2007.11.02. 03:27
Fákat vágnak és ültetnek
Megyei körkép - Sokszor felborzolja a kedélyeket, ha az út menti fasorokat kivágják. Így volt ez a legutóbb Sümeg és Bazsi között is. Pedig az elöregedett nyárfák igen bal-esetveszélyesek.
A Magyar Közút Kht.-nak a legtöbb fejtörést a nyárfák okozzák. Ezek nagy része túlkoros, könnyen kifordítja őket a szél, aztán az útra dőlnek. De még az egészséges nyárfák ágai is könnyebben törnek, mint más fafajtáknál. A kht.-hez bejelentett károk kilencven százaléka nyárfák miatt történik, tudtuk meg a Magyar Közút Kht. Veszprém megyei igazgatójától, Vörös Gyulától. A szakember leszögezte: minden kivágott fasor helyére újat ültetnek. Így tettek nemrég Szigligeten, ahol két hét múlva folytatják a munkát, de ültetnek fákat Kisapáti és Tapolca közé, és a korábbi években ültetett új fasor díszeleg a Veszprém-Tapolca közút mentén több szakaszon is, míg a 8-as út mellé erdősávokat telepítettek.
A kivágott fák tuskójának eltávolítása rendkívül költséges dolog, válaszolta kérdésünkre az igazgató, hogy miért maradnak a kivágott fák tuskói a földben. A tuskóeltávolítás 10-12 ezer forintba kerül darabonként, ezért arra azonnal csak belterületen kerítenek sort. A külterületi szakaszokon a tuskót gombaoltó anyaggal vonjuk be, de ezzel a megoldással az elkorhadás csak több év után következik be - mondta Vörös Gyula. Vita van arról is, hogy kellenek-e egyáltalán fák az utak mentére, de az igazgató szerint hazánkban nagy igény van rá. Ma már a fasor helyett a közlekedésbiztonság szempontjából megfelelőbb facsoportokat ültetik. A fajtákat sok szempont szerint választják ki. A legfontosabb, hogy strapabíró, kemény fájú növény legyen, sudaras és nem széles ágrendszerrel. Fontos, hogy ne legyen olyan termése, ami az útra hullva balestet okozhat. Ne legyen túl nagy lombkoronája, hogy ne kelljen sokszor nyesni, és ne árnyékolja a szántóföldet se túlzottan. Emellett tűrnie kell a szárazságot, az időjárás viszontagságait, a légszennyezettséget és a téli sózást. Elvárás, hogy ellenálljon a szélnek és ne legyen gazdanövénye veszélyes károkozóknak, károsító rovaroknak. Ezeknek, az autósok biztonságát szolgáló szempontoknak leginkább a juhar, a kőris, hárs, az oszlopos tölgy, valamint a vadcseresznye felel meg. A Balaton-felvidéki Nemzeti Park területén csak a nemzeti parki igazgatóság által jóváhagyott, őshonos fafajtákat lehet telepíteni. A növényeket úgy ültetik el, hogy felhívják az autósok figyelmét az útkereszteződésekre, az útkanyarulatokban és bukkanókban az út változó vonalvezetésére. Vörös Gyula elmondta azt is: idén már nem terveznek fasorvágást, csak a teljesen elszáradt, balesetveszélyes fákat vágják ki.
A kivágott fák tuskójának eltávolítása rendkívül költséges dolog, válaszolta kérdésünkre az igazgató, hogy miért maradnak a kivágott fák tuskói a földben. A tuskóeltávolítás 10-12 ezer forintba kerül darabonként, ezért arra azonnal csak belterületen kerítenek sort. A külterületi szakaszokon a tuskót gombaoltó anyaggal vonjuk be, de ezzel a megoldással az elkorhadás csak több év után következik be - mondta Vörös Gyula. Vita van arról is, hogy kellenek-e egyáltalán fák az utak mentére, de az igazgató szerint hazánkban nagy igény van rá. Ma már a fasor helyett a közlekedésbiztonság szempontjából megfelelőbb facsoportokat ültetik. A fajtákat sok szempont szerint választják ki. A legfontosabb, hogy strapabíró, kemény fájú növény legyen, sudaras és nem széles ágrendszerrel. Fontos, hogy ne legyen olyan termése, ami az útra hullva balestet okozhat. Ne legyen túl nagy lombkoronája, hogy ne kelljen sokszor nyesni, és ne árnyékolja a szántóföldet se túlzottan. Emellett tűrnie kell a szárazságot, az időjárás viszontagságait, a légszennyezettséget és a téli sózást. Elvárás, hogy ellenálljon a szélnek és ne legyen gazdanövénye veszélyes károkozóknak, károsító rovaroknak. Ezeknek, az autósok biztonságát szolgáló szempontoknak leginkább a juhar, a kőris, hárs, az oszlopos tölgy, valamint a vadcseresznye felel meg. A Balaton-felvidéki Nemzeti Park területén csak a nemzeti parki igazgatóság által jóváhagyott, őshonos fafajtákat lehet telepíteni. A növényeket úgy ültetik el, hogy felhívják az autósok figyelmét az útkereszteződésekre, az útkanyarulatokban és bukkanókban az út változó vonalvezetésére. Vörös Gyula elmondta azt is: idén már nem terveznek fasorvágást, csak a teljesen elszáradt, balesetveszélyes fákat vágják ki.
A kivágott fák tuskójának eltávolítása rendkívül költséges dolog, válaszolta kérdésünkre az igazgató, hogy miért maradnak a kivágott fák tuskói a földben. A tuskóeltávolítás 10-12 ezer forintba kerül darabonként, ezért arra azonnal csak belterületen kerítenek sort. A külterületi szakaszokon a tuskót gombaoltó anyaggal vonjuk be, de ezzel a megoldással az elkorhadás csak több év után következik be - mondta Vörös Gyula. Vita van arról is, hogy kellenek-e egyáltalán fák az utak mentére, de az igazgató szerint hazánkban nagy igény van rá. Ma már a fasor helyett a közlekedésbiztonság szempontjából megfelelőbb facsoportokat ültetik. A fajtákat sok szempont szerint választják ki. A legfontosabb, hogy strapabíró, kemény fájú növény legyen, sudaras és nem széles ágrendszerrel. Fontos, hogy ne legyen olyan termése, ami az útra hullva balestet okozhat. Ne legyen túl nagy lombkoronája, hogy ne kelljen sokszor nyesni, és ne árnyékolja a szántóföldet se túlzottan. Emellett tűrnie kell a szárazságot, az időjárás viszontagságait, a légszennyezettséget és a téli sózást. Elvárás, hogy ellenálljon a szélnek és ne legyen gazdanövénye veszélyes károkozóknak, károsító rovaroknak. Ezeknek, az autósok biztonságát szolgáló szempontoknak leginkább a juhar, a kőris, hárs, az oszlopos tölgy, valamint a vadcseresznye felel meg. A Balaton-felvidéki Nemzeti Park területén csak a nemzeti parki igazgatóság által jóváhagyott, őshonos fafajtákat lehet telepíteni. A növényeket úgy ültetik el, hogy felhívják az autósok figyelmét az útkereszteződésekre, az útkanyarulatokban és bukkanókban az út változó vonalvezetésére. Vörös Gyula elmondta azt is: idén már nem terveznek fasorvágást, csak a teljesen elszáradt, balesetveszélyes fákat vágják ki.