2011.08.23. 05:01
Turizmus: Az időjárásnak kiszolgáltatva
Veszprém - Az elmúlt évtizedek kialakult hazai hagyományai szerint augusztus 20-án lezárul a balatoni főszezon. Igaz, az időjárás a napokban jobb, mint a nyár közepén volt, de a közelgő iskolakezdés és a megszokás most is jól látható választóvonalat húzott a forgalomban: kevesebb a napozó, fürdőző vendég, kisebb az autóáradat az utakon és a sorbanállás a büfék, vendéglők előtt.
Hogy valójában milyen is volt a főszezon, az várhatóan az ősz végén derül ki az összesített statisztikai adatokból. Hogy ne kelljen addig várni, a turisztikai szolgáltatók eredményei, tapasztalatai alapján próbáljuk bemutatni a helyzetet. A kép hasonlóan változatos, mint az időjárás volt: nem mindenki járt rosszabbul, és az adatok szerint nem is volt rosszabb az időjárás a tavalyinál. És mégis sok a panasz a vendéglátók körében.
Filotás Tivadar, a tihanyi Babamúzeum tulajdonosa az elégedettebbek táborába tartozik. Igaz, nem titkolja, ennél ő is jobbat várt.
- Hozzánk azok jönnek, akik eleve így tervezték utazásukat, az ilyen, célzottan érkező vendégekből az idén is megfelelő volt a forgalmunk. Mégsem vagyok teljesen elégedett, mert az idei előszezonban a megszokottnál sokkal kevesebb iskolás csoport keresett meg bennünket, pedig Tihanyban összességében nem nagyon csökkent a számuk. Eljöttek, körülnéztek, megcsodálták a panorámát, talán az apátságba is bementek, másra már nem volt pénzük. Ugyanez áll a turisták többségére is. Utazásra még van pénzük, de helyben költeni már nem nagyon tudnak. Hosszabb távon mindenképpen segíteni kellene valahogy az iskolai kirándulásokat, ahogy régen is volt. Másik oldalról pedig tudomásul kell vennünk, ha nem mindenki kínál minőséget, és nem mindenki dolgozik tisztességesen, akkor Tihanyban is elveszthetjük a meglévő vendégkörünket is.
Sándor József, a füredi Koloska csárda vezetője nagyon rossz főszezon után van.
- Nekünk is csak akkor megy igazán, ha a parton tömeg van. Mivel a rossz idő elriasztotta a vendégeket a Balatontól, hozzánk sem jutott belőlük. Az olaszok teljesen elmaradtak, német, dán, holland is alig van. A magyarok meg teljesen az időjárással kapcsolatos jóslatokhoz igazodnak. A jelenlegi állás szerint mintegy 30 százalékkal kisebb volt a forgalmunk, mint tavaly. Kevesebb volt a vendég, és aki jött, azok közül is sokan spórolósabban rendeltek.
Sokkal elégedettebb a forgalommal a parti sávban lévő Halászkert éttermet vezető Horváth Csaba.
- A füredi vendégek többsége ide a környékünkre, a város megszépült alsó részére koncentrálódik. Az eddigi forgalom alapján én optimista vagyok, abban bízom, hogy jobb évet zárok a tavalyinál. A vendégek között vannak olyanok, akiknek nem kell a pénzükre figyelni a rendelésnél. Mások az egykori német vendégekhez hasonlóan precízen kiszámolják, hogy mi az, amit megengedhetnek maguknak. Én ezt teljesen normális dolognak tartom, nagyon örülünk nekik is, csak jöjjenek minél többen, hisz ebből élünk.
A szálláshelyek közül két szálloda és egy szálláshely-közvetítő tapasztalatait kérdeztük.
Szíjártó Csaba, a kenesei Hotel Marina Port igazgatója is az elégedettebbek közé tartozik.
- A belföldi turizmust erősnek vártuk. Ehhez a feltételeket is megteremtettük az olyan, gyerekeknek szóló szolgáltatások bővítésével, amit rossz időben is igénybe lehet venni. Én ezzel magyarázom, hogy a júliusi, augusztusi rossz időben is kitartottak a vendégeink, és sikerült végig 80 százalék feletti foglaltságot elérni. Persze, több vendégünk lett volna, ha folyamatosan 30 fok felett lett volna a főszezoni hőmérséklet. Talán jövőre.
Hasonlóan értékeli a helyzetet Cserép Béla, a füredi Anna Grand Hotel vezetője is.
- Az időjárás bennünket is ugyanúgy sújtott, mint másokat, hisz egyértelműen kisebb volt az utazási kedv a Balatonhoz. A belföldi vendégkör nagy aránya miatt különösen hullámzó volt a forgalom, mert azonnal reagáltak az időjárási változásokra és a negatív előrejelzésekre. Egy ilyen helyzetben különösen fontos a gyors reagálás, az előfoglalási kedvezményekkel vagy last minute akciókkal való operálás. Ennek is köszönhető, hogy foglaltságban sikerült a tavalyi forgalmat hoznunk. Igaz, ennél mintegy tíz százalékkal többet szerettünk volna. Árbevételben viszont sikerült teljesíteni a terveinket.
Ha a szállodáknál hektikusan alakult az idei szezon, akkor fokozottan érvényes ez a magánszállásadásra. Mikes-Peidl Éva egy Almádiban működő szállásközvetítő iroda vezetője.
- Mi tavaly kezdtük érezni a válságot a forgalom csökkenésében, az idei szezon még annál is rosszabbul alakult. Egyértelműen ki lehet mondani, hogy ez a szolgáltatás abszolút időjárásfüggő. Gyakorlatilag a hét első felében kiadott időjárás-jelentések határozzák meg, hogy mire számíthatunk.
Az irodavezető véleménye szerint egyetlen biztosítékuk volt a rossz időjárás hatása ellen, mégpedig a sok visszatérő vendég, akik már télen vagy tavasszal lefoglalják a szállásokat.
- A júliusi előrefoglalásoknak köszönhetjük, hogy nem alakult a szezon még a jelenleginél is rosszabbul. Szerencsére éppen akkor volt sok ilyen vendégünk, amikor a rossz idő miatt mások nem jöttek.
Mikes-Peidl Éva úgy látja, hogy a magánszállásadók többsége végre kezdi tudomásul venni, hogy követni kell az átalakuló üdülési szokásokat. Már nem lehet abban bízni, hogy a vendégek többsége egy hétre vagy annál hosszabb időre jön. Aki a piacon akar maradni, annak fogadni kell a 2-3 éjszakára érkezőket is.
Az szintén nagyon fontos, hogy mindig pontosan azt nyújtsák, azt kérjék, amit előre mondtak, mert a vendégek bizalmát a legapróbb ügyeskedésekkel is el lehet játszani. Ugyanakkor az is hasznos lenne, ha a vendégek is próbálnák követni a lehetőségeket.
A kerékpáros turisták például sokkal könnyebben kapnának akár egy-két vagy több éjszakára is szállást, ha nem a hétvégén akarna mindenki biciklizni.
Más okok is lehetnek
A szállodaszövetség napokban kiadott értékelése a forgalmi adatok mellett összehasonlítja az idei szezon eleji időjárást a tavalyi hasonló időszakéval. Mint írják, az idén májusban, júniusban az Országos Meteorológiai Szolgálat adatai szerint az időjárás a csapadékmennyiséget és a napsütéses órák számát tekintve is kedvezőbb volt, mint a múlt évben. Ez mindenképpen arra utal, hogy a forgalom stagnálása, esetenként csökkenése mögött más okok is vannak.
Szerintem - Az újságíró véleménye
A rossz idő, a romló anyagi helyzet folyamatosan csökkenti a fizetőképes vendégek mennyiségét a Balatonnál. A vonzó környezetben, központi helyen lévő és a negatív hatások ellen megfelelő eszközökkel fellépő szolgáltatók még állják a sarat. Ha más nem, elszívják a vendége-ket a rosszabb helyzetben lévő vagy nem megfelelő eszközöket használó társaiktól is. Még örülhetnénk is a piac tisztulásának, ha a legérdemtelenebbek hullanának ki.
A valóság azonban nem mindig ilyen szép, hiszen többnyire nemcsak az érintett vállalkozás tehet a sanyarú helyzetét előidéző tényezőkről.
Győrffy Árpád
[email protected]