2011.07.25. 05:45
Lomizás: Határokon átívelő probléma
Megváltoztak a lomizásra vonatkozó szabályok - tudatta több médium, pedig "csak" arról van szó, hogy az osztrákok megelégelték a veszteséget, amit az értékes hulladék kihurcolása miatt szenvedtek el, így, ahol tehetik, büntetik a kereskedőket.
Devecserben több száz család él használtcikk-kereskedésből, az egyik legnagyobb cég a lomi.hu, ők teljesen legálisan működnek.
- Mi két hete nem jártunk Ausztriában, azóta, hogy azt hallottuk, hétezer euróra büntethetnek bennünket. Szerencsére elég nagy az árukészlet, kitartunk addig, amíg pontosan kiderül, mi is ez az egész, és mi rá a megoldás - mondja Pernesz Miklós ügyvezető.
Az épületben, a környékén valóban tekintélyes mennyiségű használt cikk kínálja magát a kávéscsésze kistányérjától az automata mosógépig. Pernesz Miklós tíz éve foglalkozik lomizással, olyan öt éve ennél a cégnél. A szezon tavasszal a kerékpárokkal és a fűnyírókkal kezdődik, ősszel a kisgépekkel, télen a sífelszerelésekkel folytatódik. Itt javítást is vállalnak és garanciát adnak az eladott termékre. Nem mindenki ilyen tisztességes azonban.
- Sokan árulnak háztól. Nem fizetnek tb-t, alkalmazottat, adót. Ezzel meg nem érdemelt előnyre tesznek szert velünk szemben és ártanak a szakmának - fejtette ki Pernesz Miklós, akit nem lep meg az osztrákok határozott fellépése. Hallott ugyanis olyan történeteket, hogy kerékpárokat, motorbicikliket hoznak be, amit az árok szélén „találnak”: sok gyerek ott hagyja, amikor felszáll az iskolabuszra. Ők meg elhozzák.
Toldi Tamás, Devecser polgármestere szerint sok a túlzás az Ausztriából érkező hírekben, de az igaz, hogy az utóbbi időben kissé bekeményítettek az osztrák hatóságok. Korábban is végeztek ellenőrzéséket, és ha nem volt minden rendben az autóval vagy a papírokkal, akkor büntettek, de most mintha speciálisan a lomisokra fokuszálnának. El is érték a céljukat, hiszen, ha ki kell fizetni a 800 eurós büntetést vagy ott kell hagyni az autót Ausztriában, az nagy érvágás a használtcikk-kereskedőknek. Sokan félnek is most Ausztriába menni emiatt.
- A kelet-európai használtcikk-kereskedés felmérése, valamint legális mederbe terelése érdekében több érintett ország - így Magyarország és Ausztria is - egy közös EU-támogatású projekt (TransWaste) keretében együtt dolgozik. Ebben hulladékgazdálkodással, európai jogokkal foglalkozó szakemberek vannak. A magyar partnert képviselő miskolci Bay-Logi Intézet szakemberei nemrégiben tartottak tájékoztatót Devecserben arról, milyen szabályoknak kell megfelelni. Körvonalazódik a megoldás: a használtcikk-kereskedőknek ki kell váltaniuk egy igazolványt, ennek birtokában legálisan kereskedhetnek. Az igazolványokat a most szerveződő használtcikk-kereskedői szövetség adja majd ki. Az igazolvány megszerzése érdekében oktatáson is részt kell venniük a kereskedőknek, többek között vizsgázni kell hulladékgazdálkodásból. Emellett meg kell felelniük bizonyos feltételeknek, például, hogy nem voltak büntetve Ausztriában. A részleteket még kidolgozzák.
Háznál nem engedélyezik majd a lomizást, mindenkinek a piacra kell mennie, s az illegális lomizás ellen fellépnek. Használtcikk-kereskedést csak adót fizető vállalkozók végezhetnek. Az országba behozott termékekről szállítójegyet kell felmutatniuk, hogy pontosan mit hoznak be a határon, honnan szerezték az árut, akár telefonszámmal is feltüntetve, hogy ellenőrizhető legyen, amit állítanak. Ha az áru nem hulladék, hanem használt cikk, akkor behozhatják és árusíthatják. A vétel és az eladás közötti különbség összege - csökkentve az elismert költségekkel - lesz majd az adó alapja.
- Érezzék az itt lakók, hogy a lomisok is hozzájárulnak a közteherviseléshez. Mert bizony nem könnyű a város bizonyos részein elviselni mindazt, ami sokszor a lomizással jár, márpedig a nyugodt környezethez, csendhez és pihenéshez mindenkinek alapvető joga van. Mindennek a kulcsa a lomis piac fejlesztése. Ezeket az elképzeléseket már régen közöltem az érintettekkel, csak eddig a vörösiszap-katasztrófa elvonta erről az önkormányzat figyelmét, erejét. A lomisok nagy része egyébként elfogadta ezt és hajlandó legalizálni a tevékenységét.
A devecseri önkormányzat, a helyi piac vezetői és Ékes József országgyűlési képviselő a témában tárgyalásokat folytatott Bécsben a TransWaste projekt képviselőivel. A megbeszélésen részt vettek még a bécsi egyetem és a Bay-Logi Intézet szakértői mellett a burgenlandi és a felső-ausztriai tartomány hulladékgazdálkodási cégeinek képviselői, valamint az osztrák környezetvédelmi minisztérium és a burgenlandi rendőrség vezetői. Ahogy Toldi Tamás mondja: kemény vitát folytattak arról, mit is csinálnak a magyar lomisok Ausztriában.
A vita oka az, hogy a használt cikket az osztrákok nem akarják elismerni, csak hulladéknak, s azt az Európai Unió jogszabályainak megfelelően kell kezelni, vagyis nem szállítható országhatárokon át. Ha viszont használt cikkről van szó, nincs ilyen tiltás, sőt az áru szabad áramlását nem lehet ily módon akadályozni. De mi minősül hulladéknak? Az osztrákok szerint minden, amit valaki már nem használ, a magyarok szerint csak akkor, ha az a tárgy már nem működik.
- Én azért azt is érzem, mi az alapvető ok, amiért bekeményítettek az osztrákok. Mutattak egy fényképet Magyarországról, hogy az erdő alja tele van szeméttel: azt mondják, ők nem lesznek okai, forrásai a határokon átívelő környezetszennyezésnek. Elmondtuk, hogy mi is sok pénzt költünk arra, hogy e tevékenységet megállítsuk, az illegális szemétlerakókat felszámoljuk. A másik ok a pénz: rengeteg hasznosítható, értékes, feldolgozható alapanyag, fém kerül ki Ausztriából, ami hiányzik az ottani feldolgozóiparból. A felmérések szerint minimum 60 ezer tonna lom érkezik évente Magyarországra - mondja Toldi Tamás.
Ami a helyi lehetőségeket illeti: az önkormányzat előkészíti egy műanyag-hasznosító üzem létesítését. Ha helyben lenne feldolgozóipar, s a mű-anyagot átvennék Devecserben, kevesebb hulladék keletkezne, s a lomizás is új irányt vehetne.
Toldi Tamás végül aláhúzza: aki úgy folytatja a használtcikk-kereskedelmet, hogy külföldön nem hoz szégyent hazánkra, hogy megfelel a törvényi és társadalmi előírásoknak, s a kijelölt piacon tevékenykedik, az zöld utat kap. Aki erre nem hajlandó, szigorú fellépésre számíthat. Feltett szándéka az önkormányzatnak, hogy a lomos, rendetlen portákat kitakaríttatja.
A megoldás lehetséges útja
- Ki kell dolgozni a használtcikk-kereskedők képzésének részleteit, valamint a feltételrendszert, ami alapján hozzájuthatnak a kereskedésre jogosító igazolványhoz.
- Meg kell egyezni az osztrák hatóságokkal arról, miként lehet az európai uniós keretirányelvek alapján folytatni a használtcikk-kereskedelmet.
- A szabályok szerint, legálisan működő használtcikk-kereskedők számára hatékony érdekvédelmet kell létrehozni: ez mindkét fél érdeke.
Szerintem
Soha nem vásároltam még használt holmit, nem jártam a híres devecseri piacon, ki is nevetett érte Devecser polgármestere. Érdemes körülnézni, mondta, mert néha egészen ritka, különleges holmikra lehet akadni. Hallottam én ezt meg azt is, hogy van, aki szenvedélyesen gyűjti a turkálóban meg a lomin összeszedett cuccokat, de én valahogy idegenkedem a mások által megunt dolgoktól. No de nem is ez a lényeg, hanem az, hogy az eddig illegálisan folytatott kereskedelmet megpróbálják visszaterelni a helyes irányba. Sok feszültséget okozott ez a városban, hiszen, akik legálisan folytatták - mert ilyenek is vannak, szép számmal-, joggal várták el, hogy más is fizessen adót, ne árulhasson feketén az udvaráról. Az egész ügyben egyébként a legérdekesebb az osztrák motiváció: a pénz! Jó lenne, ha tanulnánk a példájukból és felismernénk, nem az árok szélén a hulladék helye. Már csak azért sem, mert érték.