2011.03.29. 11:41
Médiatrendek piaci szemmel
Második alkalommal rendezte meg a Médiapiac.com szerkesztősége a Médiapiac 2011 kétnapos konferenciáját, melynek helyszíne a tapolcai Hotel Pelion. A keddi nyitónapon, A médiapiac ma plenáris ülésén a meghívott előadók és beszélgetőtársaik tekintik át az iparág fő trendjeit.
Két nap, huszonnégy előadás, három kerekasztal, negyvenöt előadó a szakma élvonalából. A szervezők a médiaipar üzleti, jogi, tartalmi és innovációs kérdései iránt érdeklődő kollégákat várják a március 29-30 közötti rendezvényre. Az első napon többek között Kázmér Judit, a Pannon Lapok Társaságának stratégiai ügyvezető igazgatója - egyben a rendezvény egyik kiemelt támogatója - tartott előadást Médiavilág 2011 címmel. A médiatrendek világát vázolta fel kiadói szemmel.
- Vajon folytatódnak-e az elmúlt évek trendvonalai a sajtó területén és milyen kihívások előtt állnak a hazai kiadóvállalatok? Mi várható idén? - tette fel a kérdést Kázmér Judit, hangsúlyozván, a japán hármas katasztrófának nagy szerepe lesz a médiatrendek módosulásában, hiszen a digitális eszközök elterjedtsége már most kedvezőtlenül hat a hagyományos médiára.
- A nyomtatott sajtó kevésbé örömteli helyzetben van, mint a digitális média, a közeljövõben az online számíthat az olvasottság és a bevételek növekedésre is. A kérdés az, fizetőssé lehet-e tenni a minőségi híreiket? Erre a kérdésre azonban ma még nincs pontos válaszunk - szögezte le Kázmér Judit, aki friss piaci adatokkal támasztotta alá, hogy a televízió után az internet képes a részesedését növelni. - A magazinok és napilapok bevétele csökkent, bár a magazinoknál ez mérsékelt változás - tette hozzá.
Előadása rávilágított arra, hogy a megyei lapok tekintetében - ez évi adatok szerint -, a csökkenés a hirdetésnél és példányszámoknál érzékelhető. Ennek ellentmondanak azok a felmérések, kutatások, miszerint az országosan és regionálisan is nőtt a sajtótermékek olvasottsága.
- Ennek egyik oka, hogy egy lapot többen olvasnak, a lakóházak így próbálnak spórolni, a másik oka a kettősségnek, hogy a felméréseknél vannak túlzások. Az általános olvasási attitűdökről készült legutóbbi, márciusi felmérés szerint - amely száz, internettel rendelkező válaszadó adatait tartalmazza -, 65 százalékuk vallotta magát intenzív olvasónak, a lapolvasás szeretete továbbra is a női olvasókra jellemző - mondta Kázmér Judit. Hozzátette, az olvasók, a nyomtatott sajtóban annak az elõnyét élvezik, hogy abban kevésbé zavaróak a hirdetések, mint például a televízióban vagy rádióban, és a visszakereshetőség is könnyebb.
- A Pannon Lapok Társasága Kiadói Kft. idei legfontosabb válaszra váró kérdése lehet, hogy az okostelefonok és a digitális mobileszközök, hogyan alakítják át a hírek világát? Fizetős modellé tehető-e az eddigi ingyenes tartalom?
- Egy biztos, a régi kerékvárásba nem lehet visszazökkeni - véleményezte az igazgató, aki bízik abban, hogy vannak kitörési pontok. - A lokális hír olyan érték, amire építeni kell és lehet - összegezte gondolatait.
Az előadásokat - melyek széles körben érintik a médiapiac szereplőit, a többi között a médiaszabályozást, üzleti modelleket és a reklámpiacot - három kerekasztal-beszélgetés követ. Szerdán, A médiapiac holnap két szekcióban zajlik, az egyiket Web 2.011 , a másikat Tartalomipari innovációk címmel tartják.
A legfrissebb információkat, a programmal kapcsolatos változásokat a Médiapiac Facebook-oldalán követhetik.