2010.04.07. 07:24
Két város vonzásában - Válaszolnak az 5-ös választókerület képviselőjelöltjei
Várpalota, Zirc - Hogyan segítené a munkanélküliség csökkentését? Mi a véleménye a Várpalotát elkerülő útról? Versenyhelyzetbe hozhatók-e a kis- és középvállalkozások? Ilyen és hasonló kérdéseket tett fel a Napló az 5-ös választókerület képviselőjelöltjeinek.
A Várpalotát kettévágó 8-as főút fejlesztéséről, a város környéki utak kritikus állapotáról, az önkormányzatok terheinek csökkentéséről és az iskolák fejlesztésének lehetőségeiről is véleményt fogalmaztak meg a képviselőjelöltek.
Lapozzon a jelöltek válaszáiért!
OLDALTÖRÉS: Deák Istvánné
Deák Istvánné, az MSZP országgyűlési képviselőjelöltje. Pedagógus. 2002-től a városi képviselő-testület tagja, 2006-tól a körzet országgyűlési képviselője.
Várpalotán és környékén komoly gond a munkanélküliség. Milyen javaslatai vannak a probléma megoldására?
Várpalotán a munkanélküliség csökkentésének egyik módja lehetne, ha az önkormányzat a különböző pályázatokon elnyert és egyéb beruházások megvalósításában elsősorban a helyi vállalkozókat támogatná, a pályázati feltételek meghatározása közt ez is lehetne kiemelt szempont. Fontos a szakképzési rendszer átalakítása is azért, hogy a fiatalok olyan szakmákat sajátíthassanak el, amelyek piacképesek. Ehhez a 2002-2006 között jól működő Foglalkoztatási kerekasztal tevékenységét kellene újra feleleveníteni.
Szinte kettévágja a települést a 8-as főút, mégsem épült meg az évek óta tervezett elkerülő. Mi az álláspontja?
A Várpalotát elkerülő út megépítése elengedhetetlen a település érdekében. Az ehhez szükséges építési engedélyek, környezetvédelmi szakhatósági engedélyek kiadása folyamatban van. Folyik az egyeztetés a MÁV-val a vasút-korszerűsítés és az elkerülő út építésének összehangolása, valamint a környezetvédelmi tárcával a hulladéktároló rendezése ügyében is. Ezeknek a kérdéseknek a tisztázása után 2012-ben van realitása a beru-házás megvalósításának.
Mit gondol a Várpalota környéki (például Ősi-Várpalota között), kritikus állapotban lévő utak felújításáról?
Az elmúlt években jelentős útfelújítási program valósult meg az országban EU-s, valamint hazai forrásokból, így Veszprém megyében is, melyek során az autópálya-építések, az ezekre rávezető utak felújításai kaptak kiemelt szerepet, valamint a településeken belüli utak hazai forrásokból történő felújítása Az elkövetkező évek feladata lesz a településeket összekötő utak felújítása, korszerűsítése. Ennek a programnak a keretében szeretnénk például ezt az útvonalat is korszerűsíteni.
Hogyan tudná versenybe hozni a zirci kistérségben meghatározó kis- és közepes vállalkozásokat?
Kormányzásunk ideje alatt közel 10 milliárd forint fejlesztési támogatás érkezett az 5. számú választókerületbe hazai és EU-s forrásokból. Ezek jelentős része különböző agrártámogatások, kis- és közepes vállalkozások támogatásának formájában nyújtott segítséget. Csak Zircre a körülbelül 2,8 milliárd forintból 1,5 milliárd forintnyi fejlesztés szolgálta ezt a célt, s amennyiben az ország gazdasági helyzete ezt lehetővé teszi, az adóterhek csökkentése is segíthet ebben.
Hogyan reformálná meg az önkormányzati rendszert? Miképpen csökkentené terheiket?
Meggyőződésem, hogy szükség van az önkormányzati reformra, melynek legfontosabb része a különböző szintek feladatainak, kompetenciájának pontos meghatározása a párhuzamosságok elkerülése végett. Az öt szint (település, kistérség, megye, régió, országos) egymás melletti működését támogatni tudom, hiszen feladatuk, felelősségük különböző, de természetesen a kistérségekhez és a régiókhoz lényegesen több olyan feladatot telepítenék, melyek megvalósítása ezeken a szinteken sokkal hatékonyabb lehetne.
Milyen külső forrásból lehetne a fejlesztésre szoruló zirci és kistérségi iskolák állapotát javítani?
A zirci és a térségi oktatási-nevelési intézmények állapotát én nem látom rosszabbnak, mint a hasonló lehetőségekkel rendelkező településeken. Ráadásul több pályázatban sikeresek voltak az itteni települések, például Zirc, Bakonyszentkirály több óvodai infrastrukturális pályázatot is nyert, Porván német nemzetiségi óvoda épült. Ebben a ciklusban a kormány kiemelten kezelte a korai fejlesztés támogatását, az óvodák felújítását, az iskolafejlesztési programot pedig a következő ciklusban szeretnénk folytatni.
OLDALTÖRÉS: Szabó Richárd
Szabó Richárd, a Jobbik országgyűlési képviselőjelöltje. Jelenleg egy vállalkozás résztulajdonosa, amely társasházi képviseletet lát el.
Várpalotán és környékén komoly gond a munkanélküliség. Milyen javaslatai vannak a probléma megoldására?
A munkanélküliségre az újraélesztendő feldolgozó- és élelmiszeripar, valamint az alapanyagot nyújtó mezőgazdaság, azon belül különösen a biotermesztés nyújt megoldást. A külgazdaság kelet felé nyitása révén az export növekedése is javítja a vidék kilátásait.
A rendvédelem és honvédelem bővítésével munkalehetőség teremthető. Középtávon az építőipar és a logisztika is komoly munkaerőigényt fog jelenteni. Közmunkaprogramot dolgozunk ki, mellyel az önkormányzati infrastrukturális beruházások költsége csökken.
Szinte kettévágja a települést a 8-as főút, mégsem épült meg az évek óta tervezett elkerülő. Mi az álláspontja?
Tarthatatlan, ami a 8-as főút Várpalotán keresztül haladó szakaszán folyik. Tudomásom szerint a régóta halogatott elkerülő megépítését 2013-ra tervezik. Álláspontom szerint minél előbb meg kell kezdeni a kivitelezést. Fokozottan támogatni kell a települést elkerülő útvonalak létesítését. Építéskor az érintett térség vállalkozóinak bevonásával, az indokolatlanul sok alvállalkozói szint megszüntetésével, az alvállalkozók garantált kifizetésével lehet biztosítani a gyors és lehető legolcsóbb kivitelezést.
Mit gondol a Várpalota környéki (például Ősi-Várpalota között), kritikus állapotban lévő utak felújításáról?
A pazarló autópálya-építések mellett elmaradt az alacsonyabb rendű utak korszerűsítése. Ezen utak teherforgalmát a szabályozók szigorításával csökkenteni kell, az okozott társadalmi költségeket a tranzitforgalom díjtételeibe kell beépíteni. Országos információs út- és közműtérképrendszert kell készíteni, feltüntetve az utak állapotát, a felújításokat, a fejlesztési terveket, valamint a forgalmi és baleseti statisztikát. A műszaki követelmények szigorításával el kell érni, hogy az utak 10 évig költségmentesek legyenek.
Hogyan tudná versenybe hozni a zirci kistérségben meghatározó kis- és közepes vállalkozásokat?
A munkabéreket terhelő elvonások jelentős csökkentésével kell elérni a vállalkozói szektor bővítését, a gazdaság kifehérítését. A kis- és középvállalkozók esetén (meghatározott bevételi határig) a nyereséget terhelő adó és a magánszemély osztalékadója együttesen 30 százalékot tehet ki maximálisan. Az áfát a pénzügyi teljesítéskor kelljen kiegyenlíteni, illetve visszaigényelni. Az adózási szabályokat jelentősen egyszerűsíteni és folyamatosan ellenőrizni kell. A gazdasági visszaéléseket szigorúbban kell büntetni.
Hogyan reformálná meg az önkormányzati rendszert? Miképpen csökkentené terheiket?
A jól működő önkormányzatok az erős állam alappillérei. Az ellátandó feladatoknál elsősorban a személyi, majd az intézményi feltételt kell megállapítani, ehhez kell igazítani a finanszírozást. Nem maradhat egyetlen magyar önkormányzat sem óvónő, tanító, orvos és lelkész nélkül. A helyi közbiztonság védelmére szolgál a csendőrség. A központi normatívát feladatarányosan kell meghatározni, mely fedezi a kötelező feladatok személyi jellegű kiadásait és az épületek, eszközök stb. karbantartását, felújítását.
Milyen külső forrásból lehetne a fejlesztésre szoruló zirci és kistérségi iskolák állapotát javítani?
Fontosnak tartom gyermekeink egészséges nevelését, oktatását, természetesen arra méltó körülmények között. A közigazgatási finanszírozási rendszer hatékonyabbá tételével, átszervezésével lehetne a közoktatási fejlesztési, karbantartási igényeknek megfelelni. A külső támogatási rendszereken belül mind a hazai, mind az uniós és Leader-pályázati és támogatási források egyszerűsítésével, a közjóért történő felhasználás vizsgálatának szigorításával lehet az iskolákhoz eljuttatni a forrásokat.
OLDALTÖRÉS: Talabér Márta
Talabér Márta, a Fidesz-KDNP országgyűlési képviselőjelöltje. 1998-2002 között és 2006 óta a megyei közgyűlés alelnöke. Szociálpedagógus.
Várpalotán és környékén komoly gond a munkanélküliség. Milyen javaslatai vannak a probléma megoldására?
Általános, az egész választókerületet érintő probléma a munkanélküliség. Elsősorban a vállalkozásokat érintő terhek csökkentésére lesz szükség, ez már önmagában is növelni képes kismértékben a foglalkoztatást. Hosszú távon a 8-as főút gyorsforgalmi úttá való fejlesztése is sokat lendíthet a térségen. Ezentúl, ha javul a gazdasági környezet, az önkormányzatokkal való együttműködés során a befektetők ide csalogatása a feladat. Ez a folyamat elindult az elmúlt években Várpalotán.
Szinte kettévágja a települést a 8-as főút, mégsem épült meg az évek óta tervezett elkerülő. Mi az álláspontja?
A legnagyobb adóssága az államnak az egészségügy fejlesztése mellett Várpalotával szemben a 8-as elkerülő út megépítése. A várpalotai térségben az egyik legfontosabb feladatomnak fogom tekinteni, hogy ez a beruházás megvalósuljon. Egyfelől fontos a munkahelyteremtés, másfelől pedig a város tehermentesítése és az állandó balesetveszély elhárítása miatt is.
Mit gondol a Várpalota környéki (például Ősi-Várpalota között), kritikus állapotban lévő utak felújításáról?
Számos feladat van, amit sorra lehet venni útfelújítások tekintetében is. Az Ősi és Várpalota közötti út felújítása nem választható el a 8-as elkerülő út megépítésétől. De a Tés felé vezető út is meglehetősen rossz állapotú, és még lehetne sorolni példákat. Az Állami Közútkezelő Kht. átalakítása is elengedhetetlen, mert a döntések jelenleg nem helyben születnek, illetve a források biztosítása, a gazdasági növekedés elindulása után.
Hogyan tudná versenybe hozni a zirci kistérségben meghatározó kis- és közepes vállalkozásokat?
Számtalan vállalkozás vezetőjével találkoztam az elmúlt két és fél hónapban. Egyértelműen kirajzolódott, hogy a 1998-2002 közötti időszakban élte a legjobb korszakát a legtöbb cég, a mostaninál két-, háromszor több embernek tudtak munkát adni. A Fidesz gazdaságpolitikájának a középpontjában ismét ezek a vállalkozások fognak állni. Az adó- és járulékterhek, valamint az állami szabályozás (bürokrácia) csökkentésével érhető el változás és javulás.
Hogyan reformálná meg az önkormányzati rendszert? Miképpen csökkentené terheiket?
A Fideszben hónapok óta folyik konzultáció arról, hogyan lehet az önkormányzati rendszert takarékosabbá tenni. Önkormányzatok nem kerülnek megszüntetésre, azonban biztosan kevesebb lesz az önkormányzati képviselők száma, amennyiben 2/3-os felhatalmazást adnak a választók. Csökkenteni kell a bürokráciát, a szakhatóságok és az önkormányzati feladatok számát. Az önkormányzati szintekről - régió vagy megye -, illetve a kistérségek szükségességéről is dönteni kell.
Milyen külső forrásból lehetne a fejlesztésre szoruló zirci és kistérségi iskolák állapotát javítani?
Az oktatási infrastruktúra területén a 2006-os ígéretekkel ellentétben nem történt jelentős előrelépés a zirci kistérségben sem. A vidéki, falusi iskolák megtartása fontos feladat. A korszerűsítéshez, hiányzó funkciók (például tornaterem) biztosításához elsősorban európai uniós forrásokat lehet majd igénybe venni.
OLDALTÖRÉS: Vancsek Ferenc
Vancsek Ferenc, a Lehet Más a Politika országgyűlési képviselőjelöltje.
Várpalotán és környékén komoly gond a munkanélküliség. Milyen javaslatai vannak a probléma megoldására?
A munkanélküliség nemcsak Várpalotán és Zircen jelent problémát, hanem az egész országban. A zöld adók bevezetésével a költségvetési egyensúly megtartása mellett is csökkenthetőek a munkavállalást terhelő járulékok. Zöld beruházási programokkal, például energiatakarékossági felújításokkal, a közösségi közlekedés fejlesztésével új munkahelyeket lehet létrehozni. A mezőgazdasági támogatások átalakításával, az ökológiai gazdálkodás támogatásával a vidéki munkahelyek száma is növelhető.
Szinte kettévágja a települést a 8-as főút, mégsem épült meg az évek óta tervezett elkerülő. Mi az álláspontja?
Várpalotán a légszennyezettségi adatok a szálló por tekintetében gyakran túllépik az egészségügyi határértéket. Ennek fő okozója a közlekedés. Napjainkra elengedhetetlenné vált, hogy a 8-as főút Várpalotát elkerülő szakasza megépüljön. De ez csak az egyik lépés. Fejleszteni kell a kerékpáros közlekedés lehetőségét és biztonságát. Ezzel párhuzamosan fejleszteni kell a közösségi (vasúti) közlekedést is, hiszen így fog csökkenni a gépjárművek okozta környezeti terhelés.
Mit gondol a Várpalota környéki (például Ősi-Várpalota között), kritikus állapotban lévő utak felújításáról?
Véleményem szerint szükség van az országban autópályákra is. Sajnos azonban az utóbbi években aránytalanul lecsökkent az alacsonyabb rendű utak fejlesztése szinte az egész országban. Arról nem is beszélve, hogy a környező országokkal összehasonlítva szinte Magyarországon a legdrágább az autópálya-építés. Az autópálya-építések átütemezésével, az anyagi források átcsoportosításával ezek a kritikus állapotban lévő utak, ha nem is egyszerre, de javíthatóak lennének.
Hogyan tudná versenybe hozni a zirci kistérségben meghatározó kis- és közepes vállalkozásokat?
Az alacsony jövedelműek járulékterheinek csökkentésével és célzott programokkal javítani kell a szegények munkavállalási lehetőségeit. Át kell alakítani a segélyezési rendszert, hogy védelmet adjon a tartós mélyszegénység ellen és munkavállalásra ösztönözzön. Az adórendszer átalakításával, különböző adónemek összevonásával, egyes kis adók megszüntetésével csökkenthetők a kis- és középvállalkozások terhei. Így nagyobb eséllyel tudnak talpon maradni, versenyképesek lenni.
Hogyan reformálná meg az önkormányzati rendszert? Miképpen csökkentené terheiket?
Az önkormányzatok szinte az egész országban anyagi gondokkal küzdenek. Egy biztos, hogy az államilag elrendelt feladatok mellé állami támogatást is kell adni. Ezen kívül el kell érni, hogy az adók a helyi önkormányzatoknál maradhassanak. Az önkormányzatok önállóságát növelni kívánjuk, számukat nem akarjuk csökkenteni. Azonban az adott önkormányzatok testületeinek létszámcsökkentését érdemes lenne átgondolni.
Milyen külső forrásból lehetne a fejlesztésre szoruló zirci és kistérségi iskolák állapotát javítani?
Amennyiben így csökkennének az önkormányzatok anyagi gondjai, az iskolafejlesztésekre is több pénz jutna. Ezen munkálatok elvégzéséhez pályázati pénzt is be lehet vonni. Továbbá több, általam meglátogatott oktatási intézményben egyes felújítási munkálatokat a szülők végeztek el társadalmi munkában. Így csak az anyagköltséget kellett kigazdálkodni az intézményben.