2009.08.06. 14:33
Győznek a szakmai érvek? Megkezdődhet a kettes számú komp előkészítése
Fonyód - A kettes számú balatoni kompkikötő tervezett helyszínén személyesen tájékozódott a feltételekről csütörtökön Hónig Péter közlekedési, hírközlési és energiaügyi miniszter dr. Suchman Tamás, a Balaton Fejlesztési Tanács elnökének meghívására.
Természet- és környezetvédelmi, közlekedés racionalizálási és turisztikai okok is indokolják a Fonyód és Badacsonytomaj között tervezett második számú kompátkelőt - hangsúlyozta a fonyódi kikötőben Suchman Tamás.
A BFT elnöke a projekt indoklásaként elmondta: a rengeteg gépkocsi miatt a Tihanyi-félsziget túl van a terhelhetőségén, csakúgy, mint a déli partról autózva Keszthely vagy Szigliget térsége, az északi partról Balatonvilágos irányából haladva pedig a nyári főszezonban igencsak nehézkes elérni Badacsonyt.
Idegenforgalmi és gazdasági beruházás egyben a komp, ugyanis léte további előnyöket, turisztikai vonzerőt generálna a térségben.
Eddig döntően érzelmi alapon folytak a viták utalt az előzményekre Hónig Péter. A miniszter kiemelte: a tárca támogat minden olyan beruházást, amely gazdaságilag indokolt és fejlődést jelent.
Dr. Ujhelyi István, a Nemzeti Turisztikai Bizottság elnöke szerint évek óta azon fáradoznak, hogy Badacsony térségét bekössék az infrastrukturális hálózatba. Ez nem csak a városnak, hanem az egész térségnek kulcsfontosságú.
Ezt hangsúlyozta Krisztin N. László, Badacsonytomaj polgármestere is, aki hozzátette: egy felmérés szerint vendégerik nagy része a fővárosból érkezik, nem mindegy, mennyi idő alatt teszik meg az ide vezető utat.
De nemcsak a turisztikai szempontokat kell figyelembe venni: az itt élők vonattal csaknem négy óra alatt tudnak eljutni a fővárosba, a komp pedig lerövidítené az időt.
Hidvégi József, Fonyód polgármestere szerint ez Badacsony tágabb környezetének és a délnyugat balatoni térségnek, a háttértelepüléseknek is komoly fellendülést hozna.
A projekthez át kellene alakítani a fonyódi és a badacsonyi kikötőt is, elkészültek már a műszaki tanulmánytervek, megtörténtek a hatósági egyeztetések és a hajók tervezése is - mondta el Lain Ferenc, a Balatoni Hajózási Zrt műszaki vezetője.
*
Nyolc tíz éve merült fel először egy Fonyód és Révfülöp között közlekedő légpárnás hajó gondolata. Az első elképzelést követte a jelenlegi, amely alapján a tó két partja között a tervek szerint két olyan komp közlekedik, amelyik az 5,5 kilométeres távot húsz percen belül megteszi.
A kompok 48-50 autó és 350 ember szállítására alkalmasak. Most részletes hatástanulmány készül, a projekt 2010 végén kezdődhet és legkorábban 2012 végén, 2013 elején lehetne komppal közlekedni a két város között.
A jelenlegi becslések alapján 4,55 milliárd forintos közlekedési projektet uniós támogatással, társadalmi egyeztetésekkel kívánják véghez vinni.