Borosta

2011.06.12. 08:05

Már ízig-vérig rendőr

Csatlós Ferenc rendőr hadnagy egy 280 kilogrammos vasparipát terelget nap mint nap. Pedig nem motoros rendőrnek készült, s nem is vallja magát „nagy” motorozónak.

Horváth-Balogh Attila


A 33 éves férfi Zalaegerszegen él, onnét jár le dolgozni Nagykanizsa mellé, ahol a Zala Megyei Rendőr-főkapitányság eszteregnyei autópálya- alosztályának vezetőhelyettese.

Szakoktatói végzettséget szerzett, csak aztán végezte el a Rendőrtiszti Főiskolát. 1999 óta rendőr, 2001- ben pedig sikeres záróvizsgát tett a két hétig tartó motoros alapképző tanfolyamon. A későbbiekben begyűjtötte az összes lehetséges közlekedésrendészeti végzettséget is. Ma már ízig-vérig rendőr.


– A motoros rendőröket egy meglehetősen nehéz tanpályán készítik fel az életre, a mindennapi munkára, s a kiképzés része a gyorsasági motorozás is, ahol kitapasztalhatod, mit bír a géped, meddig mehetsz el, mennyire döntheted be a kanyarokban – mondta Csatlós Ferenc. – Nem könnyű teljesíteni, de a tanfolyam két hete után nincs mese, szintidőre meg kell tudni csinálni a tesztpályát. A szakmában már van egy-két hölgy is, aki ugyanúgy teljesíti a követelményeket, mint a férfi kollégák – tette hozzá.

 

Öltözéke speciális anyagból készült, a BMW gyártja, s természetesen, a védendő testtájékokon protektorokkal, merevítőkkel szerelték fel. Menetszélben viszonylag kellemes, vízhatlan viselet, ha viszont megállunk vele, kifejezetten izzasztó tud lenni. A ruhából, a szintén nem hétköznapi, bemikrofonozott bukósisakból és a csizmából álló garnitúra együtt 6-700 ezer forintba kerül.

És most lássuk Csatlós hadnagy kétkerekű paripáját, a BMW 850RT típusú motorkerékpárt! A 8 éves járgányt az egyik legideálisabb típusnak tartja gazdája, aki szerint nagyon gyors, s ha kell, igencsak hatékony a körülbelül 200 kilométeres óránkénti sebességével.

 

– Elsősorban kíséréshez, védett személyek útvonalbiztosításához használjuk, illetve nyáron, a turisztikai szezonban motoros járőrszolgálatot látunk el vele – magyarázta a fiatal zsaru. – Méretei miatt jól használható dugókban, autók között, mozgékony kis gép... Nos, mint kiderült, ez a „kis gép” 280 kilogrammos – tehát nem árt hozzá gyúrni kicsit. Igaz, ha egyszer kibillen az egyensúlyából, nincs az az ember, aki megfogja, lett légyen bármilyen izomkolosszus is. Akkor már jobb hagyni, hadd menjen: a különböző bukócsövek megvédik a motort és a vezető lábát is.

 

Érdekes, hogy hivatása ellenére Csatlós Ferenc mégsem tartja magát a motoros társadalom tagjának. Úgy véli ugyanis, manapság sajnos, a motorkerékpár is státusszimbólum, presztízskérdés lett, s általában azok ülnek fel rá, akik még mentálisan nem készek a motorozásra. Tapasztalatai szerint a legtöbb motorbalesetnek olyan fiatalok a részesei vagy okozói, akik nem ismerik, nem uralják járművüket, s a veszélyhelyzeteket sem képesek megfelelően kezelni. Gyakran ezért következik be a tragédia. Azt is elmondta: sajnos, már sok ilyet látott, s ezek mindig nyomot hagynak benne, ám a baleset helyszínén nincs idő lelkizni. Ott csak egy dolog van: munka. A motoros rendőrök autós társaikhoz hasonlóan gyakran bonyolódnak követésekbe, amit a köznyelv üldözésnek hív. Persze, ilyesmibe csak ésszerű keretek közt mennek bele, de általában így is megfogják, akit akarnak.

Amúgy az autópályaalosztály járműflottájában nem ez az egyedüli motor. Sőt: „társa” igazi kuriózum: megjárta a Hungaroringet, s dedikált rá még maga Ralf Schumacher is...

 

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!