2010.03.11. 13:28
Kiállja az alkotmányossági próbát? Előbb javít, azután fizet
Budapest - Az Alkotmánybírósághoz fordult a Magyar Autóklub a kötelező gépjármű felelősségbiztosításról szóló törvény egyes rendelkezései miatt; egyebek mellett azt a pontot kifogásolják, miszerint a biztosító a teljes kárt csak akkor térítheti meg, ha a kijavításról számla áll rendelkezésre.
Ez év április 1-től lép(ne) hatályba a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást (kgfb) rendező jogszabály módosítása.
A tervezett szerint a jövőben a biztosító elküldheti műszaki vizsgára a totálkárosra tört autót, hogy az a későbbiekben egyáltalán forgalomba állítható-e. Mindennek a költségét az autó tulajdonosának kell állnia.
A másik vitatott módosítás szerint a biztosító a teljes kárt csak akkor térítheti meg, ha a kijavításról számla áll rendelkezésre. Mindezek miatt a Magyar Autóklub az Alkotmánybírósághoz fordult, kérve az áprilisban hatályba lépő törvény egyes rendelkezéseinek utólagos normakontrollját, és azok megsemmisítését.
A szakmán belül sincs összhang, ezt bizonyítja a legfontosabb és legnagyobb autós szakmai szervezeteket tömörítő Autós Nagykoalíció véleménye, amely sajtóközleményben hozták nyilvánosságra álláspontjukat.
Eszerint számukra legfontosabb a gépjárművet használó ügyfelek érdekeinek védelme és a legális gazdaság támogatása. Éppen ezért úgy vélik, a tervezett jogszabály az ügyfelek kártérítésére vonatkozó jogait sértetlenül hagyta.
A módosítás megakadályozza, hogy az ügyfelek kártérítése ne lehessen kevesebb, mint amennyi a gépjármű szakszerű javításához szükséges. A jogszabály méltányos kártalanítást biztosít az ügyfeleknek akkor is, ha a gépjármű megjavítására nem kerül sor.
Szerintük az új jogszabály ellene hat annak a gyakorlatnak, amikor a biztosító társaságok nyereségének növelése az ügyfelek kárára történik meg azzal, hogy a tájékozatlan ügyfeleket a gyorsított kárrendezéses ajánlattal jelentősen kisebb kártérítésben részesítik, mint amit az ügyfelek által fizetett biztosítási díj és szerződés lehetővé tenne.
Megakadályozza azt is, hogy totálkárosnak minősített gépjárművek az illegális gazdaságban kezdjenek új életet. A jogszabály jelentős lépést tett abba az irányba, hogy a javításokról az ügyfelek számlát kapjanak, ezzel érvényesíthessék garanciális jogaikat, valamint ez motiválja az ügyfeleket, hogy gépjárműveiket legális, regisztrált szervizekben javíttassák meg.
Az ANK nyomatékosan hangsúlyozza, a gépjármű tulajdonosok a biztosítók által kiszámolt, ajánlott és szerződött felelősségbiztosítási díjat fizetnek. A gépjármű tulajdonosok ezzel jogot szereztek arra, hogy olyan kártérítésben részesüljenek, amely elegendő arra, hogy önhibájukon kívül keletkezett kárukat szakszerűen, biztonságosan és garanciával javíttathassák meg, illetve káruk teljes mértékben megtérüljön.
Knezsik István elnök leszögezte, a jogszabály jelentős lépés a helyes irányba, az ügyfelek anyagi érdekei védelme és a gazdaság fehérítése irányába és megfelel annak a gyakorlatnak, amelyet egy Európai Uniós tagállamnak folytatnia kell.