mezőket fedeznek fel és tudnak gazdaságosan kitermelni. Egyet tudunk, biztosan véges, de hogy hány generáción keresztül lesz elegendő, azt senki nem tudja.

- Miért ilyen drága a kőolaj? Miért ilyen drága az ebből készült gázolaj, benzin?
 
- Mit jelent az, hogy drága?! Ha összevetjük egy liter benzin adótartalom nélküli árát egy palack ásványvízével, akkor nagyon meglepődünk: a kettő között elenyésző a különbség. Ha valaki Veszprémben megtankolja az autóját, arra kell gondolnia, hogy azt a molekulát valahol Szibériában, több ezer kilométerre innen, több ezer méter mélységből hozták fel.

A kőolaj csővezetéken jutott el a mai árakon számolva 56 milliárd dollárba kerülő finomítóba. Itt három hétig vándorol a különféle üzemek között és a végén mint végtermék eljut a töltőállomásokra, majd bekerül a tankba. Ha ezt a folyamatot végiggondoljuk, hogy milyen energiaigényes eljárások zajlanak, ez a drága nem is lesz olyan drága  persze az előállítás szempontjából. A piaci árát azonban nem ez, hanem a nemzetközi árak, a kereslet kínálat viszonya határozzák meg. Természetesen a vásárlót ez nem vigasztalja, mert ő csak azt érzi, hogy ma többet fizetett érte, mint két hete.
 
- Annak mi a magyarázata, hogy amikor 250 forint volt a benzin, 30 forinttal volt olcsóbb a gázolaj, ma pedig, 350 forint környékén egy árban vannak?
 
- A kőolaj és kőolajtermékek piaca a klasszikus közgazdasági elmélet szerint működik, a keresletkínálat szabja meg az árakat. Ha nagy a kereslet, kicsi a kínálat, nyilvánvalóan felfele kúsznak az árak. A gázolaj és a benzin egymáshoz viszonyított árát pedig az szabja meg, hogy az egyedi piacok miként működnek. A benzinpiac alapvetően a lakosság kiszolgálására szakosodott. A lakosságnak pedig februárban sokkal kisebb az autózási kedve, mint például júliusban, emiatt a fogyasztás is sokkal kisebb. A gázolaj sokkal inkább ipari termeléshez kötött, a gazdasághoz, szállítmányozáshoz, mezőgazdasághoz, ennek árát ezek teljesítménye befolyásolja.

- Sokszor elhangzik az a vád, hogy a Mol a vállalatra kirótt kormányzati extraadót áthárítja a lakosságra. Ez igaz?
 
- Ezt határozottan cáfolom!

 

Az 1991-ben létrehozott Mol nemrég még csak a magyarországi olajipar átfogó szervezete volt, napjainkra azonban Közép-Európa egyik legjelentősebb multinacionális vállalata lett. Tevékenységi körében a kő-olaj- és földgázkutatás és -kitermelés; kőolajtermékek finomítása, értékesítése; földgázszállítás; olefin- és polimergyártás és -kereskedelem egyaránt jelen van. A Mol-csoport tulajdonrésszel rendelkezik például a szlovákiai Slovnaft olajipari társaságban, az ausztriai Roth kis- és nagykereskedelmi vállalatban. Stratégiai partnerük a horvát INA olajtársaság. A régió 11 országában több mint 1600 töltőállomásból álló hálózatot működtetnek, mely hét márkát fog össze. A Mol termékeivel, szolgáltatásaival több mint negyven országban van jelen a világon.

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!