2009.09.24. 10:49
Twitter - Csicsergés a világhálón
Veszprém - A 2007-ben alapított Twitter közösségi mikroblog-rendszer a világháló egyik leggyorsabban növekvő honlapja. Magáncélú felhasználás mellett rendezvények népszerűsítésére is kiválóan alkalmas.
A tengerentúli San Francisco-ban elindított Twitter nem más, mint egy ismeretségi hálózat és mikroblog-szolgáltatás, mely lehetővé teszi a felhasználóknak, hogy rövid bejegyzéseket vagy egymásnak szánt üzeneteket (ezek a tweet-ek, ami magyarul csicsergést jelent) írjanak a Twitter honlapján létesített csatornájukon. A friss bejegyzések az adott személy profilján jelennek meg, de azonnal kézbesíti azoknak a felhasználóknak is, akik erre feliratkoztak. A küldő meghatározhatja, hogy csak azok kapják meg a kézbesítést, akik a baráti köréhez tartoznak vagy (alapbeállításként) mindenki. A szolgáltatás olyannyira népszerű, hogy amíg a Nielsen piackutató felmérése szerint 2008 februárjában még csak 475 ezer felhasználója volt, egy évvel később már 7 millió ember "csiripelt" rendszeres a weben.
És hogy mi értelme van az egész oldalnak? Nos, a Twitteren alapesetben azt írja le az adott felhasználó, hogy mit csinál éppen, merre jár, s mit lát. Mivel a szolgáltatás sms-ben is elérhető, a leggyorsabb nyilvános kommunikációs csatornaként tartják számon a portált. A titka azonban abban rejlik, hogy a "helyzetjelentések" mellett kósza gondolatok, szellemes észrevételek, viccek, jó linkek és zenék is keringenek a virtuális üzenőfalon - gyakorlatilag minden, ami nem ér meg egy külön blogbejegyzést, de mégis megosztaná az ember a többiekkel.
A webes trendekre mindig gyorsan reagáló nyugati országokban a marketingesek hamar felismerték a Twitterben rejlő direkt kommunikáció lehetőségét, Magyarországon ugyanakkor alig néhány fesztivál használta a szolgáltatást. Utóbbi csoportba tartozik a Veszprémi Ünnepi Játékok csapata, akik saját csatornán keresztül számoltak be a fesztiválon történtekről.
- Elsősorban a fiatalabb generációt akartuk a Twitteren és a kapcsolódó zenés-videós tartalmakat rejtő YouTube-on keresztül elérni, idén ugyanis több koncert az ifjabb közönségnek (is) szólt a korábbi évekhez képest. Egyértelműen látszik egyébként a digitális tendencia, a jegyek 30 százalékát, mintegy 4000 darabot vásároltak az interneten keresztül, s arra a kérdésre, hogy honnan tudott a fesztiválról, a megkérdezettek közel fele a világhálót jelölte be - mondta el a témában feltett kérdésünkre Mészáros Zoltán, a Veszprémi Ünnepi Játékok Kft. ügyvezető igazgatója.
A ">@veszpremfest néven fut twitter-csatornának egyébként 140 állandó követője volt, ezt az eredményt mindössze három hét alatt érte el a webkettes marketingért felelő csapat.
- Néhány lelkes követőnk a rendezvényen készített képekkel is színesítette a "csiripeléseket", valamint Candy Dulfer a Twitteren írta, hogy épp készülődik a veszprémi fellépésre. Ezen felül a művésznő egy magyar nyelvű videót is készített, melyet a már említett videómegosztó portálon lehet megtekinteni - fűzte hozzá Mészáros Zoltán.