2021.04.30. 06:00
Még a vártnál is nagyobb nyereséget ért el a Facebook
A közösségi vállalatóriás szerint azonban a növekedés jelentősen visszaeshet az év további részében, mivel az Apple új adatvédelmi beállításai megnehezítik a hirdetések személyre szabását.
Facebook Chairman and CEO Mark Zuckerberg testifies before the House Financial Services Committee on "An Examination of Facebook and Its Impact on the Financial Services and Housing Sectors" in the Rayburn House Office Building in Washington, DC on October 23, 2019. (Photo by MANDEL NGAN / AFP)
Forrás: AFP
Fotó: Mandel Ngan
A New York-i tőzsdezárás után szerda este közzétett adatok szerint az amerikai közösségi hálózat
árbevétele a március 31-én véget ért három hónapban 26 milliárd 171 millió dollár volt, éves összevetésben 48 százalékkal nőtt.
Ezen belül a reklámokból származó bevételek 46 százalékkal 25 milliárd 439 millió dollárra emelkedtek.
Elemzők jóval kisebb, 23,67 milliárd dolláros összbevételre számítottak.
Az alapvetően reklámbevételekből élő Facebooknak jól jött, hogy jelentősen emelkedtek a digitális reklámokra fordított kiadások a koronavírus-járvány idején az internetes vásárlások robusztus fellendülésével. Az egy reklámra jutó átlagár éves összevetésben 30 százalékkal emelkedett, a fogyasztókhoz eljuttatott reklámok száma pedig 12 százalékkal ugrott meg január-márciusban.
A vállalat jelezte, hogy a jövőben az e-kereskedelem fejlesztésére fog összpontosítani.
„Hosszú út áll előttünk, hogy egy teljes körű kereskedelmi platformot építsünk ki ..., de nagyon elszánt vagyok, hogy ezt elérjük” – mondta Mark Zuckerberg, a Facebook vezérigazgatója elemzőknek a gyorsjelentést ismertető telefonos konferenciabeszélgetésen.
Zuckerberg közölte, hogy a vállalat három kulcsfontosságú területre tervez összpontosítani: a kiterjesztett és virtuális valóság építésére, az e-kereskedelmi funkciókra és a tartalomkészítők pénzkeresésének segítésére a Facebook platformjain.
Az első negyedévben napi átlagban 1,88 milliárd felhasználó lépett be a közösségi hálózatba, 8 százalékkal több mint egy évvel korábban. A Facebookot havonta legalább egyszer megnyitók száma 10 százalékkal 2,85 milliárdra nőtt, összhangban az elemzői várakozásokkal.
A Facebook jelezte, hogy az Apple adatvédelmi beállításainak közelmúltbeli megváltoztatása hatást gyakorol a második negyedévre is,
a harmadik és a negyedik negyedévben pedig lassulhat a bevételek növekedése.
Az Apple tavaly jelentette be, hogy szeretné átláthatóbbá tenni az alkalmazások adatgyűjtési tevékenységét, így december 8-tól bevezette az adatvédelmi címkék (privacy labels) funkciót az App Store-ban. Az adatvédelmi címkék arról tájékoztatják a felhasználót, hogy a letölteni kívánt alkalmazás milyen adatokat gyűjt a felhasználóról, és ezek hogyan kerülnek felhasználásra.
Az Apple az iOS operációs rendszer 14.5 számú verziójával pedig e héttől lehetővé tette
az iPhone- és az iPad-tulajdonosoknak, hogy maguk döntsék el, engedélyezik-e adataik megosztását reklámcélokra a véletlenszerű hirdetési azonosítót követő applikációkban és szolgáltatásokban.
Az alkalmazások fejlesztőinek, szolgáltatóinak a saját maguk által kért hozzájárulás mellett még külön, az Apple által előírt módon is hozzájárulást kell kérniük a felhasználóktól, hogy gyűjthessék és személyre szabott reklámok megjelenítése céljából feldolgozzák adataikat.
Ez a változtatás árt az alapvetően a követési tevékenységből élő Facebook üzletmenetének, illetve személyre szabott hirdetésekre támaszkodó kisvállalkozásoknak.
Az Apple a saját hirdetési szolgáltatásait mentesíti a szigorítás alól.
Borítóképünkön Mark Zuckerberg