Balatonfűzfőn valaki törvényt sértett - Vita az összevont intézményről

Balatonfűzfő - A város képviselő-testületének legutóbbi ülésén már nem először gerjesztett éles vitát a beiskolázási adatok alakulásával foglalkozó napirend.

Győrffy Árpád

A 2006-ban megválasztott képviselő-testületet a teljes cikluson át végig kíséri a helyi általános iskolával illetve iskolákkal kapcsolatos polémia. A képviselők többsége még működésük első évében döntött arról, hogy a Fűzfőfürdő településrészen lévő Jókai iskolát megszüntetik, illetve beolvasztják a fűzfőgyártelepi Irinyi iskolába. A füzfőfürdői szülők egy része az összevonás elleni tiltakozásként gyerekét más település iskolájába vitte át.

Tavaly tavasszal derült ki a nyilvánosság előtt, hogy a fűzfőfürdőiek mellett egyre több olyan fűzfőgyártelepi szülő is van, aki a gyermekét Almádiba, Kenesére vagy éppen Litérre viszi iskolába, miközben nem mindenki örömére megnőtt a nem helyi diákok aránya. A helyi nyilvánosság előtt megjelenő vitában és a képviselő-testület ülésén is a kezdetektől egyik központi elemként jelent meg az ügyben az összevont intézmény vezetőjének, Bandiné Liszt Amáliának a tevékenysége. Nagy hangsúlyt kapott ez annak kapcsán is, hogy az összevonás első tanévében az igazgató ősztől tavaszig külföldön folytatott tanulmányokat a munkáltató, Majorné Kiss Zsuzsanna hozzájárulásával.

Az iskolák összevonásának szakmai tapasztalatai, a helyi gyermekek beiskolázási mutatói a mostani ülés előtt tavaly októberben szerepeltek a testület előtt. Akkor dr. Keil Kálmán alpolgármester javaslatára levették a kérdést napirendről. A polgármester ezt követően kérte fel Kotzó Lászlót az ügy megvizsgálására. A  közoktatási szakértő jelentése és bizottsági ülésen tett szóbeli kiegészítése alapján a szülők elégedettek az iskola személyi, tárgyi feltételeivel, a szakmai munka színvonalával. Véleménye szerint a probléma forrása a kommunikáció, az emberi kapcsolatok közvetlenségének hiánya.

A jelentés kapcsán a januári ülésen Váróczi Kálmánné képviselő szavazást kért arról, hogy a testület bízza meg az illetékes bizottságot az igazgatói visszahívás lehetőségének a megvizsgálásával. A polgármester a javaslatot nem tette fel szavazásra, mert szerinte ilyen csak a humán bizottság zárt ülésén merülhet fel, majd utána a testület zárt ülésen foglalkozhat azzal, ha akar. Dr. Takács László jegyző ehhez azt tette hozzá, hogy már a javaslat megfogalmazása önmagában is alapot ad kártérítési per indítására. A kezdeményezést törvénysértőnek minősítette.

A képviselő-testület a humán bizottság javaslata alapján feladat- és intézkedési terv készítésével bízta meg a polgármestert, amit a márciusi ülésre kell beterjeszteni.

A helyi közéletben a téma legfeljebb amiatt szorulhat most hátrébb, mert közben nyilvánosságra került egy, az óvodák összevonásával kapcsolatos elképzelés.

 

Kotzó László javaslatai a helyzet javításához
 
Hogyan növelhető a településen élő gyerekek beiskolázási aránya?

Véleményem szerint a jelenlegi trend - mely szerint a balatonfűzfői szülők közül egyre többen íratják gyermeküket más település általános iskolájába - csak közös erőfeszítéssel állítható meg. Nem jelent megoldást, sőt ront a helyzeten az egymásra mutogatás, és a bűnbakkeresés. Az érintetteknek (szülőknek, iskolavezetésnek, fenntartónak) együtt kell keresniük a megoldás lehetőségeit és ezért mindenkinek tennie kell. Tennivaló pedig akad bőven! Általános hibának tartom a közvetlen emberi kapcsolatok-, a nyílt és jóindulatú kommunikáció-, valamint az őszinte együttgondolkodás hiányát.

Mit tegyen a fenntartó?

Mutasson példát a jó együttműködésben
- Ne kívülállóként szemlélje a történteket, hanem aktívan tegyen azért, hogy a jelenlegi helyzet
megváltozzon.
- Kezdeményezze az érintettek közötti párbeszédet.
- Mutasson nagyobb érdeklődést az intézményekben folyó munka iránt.
- Legyen büszke az iskola eredményeire, sikereire.
- Vegyen részt az óvoda és az iskola programokon, rendezvényein, ünnepélyein, a tanulmányi és
sportversenyeken.
- Érezze és éreztesse az intézményekben dolgozókkal, hogy közös az érdekük.
- Mutassanak példát és tiszteljék meg közoktatási intézményeiket azzal, hogy nem más település óvodájába,
vagy iskolájába íratják be gyermekeiket.
 
Mit tegyen az iskolaigazgató?

Jó és közvetlen kapcsolatokat alakítson ki környezetével.
- Próbáljon meg változtatni vezetői stílusán.
- Építsen jó és közvetlen /személyes emberi és szakmai/ kapcsolatokat szűkebb és tágabb környezetével.
- Tekintse partnernek és segítőtársnak a szülőket.
- Az intézményt, illetve a gyerekeket érintő döntések előtt kérje ki a szülők véleményét.
- Tegye nyitottabbá, családiasabbá az intézményt úgy, hogy minden iskolahasználó otthon érezhesse magát.
- Tartózkodjon minél többet az intézményben. /a pedagógusoknak, szülőknek és gyerekeknek érezniük kell a
vezető jelenlétét/
 
Mit tegyen az óvodavezető?

Segítse az iskola munkáját
- Tegyen meg mindent, hogy jó kapcsolatot ápoljon az iskolával./meghívók, közös rendezvények, programok/
- Egyeztesse nevelési programját az iskola pedagógiai programjával.
- Orientálja a szülőket, hogy gyermekeiket a helyi iskolába írassák.
 
Mit tegyen az szülő?

Tekintse partnernek az iskolát
- Törekedjen az intézménnyel való jó és közvetlen kapcsolatokra.
- Ősmerje meg és segítse az intézményben folyó nevelő-oktató munkát, de a pedagógiai munkába ne szóljon
bele.
- Legyen büszke az iskola eredményeire, sikereire.
- Legyen kritikus, de ne keltse az iskola rossz hírét.

Az összefogás minden érintett érdeke, hiszen Balatonfűzfő közoktatás terén kitűzött mikrotérségi szerepköre csak így őrizhető meg.

Bízom benne, hogy véleményemmel - a tények őszinte feltárásával és javaslataimmal - hozzájárulhattam a helyi
gyerekek beiskolázási arányának növeléséhez.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!