A gyermeki agresszió okai

Veszprém - Egy kistelepülés iskolájában az egyik fiú a szekrénybe hajoló társa fejére nyomta az ajtót. Amikor kiszabadult a szerencsétlen gyerek és ellökte magától a másikat, az agresszív társa úgy megütötte, hogy eltört az orra.

Halmos György

Egy másik iskolában egy 12 éves tanulót veréssel fenyegetett egy 16 éves fiú, ha nem ad neki pénzt. A kisebbik annyira megijedt, hogy félelmében ellopta az osztálykirándulásra félretett pénzt. Két eset, ami a megyei főkapitányság által a közelmúltban szervezett iskolai erőszakkal kapcsolatos régiós konferencián elhangzott.

A tanácskozás megnyitójában a megyei főkapitány úgy fogalmazott, hogy mindig is volt agresszió az iskolák falai között, de mára gyökeresen megváltozott. Dr. Töreki Sándor utalt arra, hogy nem egy esetben az erőszak célpontja olyan testi és lelki sérüléseket szenved, amitől egész életében szenved.  - A rendőrség az iskolai agresszió ellen egyedül saját eszközeivel nem tud fellépni.

Az Országos Kriminológiai Intézet tudományos munkatársa egy konkrét, a VIII. kerület egyik iskolájában végzett vizsgálatot ismertetett. Gyurkó Szilvia a konkrétumok ismertetése előtt arról beszélt, nagy a szórás abban a tekintetben, hogy hány gyereket érinthet iskolai erőszak; egyes felmérések szerint ez a diákok 30 százaléka, de van olyan kutatás, ami ezt az arányt nem kevesebb mint  70 százalékra teszi. 
- Az iskolai erőszak nem jogi fogalom, ennek megfelelően definícióját, tartalmi leírását, vagy szankcióját nem találjuk jogszabályokban - közölte a szakember, aki beszélt arról is, hogy általános jelenség a tűrőképesség határának csökkenése.

Az iskolai agresszió kialakulásában szerepe lehet a gyerek személyiségének (elzárkózó, figyelemzavaros), az otthoni környezetnek (bántalmazás, agresszív nevelési technikák), a lakókörnyezetnek (szegénység, utcai bandák) és az iskolai környezetnek (városi környezet, fiúk többség, rossz fegyelmezési technikák).

A józsefvárosi iskolában végzett vizsgálat eredményei szerint az ott kialakult helyzetet mind a pedagógusok, mind a fenntartó rosszul kezelte, nem volt megfelelő az információáramlás az érintettek között, a szülőket nem kezelték partnerként, az eset tanulságait nem beszélték meg, nem dolgozták fel, és helytelen volt az alkalmazott büntetés is.

- Az iskolákban az erőszak minden formája megjelenik, az eszközök elleni épp úgy, mint a diákok egymás elleni szóbeli, vagy tettleges agresszív megnyilvánulásai - mondta Bán Mihály, a veszprémi Dózsa György iskola igazgatója, aki két évtizede foglalkozik a témával. A pedagógus szerint néhány téves elképzeléssel le kellene számolni, mint például azzal: a gyerek nem hibáztatható, vagy azzal, az agresszió a diákok között elfogadható.

A fórumon elhangzott, hogy nemcsak a fiúk között fordul elő erőszak, lányoknál például sokkal gyakoribb a verbális agresszió, a kiközösítés, és a pletykálás. Az iskolai agresszió hátterében nagyon sokszor családi, szülői problémák állnak, ezt a legkönnyebb felderíteni, de ezen a legnehezebb változtatni.

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!